کد خبر: ۷۶۳۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
وزارت خارجه آمریکا از دریافت نامه نماینده کنگره در خصوص درخواست وی از جدا شدن منطقه آذربایجان از ایران و پیوستن آن به جمهوری آذربایجان خبر داد.
فارس به نقل از شبکه «بی‌بی‌سی» نوشت: حدود یک ماه پیش «دینا رورباکر» نماینده ایالت «کالیفرنیا» نامه‌ای را به «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا فرستاد و خواستار حمایت واشنگتن از جدا شدن آذربایجان ایران و پیوستن آن به جمهوری‌ آذربایجان شده بود.

بر اساس این گزارش، بعد از یک ماه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه این نامه را دریافت و آن را تأیید کرد و اعلام کرد که پاسخ آن نامه را داده است.

این نماینده آمریکایی در نامه خود به سخنان «سیاووش نوروزف»، عضو مجلس آذربایجان اشاره کرده بود که هشت ماه پیش گفته بود حدود 16 میلیون آذری در شمال غرب ایران زندگی می‌کنند و باید این گروه به جمهوری آذربایجان بپیوندند.

«ویکتوریا نولند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اینباره اعلام کرد که تنها تأیید می‌کند که نامه‌ای از رورباکر دریافت کرده اند و به آن جواب داده‌اند اما جزئیاتی در اینباره منتشر نکرد.

نولند در پاسخ به سوالی درباره سیاست آمریکا در خصوص تمامیت ارضی کشورها، تنها به این جواب بسنده کرد: شما مواضع آمریکا را در خصوص تمامیت ارضی کشورها می دانید.

این نماینده کنگره در نامه خود خواستار برگزاری همه‌پرسی در خصوص جدا شدن استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از ایران شد.

رورباکر پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا وجود چنین نامه‌ای را تأیید کرد، گفت: من نمی‌گویم که ما باید جدایی طلبی و یا ادغام با کشورهای دیگر را به رسمیت بشناسیم، بلکه باید یک همه‌پرسی گذاشته شود تا مشخص شود آیا این واقعا چیزی است که مردم آذربایجان می‌خواهند یا خیر.

بر اساس این گزارش، این سیاستمدار آمریکایی همان طور که در آخرین بند از نامه خود خطاب به وزارت خارجه آمریکا نوشته، بر این عقیده است که با حمایت کردن از تفکرات جدایی طلبانه در آذربایجان به جای بمباران تأسیسات هسته‌ای، می توان به ایران «ضربه» بیشتری زد.

وی در نامه خود از ایران به عنوان «دشمن مشترک» آمریکا و رژیم صهیونیستی نام برده و از همکاری های نظامی اسرائیل با جمهوری آذربایجان استقبال کرده و خواهان حمایت آمریکا از این همکاری ها شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۲
۷
پس معلوم می شود زلزله هم احتمالا کار امریکا جهانخوار وونوکرانش درجمهوری اذربایجان است که احیانا جهت ااجرای همین نقشه شیطانی از طریق سلاح مخرب وغیرانسانی هارب بدنبال ان هستند ام غافل از اینکه هر اذری اول ایرانی است بعد اذری ایاکسی هست اصل خویش را به هردلیلی فراموش کند ایا جدا شدن شاخه از تنه عاقلانه است ایادرمقابل روح فردوسی بزرگ جه باید گفت اوکه درمقابل دشمنان بادل وجان سرود که چو ایران نباشد تن من مباد زنده باد ایران وایرانی زنده باد کوروش زنده باد اریوبرزن مرگ برجدایی طلب نوکر امپریالیزم ومرگ برانان که ایران رابسوی تجزیه فرامی خوانند
پاسخ
منم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۴
۶
ما هم پیشنهاد میکنیم که آمریکا چند کشور شود آمریکای شمالی آمریکای جنوبی و شرقی و غربی اینجور مشکالات مالی آنها حل میشود حتی میشود شهرهای آمریکارا کوچکتر کرد آنوقت کنترل مردم و شهرها آسانتر خواهد شد مثل نیویورک غربی و نیویورک جنوبی واشنگتون شرقی وغیره اونا اینکار رو بکنند ببینیم چی میشه بعد حالا یه فکری میکنیم
پاسخ
بانوی گیلانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۱
درسته اما از طرفی میشه گفت که باید همه پرسی گذاشته بشه تا کشورهای جمهوری آذربایجان ، افغانستان و بحرین دوباره به خاک ایران عزیزمون برگردن......
در ضمن همه باید بدونن که آذربایجانهای شرقی و غربی تکه جدانشدنی از خاک ایران عزیزمون هستن.........
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۵
۶
خوب یه نظرسنجی بدن به مردم جمهوری آذربایجان، شاید بعضی از مناطق اونها بخوان به ایران بپیوندند.
چون معمولا برای جدا شدن یه قسمت یه کشوری باید تمام مردم اون کشور نظر بدن.
پاسخ
فاطمه از صومعه سرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۱
گل گفتی هموطن.....
غيور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۴
۶
حالا كه از حمله به تاسيسات هسته اي ايران اسلامي عاجز شدند مثل اينكه خواب ديگري برامون ديدند كه همانا مصداق ضرب المثل اصيل ايراني زير مي باشد.
شتر در خواب بيند پنبه دانه گهي لپ لپ خورد گه دانه دانه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۳
۶
بیلاخ به آمریکا و تمام متحدانش
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۶
۶
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
پاسخ
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۳
۵
رورباکرتوبهتراست خفه شوی.اگرهم خواستی درعین ناقابلی خودی نشان دهی ازپیوستن ایالات تکزاس،نیومکزیکووکالیفورنیابه مکزیک حرف بزن وطرح بده،هواخواهان بیشتری دارد.
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
۳
۶
مگر شما قیم مردم ایران هستید مردم ایران شما شیطان صفتها را می شناسند. این فضولی ها دوره اش تمام شده بنابر این
فضو لی ممنوع راستی اگر راست می گویید از نوکری امریکا ورژیم اشغالگر قدس خارج شوید مخلص کلام ملت ایران نیازی به این اشک تمساح ندارد بروید دمتان راجمع کنید.
پاسخ
یوسف
CANADA
۰۲:۳۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
۴
۷
این سگ بیسواد انگار نمیدونه که آذربایجان قسمتی از خاک مقدس ایران هست که توسط روسیه جدا شده و ما باید در اونجا همه پرسی بزاریم برای پیوستن دوباره آذربایجان به خاک ایران عزیز
پاسخ
بسیجی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
۴
۷
این ایده خوبی است که به ذهن مقامات استکباری رسیده ولی ایرادش اونجاست که انها همیشه کج سلیقه وبد فهم هستند زیرا جمهوری اذربایجان جزء خاک ایران بوده وبعد از چند دهه الان باید به وطن برگرنداده شود واستان اذربایجان شمالی نام بگیرد
پاسخ
آذری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
۲
۶
بمییییییییییییر
خاک تو سرتون ما فاظلاب دستشویمونو به آذربایجان نمیدیم چه برسه به خاک کشورمون
پاسخ
حجت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۱
۳
۶
اولا اكر در اذربايجان هم نظرسنجي بذارند راي نمي ديم دوم اينكه بايد كل ايران راي بدهند سوم اكه قرار باشه دوقسمت به هم وصل بشند بايد قسمت كوجكتر به ايران وصل شود
پاسخ
فخرالدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
۰
۱
جوک جدید سال 91 کلی خندیدیم دادا
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها