کد خبر: ۷۵۱۵۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اولين روز از هفته‌ي دولت اقدامات جديد وزارت متبوع خود را تشريح كرد.
ايسنا، سيد محمد حسيني گفت: پروژه‌ها و فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پي‌ريزي شده است، اما بيشتر برنامه‌ها به هفته بعد از اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد موكول مي‌شود. چراكه اين اجلاس يكي از رخدادهاي مهم كشور ما است و همه‌چيز تحت تاثير آن قرار دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در برنامه‌ي «صبح بخير ايران» سخن مي‌گفت، درباره‌ي احداث سازمان سينمايي و دستاوردهاي آن در سخناني اظهار كرد: در حاليكه دولت به سمت كوچك‌تر شدن حركت مي‌كند، به دليل اهميت مقوله‌ي فرهنگ، وزارت ارشاد تنها وزارتخانه‌اي است كه به علت جايگاه اين حوزه حجيم‌تر شده و ساختارهاي جديدي هم داشته است.

حسيني افزود:‌ همانطور كه در صدا و سيما شبكه‌هاي جديد تاسيس مي‌شود، وزارتخانه‌ي ما نيز به احداث سازمان‌هاي جديد مي‌پردازد و يكي ديگر از اقدامات ما تبديل مركز قرآني به معاونت قرآني بود تا بتوانيم اين حوزه را بيشتر حمايت كنيم.

وي درباره‌ي سازمان سينمايي توضيح داد: سينما آنقدر توسعه پيدا كرده است كه تشكيلات فعلي نمي‌توانست پاسخ اين توسعه را بدهد. ما بايد در بخش بين‌المللي گسترده‌تر عمل كنيم و به اقداماتي مثل ساخت فيلم‌هاي مشترك بپردازيم.

وزير ارشاد در بخش ديگري از سخنانش از برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلمسازان مستقل خبر داد و افزود: اين جشنواره پس از اجلاس سران برگزار مي‌شود و اين در حاليست كه ما سال‌هاي پيش همايش‌هاي ديگري در مورد صهيونيسم و هاليووديسم داشته‌ايم. اما آنها فقط در حد يك همايش بود و اكنون يك قدم به جلو برداشتيم و از هنرمندان خواستيم تا آثارشان را براي ما بفرستند و پيوندي بين فعالان سينما در سطح جهان كه منتقد نظام سرمايه‌داري هستند ايجاد شود.

حسيني در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد كه در بحث ساخت فيلم‌هاي مشترك با كشورهاي مختلف حمايت‌هاي گسترده‌اي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت مي‌گيرد.

او همچنين اظهار كرد: به مناسبت اولين سال تاسيس سازمان سينمايي، اعتبارات بيشتري براي اين سازمان در نظر گرفته شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه توليدات سينمايي كشور بايد افزايش پيدا كند بيان كرد: وقتي مي‌گوييم در معرض تجميع فرهنگي هستيم، بايد ظرفيت‌هاي داخلي را افزايش دهيم. در سال 84 كه ابتداي دولت نهم محسوب مي‌شد، در حوزه‌ي نمايش خانگي 40 ميليون نسخه فيلم‌ تكثير و در سال 90 اين آمار به 250 ميليون نسخه رسيد. در واقع اين ميزان توليد و توزيع بيش از پنج برابر شده است.

به گفته‌ي او، فيلم‌هاي ارزشي، دفاع مقدس و آثاري كه نقش ايرانيان را به خوبي نشان مي‌دهد در اين حوزه توليد شده است.

سيد محمد حسيني بخش ديگري از صحبت‌هاي خود را به برگزاري هفته‌هاي فرهنگي استان‌ها در ايران و ساير كشورها اختصاص داد و افزود: بحث ديپلماسي فرهنگي هميشه مطرح بوده است و از آنجا كه بايد از تمام اين ظرفيت‌ها بهره يبريم، تمام معاونت‌هاي خود را بسيج كرده‌ايم تا در اين زمينه كمك كنند.

او با اشاره به برگزاري هفته‌هاي كتاب،‌ فيلم‌ و... در كشورهايي چون قطر،‌ آذربايجان، تركيه و لبنان اظهار كرد: برنامه‌هاي مختلفي در اين زمينه ارائه داده‌ايم كه در زمينه نمايش چهره ايران اسلامي در كشورهاي ديگر بسيار تاثيرگذار بوده است. چراكه رسانه‌هاي كشورهاي مختلف به اين موضوع به خوبي مي‌پردازند و مردم را مجذوب مي‌كنند.

حسيني تاكيد كرد: اگر بخواهيم در دوراني كه قدرت‌ها براي فرهنگ خود تلاش مي‌كنند در انزوا بمانيم، شكست خورده‌ايم. سعي بر افزايش رايزني‌هاي فرهنگي در آمريكاي لاتين،‌ برزيل‌ و غيره را داريم و گروه‌هاي فرهنگي زيادي از تونس‌، ليبي‌ و يمن وارد كشور ما شدند تا آموزش‌هاي سينمايي لازم را ببينند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعتقاد بر اينكه سينماي ايران از سينماي بسياري از كشورها پيشرفته‌تر است يادآور شد: نام ايران با فرهنگ و هنر گره خورده است هنگامي كه قرار بود در اندونزي فيلمي را اكران كنيم، مردم از ساعت‌ها قبل در صف بودند و ظرفيت سالن تكميل شده بود. لذا بايد از اين فرصت‌ها استفاده كرده و فيلم‌ها را به زبان‌هاي مختلف دوبله كنيم.

بخش ديگري از اين گفت‌وگو به برنامه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه‌ي تئاتر اختصاص داشت.

حسيني در اين رابطه گفت: اين هنر را در سراسر كشور تقويت خواهيم كرد. 500 گروه نمايشي در حال حاضر تشكيل شده و مورد حمايت قرار گرفته‌اند. همينطور استعدادهاي خوبي در شهرستان‌ها داريم كه بايد حمايت شوند.

وزير ارشاد با بيان اينكه تعداد نمايشنامه‌هاي ايراني اسلامي رو به افزايش است افزود: نمايشنامه‌نويسان نبايد تمام فكر خود را معطوف به انديشمندان غربي كنند. اينكه تمام فكرمان را معطوف به غرب كنيم به فرهنگ خودمان جفا كرده‌ايم. براي مثال اگر قرار است گروه نمايشي به اروپا برود، اين گروه بايد حرف جديدي براي گفتن داشته باشد نه اينكه كار اروپايي‌ها را براي خودشان ارائه دهند. حكايت‌ها و افسانه‌هاي بسياري داريم كه مي‌توانند دستمايه نمايشنامه نويسان قرار بگيرند.

او از اعزام گروه تئاتر سيار به مناطق زلزله‌زده آذربايجان خبر داد و افزود: خيلي‌ها تبليغاتي در زمينه تئاتر انجام مي‌دهند و مي‌گويند تئاتر تعطيل شده است. در حاليكه در سال 84،‌ بالغ بر 36 هزار و 586 اثر توليد شده بود و اين آمار در سال 90 به بيش از 61 هزار رسيد. بعضي هم مي‌گويند كه استقبال مخاطبان از تئاتر كاهش پيدا كرده است. در حاليكه استقبال نيز بيش از گذشته است. هنرمندان تئاتر حتي در ماه‌هاي محرم و صفر نيز برنامه‌هاي خاص دارند.

حسيني درباره‌ي كمبود تالارهاي نمايشي گفت: خوشبختانه اين كمبود در حال جبران است و زيرساخت‌هايي انجام شده است. اكنون در هر شهرستان يك مجتمع فرهنگي و هنري احداث شده و يا در حال ساخت است. در هشت استان كشور نيز تالارهاي بزرگي احداث كرده‌ايم كه مانند تالار وحدت كم‌نظير هستند و تلاش شده اين سالن‌ها كم‌نظير باشند.

بخش ديگري از سخنان وزير فرهنگ وارشاد اسلامي به حوزه‌ي‌ كتاب اختصاص داشت. او در اين رابطه گفت: نمايشگاه كتاب ويتريني است كه مردم مي‌توانند ارزيابي‌هاي خود را در اين زمينه انجام دهند. با اقداماتي كه در اين زمينه برگزار مي‌شود، شاهد نشست‌هاي تخصصي و روند رو به رشدي هستيم و اقدامات زيادي در اين زمينه انجام شده است.

حسيني همچنين به بحث رونمايي از كتاب‌ها نيز اشاره كرد و دليل آن را آشنايي مردم با كتاب‌هاي منتشر شده دانست و تاكيد كرد كه اكنون كتاب‌هايي داريم كه از مرز چاپ صدم نيز گذشته‌اند.

حسيني يكي از اقدامات وزارتخانه‌اش را خريد كتاب‌هاي ارزشمند و مفيد دانست و افزود: كتاب‌هايي هستند كه نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان دارند كه دايره‌المعارف‌ها از اين جمله هستند. وزارت ارشاد از چنين كارهاي ارزنده‌اي به طور قطع حمايت خواهد كرد.

او با اشاره به رتبه‌ي ايران در زمينه چاپ كتاب گفت: انتشار كتاب در ايران هر سال افزايش پيدا مي‌كند. در سال 90، حدود 69 هزار عنوان كتاب منتشر شد كه اين آمار ايران را در رتبه‌ي اول انتشار كتاب در منطقه قرار داد. ايران در جهان اسلام نيز داراي چنين رتبه‌اي است و در جهان نيز داراي رتبه دهم است كه با توجه به جمعيت ايران رتبه خوبي است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از برگزاري هفته كتاب خبر داد و افزود: پرداختن به مشاهير و علماي بزرگ در برنامه‌هاي ما است و سعي مي‌كنيم اين برنامه‌هاي بزرگداشت بي‌نتيجه نبوده و دستاوردي داشته باشند. در شهريور ماه امسال نيز بزرگداشت مرحوم دكتر شهيدي را داريم كه ترجمه‌ي كتاب نهج‌البلاغه از كارهاي ارزشمند اوست و سعي مي‌كنيم در اين زمينه هر ماه يك برنامه‌ي سراسري داشته باشيم.

وزير ارشاد با تاكيد بر اينكه به شعرهاي آئيني از سوي اين وزارتخانه بهاي بيشتري داده خواهد شد گفت: وقتي مقام معظم رهبري حداقل دو جلسه را در سال به شاعران اختصاص مي‌دهند، ما هم سعي مي‌كنيم محافل شعر داشته باشيم و همينطور شاعران فارسي‌زبان در منطقه زياد هستند و اميدواريم اين محافل موثر باشند.

حسيني درباره‌ي جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) نيز توضيح داد: جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) هر سال برگزار مي‌شود و هر استان باني يك قسمت از جشنواره است. همچنين همايش‌هاي علمي نيز در اين راستا توسعه پيدا كرده و 182 نقطه‌ي جهان از 48 كشور در اين جشنواره شركت مي‌كنند .

او افزود: دبيرخانه‌ي اين جشنواره تبديل به بنياد فرهنگي امام رضا (ع) شده و بودجه‌اي سالانه براي آن لحاظ شده است. همچنين دانش نامه‌اي با 10 مجلد در اين زمينه در حال نگارش است.

حسيني در پايان سخنانش تاكيد كرد: در تمام عرصه‌هاي فرهنگي هنري توسعه كمي و كيفي را شاهد خواهيم بود و در زمينه مطبوعات نيز تعداد مجوز‌ها قابل مقايس با سال‌هاي قبل نيست. همچنين بايد بگويم كه فردا صبح مصادف با سوم شهريور ماه در مناطق زلزله‌زده حضور پيدا خواهيم كرد و بناهاي فرهنگي آسيب ديده را بازسازي و يا از نو خواهيم ساخت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها