کد خبر: ۷۵۱۶
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۲۶ آذر ۱۳۸۹
مجدالدین معلمی:

تاریخ مملو از نیک نامانی است که سرانجام به سیه روزی کشیده شدند و بسیارند نگون بخت هایی که عاقبت شان به خیر و فلاح شد اما حکایت شمر بن ذی الجوشن لعنت الله علیه و زهیر بن قین سلام الله علیه حکایتی به غایت غریب است چرا که میزان تحول شان در دایره تصور و تخمین نمی گنجد.

فکر می کنم از ابتدای خلقت بنی بشر تا دمیدن نفخ صور، ملعون تر از شمر پا به کره خاکی نگذاشته و نگذارد و رفیع تر از مقام زهیر وجود نداشته باشد و این در حالی است که وضع این دو فرمانده لشکر چند سال پیش از واقعه جانسوز کربلا کاملا" متفاوت بود.

آنچه قطعی است زهیر در تاریخ شهره به عثمانی گری و خون خواهی عثمان بوده و رابطه تلخی با امام علی علیه السلام داشته است. از یکی از بزرگان تاریخ شنیدم که در جنگ صفین از فرماندهان سپاه معاویه بوده است و در نقطه مقابل شمر از یاران مولا علی علیه السلام و فرمانده لشکر ایشان بوده است.

احتمالا شما هم با من موافقید که تصور پیوستن فردی از جبهه نور به جبهه سیاهی ساده تر است. ده ها مورد را می توان حدس زد. اینکه شمر از ابتدا نیز با نیتی ناخالص و منافقانه در لشکر امام بوده یا اینکه دنیا طلبی او را به این وضع کشانده یا مال حرام یا گناهی دیگر شمر را ذره ذره به تباهی کشانده است اما اینکه چطور فردی که در فتنه مرگ عثمان، پاک نهادی چون مولا علی را سهیم در قتل عثمان می داند، و سرانجام به اوج سعادت می رسد برایم مبهم است!

در تاریخ، زمان انزوای سیاسی-اجتماعی زهیر بن قین مشخص نیست  ولی  سرخوردگی از اختلافات مسلمین را به نام او نوشته اند. به نظر شما انزوا و دوری جستن از زمانه راهکار خوبی برای توبه از فتنه است؟؟! به عقیده من توبه نمی تواند توجیه خوبی برای این تحول شگرف باشد.

تصرف معجزه گون سیدالشهدا علیه السلام در عقاید زهیر را نمی توانم بپذیرم چرا که اگر بنای معصومین گرامی بر بهره گیری از تصرفات معنوی بر اراده افراد بود، فلسفه خلقت و نظام پرستش دیگرگون رقم می خورد. زهیر بن قین حتما" اراده ی معطوف به خیر یا امتیازی داشته است که چنین مورد التفات قرار گرفته است.

چه عاملی زهیر اسیر فتنه و شبهه را به قله سعادت رساند؟

بزرگ ترین امتیاز ثبت شده برای زهیر بن قین احترام و عشق به پیامبر اکرم صلی الله علیه است. او به احترام پیامبر، دیدار با امام حسین را می پذیرد و می گوید: "نگاهم که به چهره حسین افتاد به یاد پیامبر افتادم و اینکه حسین به جای پیامبر نشسته است." خدا بهتر می داند ولی عشق به نبی اکرم صلی الله علیه را می توان از عوامل نجات و فلاح زهیر دانست.

نام شمر بن ذی الجوشن و زهیر بن قین بجلی در تاریخ ثبت است یکی در اوج خباثت و سیاهی و مورد لعنت خدا و دیگری در منتهی الیه پاکی و خوش نامی و افتخار و مورد رحمت تامه الهی! یکی با ولایت حقه در افتاد و در نکبت ابدی افتاد و دیگری با عشق به پیامبر اعظم صلی الله علیه از فتنه نجات یافت و ره صد ساله را یک شبه طی کرد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها