آويني فيلم: خانم سحر ريحاني بازيگري كه در سابقه
كاري اش ايفاي چند نقش كوتاه در فيلم هاي سطح پايين سينماي ايران به چشم
مي خورد، با پول و امكاناتي كه از طرف آستان قدس در اختيارش قرار گرفته
بود، مجموعه اي را توليد كرده است به نام «زلال بي انتها»، گويا اين اثر
مستند ۷۰۰ دقيقه اي آنقدر از سوي مسئولان آستان قدس مورد استقبال قرار
گرفته كه سفارش كار جديدي به وي داده اند.
حساسيت ها نسبت به مجموعه «زلال بي انتها» بعد از مصاحبه خانم ريحاني آغاز
شد؛ جايي كه وي از چگونگي آشنايي اش با آستان قدس و سفارش ها و كمك هاي آن
نهاد براي كمك به ساخت فيلم توسط وي، سخن گفت. ريحاني در آن مصاحبه خود را
فردي عادي معرفي و مبلغ قراردادش با آستان قدس را يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون
تومان اعلام كرد و گفت كه ۹۰ درصد زحمت كار نيز برعهده خود آستان قدس بوده
است، البته بعد از آغاز اعتراضات به اين شيوه كار آستان قدس و بذل و بخشش
هاي بي حساب و كتاب جايي كه متولي حرم مطهر و موقوفات حضرت امام رضا(ع)
است، ابتدا اين خود ريحاني بود كه منكر همه چيز شد و منكر حرف هاي قبلي خود
گشت. بعد از آن نيز حجت الاسلام سيدجلال حسيني معاون تبليغات و ارتباطات
اسلامي آستان قدس رضوي بود كه توضيحاتي را درباره همكاري آستان قدس با خانم
ريحاني و مستند «زلال بي انتها» ارائه داد كه مي توان از آن به اين نكات
اشاره كرد:
اول، مبلغ قرارداد خانم ريحاني ۵۰۰ ميليون است، دوم، حمايت آستان قدس از
اين كار براي ايجاد علاقه هنرمندان بوده و با ساير روش هاي معمول در ساير
نهاد ها متفاوت است! سوم، پيش از اين با كساني مانند مجيد مجيدي، منوچهر
طياب، محمدرضا اصلاني و رسول صدرعاملي نيز چنين همكاري هايي صورت گرفته
است، چهارم، با توجه به اينكه آستان قدس جايگاه مذهبي دارد، نبايد رسانه ها
با انتشار اين خبرها باعث تشويش اذهان عمومي شوند.
اگر بخواهيم از همين نكته آخر به بررسي حرف هاي معاون فرهنگي آستان قدس
بپردازيم، بايد بگوييم اتفاقاً چون آستان قدس متولي امور حرم مطهر حضرت
ثامن الحجج (ع) است بايد به خاطر اهميت اين وابستگي تا جايي كه مي تواند از
ريخت و پاش هاي بي مورد دوري جويد زيرا هر گونه هزينه اي كه در آن نهاد
انجام مي گيرد به نيابت از معصوم است و نبايد كاري كرد كه امام(ع) از اقدام
مسئولان حرمش دل آزرده گردند، پس بهتر است به جاي اينكه رسانه ها در اين
ميان مورد اتهام قرار گيرند، مسئولان محترم آستان قدس زمينه هاي ايجاد چنين
مواردي را از بين ببرند. دوم اينكه مقايسه خانم ريحاني كه رسماً در
كارگرداني بدون سابقه و آماتور هستند با كساني مانند مجيد مجيدي و رسول
صدرعاملي كه از حرفه اي ترين فيلمسازان ايراني هستند قياس مع الفارق است،
در ضمن اگر در قرارداد هايي كه با آن هنرمندان نيز بسته شده چنين مواردي از
اصراف وجود داشته بايد آنها نيز پاسخگو باشند.
در مورد شيوه غيرمعمول آستان قدس در حمايت از هنرمندان براي آن چيزي كه
«ايجاد علاقه عاطفي» ميان هنرمندان و حرم مطهر امام رضا (ع) عنوان شده است
بايد يادآور شد كه تمام ايرانيان از ابتداي ورود اسلام به اين سرزمين و به
خصوص بعد از ورود حضرت ثامن(ع) به ملك خراسان دلداده اهل بيت پيامبر (ص)
بوده اند و براي اولاد مكرم آن حضرت نيز احترام و جايگاه ويژه اي را در نظر
مي گرفته اند، پس لازم نيست با اين ريخت و پاش ها بخواهيم تخم محبت ائمه
را در قلب كسي بكاريم كه اگر چنين كساني باشند و به ضرب پول و امكانات
بخواهند دوستدار اهل بيت و امام رضا (ع) شوند، همان بهتر كه در گمراهي خود
بمانند اما در مورد آخر كه مبلغ قرارداد خانم ريحاني است، طبق گفته وي اين
مبلغ يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان است اما حالا به گفته حاج آقاي حسيني
كه قرارداد را ۵۰۰ ميليون ذكر مي كنند با يك نگاه ساده متوجه خواهيم شد هر
دو رقم تقريباً يكي است، چون خانم ريحاني مدت زمان مستندشان را ۷۰۰ دقيقه
اعلام كرده اند و آقاي حسيني مبلغ ۵۰۰ ميليون را براي ۲۵۰ دقيقه ذكر كرده
اند كه با توجه به تقريباً سه برابر شدن زمان مستند، سه برابر شدن دريافتي
خانم ريحاني نيز متصور خواهد بود. به نظر مي رسد اين توجيهات، عذرتراشي و
مايه گذاشتن از حضرت (ع) براي موجه نشان دادن ريخت و پاش هاي اين گونه است
كه نه تنها به وجهه آستان قدس لطمه مي زند بلكه جايگاه آن را در چشم ميليون
ها زائر حرم مطهر امام رضا (ع) مخدوش مي كند.