کد خبر: ۷۵۳۲۱
زمان انتشار: ۰۱:۴۷     ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
در حالي كه كمتر از يك ماه به آغاز سال تحصيلي جديد باقي مانده است، اجراي طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها با مشكلاتي مواجه شده و مجلس شوراي اسلامي ايراداتي را به آن وارد كرده است. به طوري كه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت اعضای این کمیسیون با تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس و ارائه طرح دوفوریتی براي اين طرح خبرداده است.
مهدي نويد ادهم ـ دبيركل شوراي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اينكه آيا طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها از مهر امسال اجرا خواهد شد يا نه گفت: سياست آموزش و پرورش اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش است. اگر مجلس تصميم گرفته كه اين طرح را مورد بررسي قرار دهد بايد منتظر نتيجه اين بررسي بمانيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در مجلس شوراي اسلامي داراي موافقان و مخالفاني است افزود: اگر اجرا نشدن اين برنامه در مجلس راي بياورد آموزش و پرورش عليرغم اينكه برنامه‌هاي آموزشي و ساعات ارائه دروس را براي سال جديد برنامه‌ريزي كرده است آنرا تغيير خواهد داد.

در حالي كه محمدمهدی زاهدی ـ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان مي‌كند: "تأکید ما بر این است که دوره‌های راهنمایی و متوسطه پنج‌شنبه‌ها تعطیل نباشند"، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش نيز تاكيد دارد: " تا زماني كه مجلس شوراي اسلامي مصوبه‌اي را در اين باره نداشته باشد طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها كماكان به قوت خود باقي است چرا كه داراي مصوبه قانوني از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش آنرا اجرا خواهد كرد."

نويد ادهم در پاسخ به اين سوال كه آيا مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه يك مرجع قانونگذار بالا دستي است براي اجرا نيازمند مصوبه مجلس شوراي اسلامي نيز هست يا خير؟ گفت: اينكه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي در تصميمات يكديگر ورود پيدا كنند يا نه بحثي است كه بايد مشخص شود چرا كه توافق بر اين بوده كه اين دو مرجع در خصوص تصميمات يكديگر اظهارنظري نداشته باشند.

وي ادامه داد: اين موضوع يك بحث داخلي دو مرجع قانوني است كه آموزش و پرورش مداخله‌اي در آن نمي‌كند اما با توجه به اينكه طرح تعطيلي آموزش و پرورش مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را دارد تا زماني كه قانون جديدي به وزارتخانه ابلاغ نشود طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها اجرايي خواهد شد.

به گزارش ايسنا، همچنين ابراهيم سحرخيز ـ معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش نيز درباره اجرا و يا منتفي شدن طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در مقاطع راهنمايي و دبيرستان و اينكه مجلس اجراي آن را عامل افت تحصيلي دانش آموزان مي‌داند، عنوان كرد: دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين باره مطالب را عنوان كرده است و آموزش و پرورش تابع قانون است و هرچه را كه قانون اعلام كند اجرا مي‌كند.

وي تصريح كرد:‌ در حال حاضر اجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها هيچ منع قانوني ندارد و با توجه به اينكه مصوبات برنامه‌هاي نظام آموزشي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام مي شود، اين طرح نيز داراي اين پشتوانه قانوني است و قابليت اجرايي دارد.

هيچ قانون جديدي مبني بر لغو طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها ابلاغ نشده است

سحرخيز تصريح كرد: آموزش و پرورش مطيع قانون است و هر مرجع قانوني كه مصوبه‌اي را در خصوص مباحث آموزشي به وزارتخانه اعلام كند آنرا اجرايي خواهد كرد و در حال حاضر با توجه به اينكه قرار شده از مهر امسال طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در دوره راهنمايي و دبيرستان اجرا شود برنامه‌هاي آموزشي مدارس پنج روزه در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: تاكنون هيچ قانون جديدي مبني بر لغو طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها ابلاغ نشده است؛ لذا اين قانون همچنان به قوت خود براي اجرايي شدن باقي است و آموزش و پرورش آمادگي كامل اجراي آن را از مهر امسال دارد.

اظهارات دبير شوراي عالي و معاون وزير آموزش‌وپرورش در حالي عنوان مي شود كه مجلس شوراي اسلامي همچنان مخالف اجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه در مدارس راهنمايي و متوسطه است و از احتمال لغو اين طرح و ارائه طرح دو فوريتي به منظور بررسي آن خبر داده است.

همچنين مخبر دزفولي ـ دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي چند روز پيشتر و در جلسه اين شورا گفت:‌ با توجه به اختيار تفويض شده در سند تحول به شوراي عالي آموزش و پرورش، شوراي مزبور در دي‌ماه 1390 با توجه به راهكار "بازمهندسي رويه‌ها و ساختار و مديريت زمان آموزشي" تصويب كرد كه برنامه‌هاي آموزشي در مدارس در پنج روز ابتدايي هفته متمركز شده و روز پنج‌شنبه مدارس به اختيار خود مديران مدارس به فعاليت‌هاي فوق برنامه مانند برگزاري اردوها و... اختصاص يابد.

رئيس ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور افزود:‌ معلم به‌عنوان ستون اصلي آموزش و پرورش بايد بتواند در روز پنج‌شنبه در كنار خانواده،‌ خود را بازسازي كند و به‌عنوان يك پ‍ژوهشگر بايد فعاليت‌هاي پژوهشي خود را در روز پنج‌شنبه افزايش دهد.

مخبر دزفولي ادامه داد:‌ بررسي‌هاي تطبيقي ما نشان مي‌دهد كه در ساير كشورها هم اكثرا اين رويه معمول است و حجم مطالب منتقل شده به دانش‌آموزان در مدرسه بايد متناسب با ظرفيت و توانايي او باشد.

عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران افزود: ‌از گزارش نهادهاي نظارتي كه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شد،‌ اين نتيجه حاصل شده است كه در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، انتظامي و... اين طرح (كاهش ساعات آموزشي در مدارس) داراي دستاوردهاي مثبتي است.

دزفولي ادامه داد: البته ايرادهايي هم ممكن است به اين تصميم وارد باشد كه حتما درصدد اصلاح آن خواهيم بود.

به گزارش ايسنا، طرح تعطيلي پنجشنبه مدارس از سال گذشته به صورت آزمايشي در مدارس ابتدايي اجرا شده و با استقبال خوب مدارس مواجه شد و پس از نظرسنجي از معلمان و اوليا مقررر شده با توجه به آثار مثبت آن اين طرح به صورت سراسري از مهر 91 در همه مدارس اجرا شود اين در حاليست كه محمدرضا مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز با دفاع از اين طرح اظهار كرده است: با تعطيلي روزهاي پنجشنبه دانش‌آموزان زمان بيشتري در كنار خانواده خواهند بود و فرصتي براي بازسازي معلمان است.

اجرايي شدن طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها كه كه يكي از تيترهاي خبري همه رسانه‌ها و سايت‌ها در سال 90 بود با ورود مجلس براي برررسي اين طرح بار ديگر به يك موضوع داغ خبري تبديل شده به طوري كه موافقان از آثار مثبت آن مي‌گويند و بر اجراي طرح اصرار دارند و مخالفان نيز با عنوان كردن تبعات ان سعي در لغو اجراي ان دارند اما اين سوال بار ديگر به ذهن مي‌رسد كه حال كه آموزش و پرورش داراي سند تحول و برنامه جامعي است چرا براي اجراي طرح‌هاي آن بار ديگر با چالش مواجه شده و به نظر مي‌رسد مشكلات آموزش و پرورش نداشتن برنامه و طرح نيست بلكه نبود تعامل و يا ورود دستگاهها به حوزه تصميم‌گيري ساير دستگاهها و حتي عدم هماهنگي بين دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده است.

و نكته پاياني اينكه مسوولان توجه داشته باشند كه كمتر از يك ماه به آغاز سال تحصيلي باقي مانده است و خانواده‌ها و دانش‌آموزان بايد تكليفشان را بدانند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها