کد خبر: ۷۵۵۶۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

علي‌اكبر صالحي تاكيد كرد: در اين برهه تمامي تلاش خود را براي ارتقاي اهداف كلي جنبش غيرمتعهدها از جمله از طريق تحكيم و همبستگي ميان اعضاي آن كه لازمه‌ي اصلي يك جنبش كارآمد است، به‌كار بسته‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير امور خارجه كشورمان در مراسم افتتاحيه نشست كارشناسان "نم" ضمن خيرمقدم به ميهمانان خارجي و كارشناسان و ديپلمات‌هاي ارشد كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، خاطر نشان كرد: بسيار مفتخريم كه مسئوليت ميزباني اجلاس سران غيرمتعهدها و رياست آن در اين شرايط پرچالش و تاريخي به ما سپرده شده است. احراز ميزباني اجلاس سران توسط جمهوري اسلامي ايران نشان دهنده عضويت فعال ما در جنبش در طول سه دهه گذشته بوده است.

صالحي ادامه داد: ايران در دوره رياست خود در صدد تقويت اين جنبش و كمك به تجديد حيات آن خواهد بود تا جنبش بتواند به وظايف تاريخي خود جامه عمل بپوشاند. در اين مسير در واقع كار ما به واسطه تلاش روساي قبلي و به ويژه كشور دوست و برادر مصر در خلال سه سال گذشته در زمينه هماهنگي و همكاري كه صورت داده‌اند تسهيل شده است.

صالحي گفت: بر اين اساس بايد از دولت و مردم عزيز مصر به واسطه هدايت عالي فعاليت‌هاي جنبش در دوره دشوار و پراهميتي كه داشته‌اند قدرداني كنم.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: يك بار ديگر در جريان اجلاس سران دور هم جمع شده‌ايم تا درباره تحولات جديدي كه جهان ما را تحت تاثير قرار داده است مشورت و بررسي كنيم و اين نشانه آشكاري از عزم ما براي هدايت و تقويت جنبش و تبديل آن به ابزاري كارآمد است.

وي ادامه داد: به رغم تحولات يك دهه اخير اين جنبش همچنان موضوعيت داشته و نهادي ارزنده است.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: ما بايد در برابر چالش‌هاي پيش‌رو ظرفيت‌هاي جنبش را براي كمك به استقرار صلح در سرتاسر جهان به كار گيريم.

صالحي ادامه داد: در اين برهه كه روابط بين‌الملل از ذهنيت مخرب و غيرسازنده برخوردار شده و مي‌خواهد بر تمام جهان تسلط پيدا كند نيازمند اقدامات دسته‌جمعي هستيم و جهان مكاني براي ارتقاي فرهنگي و احترام به تمام حقوق پذيرفته شده بين‌المللي به ويژه حق تعيين سرنوشت است.

وي تاكيد كرد: اكنون نيازمند آن هستيم كه جنبش خود را بر اساس شرايط امروز جهان احيا كنيم. با وجود پيشرفت‌‌هايي كه به دست آمده است بايد به هوش باشيم؛ چرا كه سياست‌هاي خودخواهانه همچنان در روابط بين‌الملل به كار مي‌رود. تلاش‌هاي جمعي ما در شرايط فعلي جهان به همه‌ي ما براي يافتن راه‌حل صلح‌آميز و مبتني بر گفت‌وگو و باقي ماندن جوامع بر مدار طبيعي خود كمك خواهد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه به برخي موارد سنتي مورد توجه در چارچوب اهداف جنبش غيرمتعهد اشاره كرد و گفت: در جامعه‌ي جهاني ارزش‌ها و عقايد همه يكسان نيست. براي زندگي، صلح و آرامش، تنوع ميان جوامع بايد شناسايي و مورد احترام قرار گيرد و تلاش براي تحليل برداشت‌ها بر ساير اعضاي جامعه جهاني بايد متوقف شود. جنبش غيرمتعهدها نقش فعالي در گفت‌وگوي تمدن‌ها و مذاهب ايفا مي‌كند.

صالحي ادامه داد: ما همواره سازمان ملل را بزرگ‌ترين سازمان جهاني مي‌دانيم كه از خاكسترهاي جنگ جهاني دوم به وجود آمد؛ از اين رو ما به عنوان اعضاي جنبش ضمن انسجام با يكديگر با آثار منفي نظم حاضر به هر شكلي كه از بي‌عدالتي، تبعيض، درگيري مسلحانه، سوء استفاده از قدرت، خشونت، تمامي اشكال استعمار و اشغال خارجي مخالفيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها