کد خبر: ۷۵۹۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
در جدیدترین مقاله تحليلگر ارشد آمريكايي؛
طرح «منطقه تحت هيمنه آمريكا» همچنان به دليل وجود بحران ها و كشمكش هاي كنوني در مراكز سياسي غرب مطرح است. اين مراكز، ايران را بزرگترين خطر براي نظام جهاني به شمار مي آورند و معتقدند ايالات متحده و اروپا بايد اين خطر را دفع كنند.
به گزارش 598 به نقل از کیهان، تحليلگر ارشد آمريكايي با اشاره به حمايت كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از فعاليت هاي هسته اي ايران تصريح كرد كه آمريكا و غرب در تقابل با ايران تنها هستند.

نوآم چامسكي در مقاله خود آورده است كه طرح «منطقه تحت هيمنه آمريكا» همچنان به دليل وجود بحران ها و كشمكش هاي كنوني در مراكز سياسي غرب مطرح است. اين مراكز، ايران را بزرگترين خطر براي نظام جهاني به شمار مي آورند و معتقدند ايالات متحده و اروپا بايد اين خطر را دفع كنند.

وي افزود كه در گزارش وزارت دفاع و اطلاعات آمريكا درباره امنيت جهان آمده است كه ايران از لحاظ نظامي نمي تواند خطرناك باشد زيرا هزينه نظامي آن كمتر از بقيه كشورهاي منطقه بوده، سياست دفاعي را دنبال مي كند و از نمايش قدرت چنداني در خارج از مرزهايش برخوردار نيست. در اين گزارش همچنين آمده است برنامه هسته اي ايران و تمايل به داشتن سلاح هسته اي، عنصر اصلي استراتژي دفاعي اين كشور به شمار مي رود.

چامسكي اضافه كرد: اين گزارش با اشاره به توان بازدارندگي و تلاش ايران براي حفظ حاكميت خود، مي نويسد كه اين امر با آزادي عمل ايالات متحده در منطقه همخواني ندارد، آنچه باعث شده ايران به سمت دستيابي به توان بازدارندگي حركت نمايد، وجود پايگاه هاي نظامي و مراكز هسته اي در منطقه است.

وي افزود: مارتن وان كرفيلد، مورخ نظامي اسرائيل 7 سال پيش نوشت: جهان ديد كه چطور ايالات متحده بي دليل به عراق حمله كرد. حال اگر ايراني ها به فكر ساخت سلاح هسته اي نباشند، ديوانگي كرده اند چرا كه مدام در تهديد به سر مي برند. آنها اگر هم اكنون اين كار را انجام دهند جاي بحث دارد.

براساس گزارش وزارت دفاع و اطلاعات آمريكا تهديد ايران چيزي فراتر از تلاش براي بازدارندگي است. اين گزارش مدعي است كه تهران مي خواهد در كشورهاي همسايه نفوذ كرده و براساس گفتمان سياست خارجي خود، ثبات منطقه را برهم زند.

چامسكي افزود اگرچه ايالات متحده و اروپا متفق القول هستند كه ايران به دليل «تلاش براي برهم زدن ثبات منطقه» مستحق مجازات است، اما بايد گفت در اين زمينه بسيار تنها هستند چرا كه دولت هاي جنبش عدم تعهد از حق ايران براي دستيابي به اورانيوم غني شده حمايت كرده اند و مردم عرب منطقه ترجيح مي دهند ايران سلاح هسته اي داشته باشد. بايد گفت تركيه يكي از قدرت هاي بزرگ منطقه به همراه برزيل، از مهم ترين كشورهاي آمريكاي جنوبي با پيشنهاد تحريم ايران مخالفت كرده اند.

چامسكي افزود: آنچه در اينجا ذكر آن ضروري است اينكه، همكاري ايران، تركيه و برزيل نخست با موافقت اوباما روبه رو شد. شايد او فكر مي كرد اين همكاري به شكست خواهد انجاميد و به سلاحي ايدئولوژيك بر ضد ايران مبدل خواهد شد. با نتيجه دادن اين همكاري، اوباما دست به انتقاد برداشت و براي فرار از اين بحران قطعنامه اي را در شوراي امنيت به تصويب رساند كه چين هم آن را امضا كرد و هم اكنون به دليل موافقت با پيش نويس اين قطعنامه در معرض انتقاد قرار دارد.

چامسكي اضافه كرد: ايالات متحده شايد بتواند از سرپيچي تركيه بگذرد، ولي چين را نمي تواند ببخشد، زيرا در حالي كه شركت هاي ديگر كشورها و بخصوص اروپا در حال خروج از ايران هستند، سرمايه گذاران و تاجران چيني در حال پر كردن اين خلأ هستند.

وي تصريح كرد: بنا به اعتقاد واشنگتن، ايران سعي مي كند نقش فعال تري در حوزه صنعت و انرژي داشته باشد و آمريكا را مايوس سازد. وزارت خارجه آمريكا به چين هشدار داده است كه در صورتي كه مي خواهد در عرصه بين المللي مقبوليت داشته باشد، بايد از شانه خالي كردن از مسئوليت هاي بين المللي خود دست بردارد و با سياست هاي ايالات متحده همراهي كند. طبيعي است كه چين با اين امر موافقت نمي كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها