کد خبر: ۷۴۹۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۰۱ شهريور ۱۳۹۱
حجم تجارت ايران و چين در چهار ماه نخست 1391 با كاهش 2.7 درصدي بالغ بر 3.7 ميليارد دلار شد.
ايسنا، براساس تازه‌ترين آمار گمرك، صادرات ايران به چين در چهار ماه نخست امسال با كاهش 11 درصدي به رقم 2.6 ميليارد دلار رسيد. اين در حالي است كه در همين مدت واردات قانوني ايران از چين با رشد چهار درصدي به بيش از 2.1 ميليارد دلار رسيد.

به اين ترتيب حجم تجارت غيرنفتي ايران و چين در چهار ماه نخست 1391 با كاهش 2.7 درصدي به بيش از 3.7 ميليارد دلار رسيد.

سنگ‌آهن، پلي‌اتيلن و متانول اصلي‌ترين محصولات صادراتي ايران به چين در سال جاري تاكنون بودند. در حالي كه تراكتور، مواد شيميايي، لوله، موتورهاي پيستوني، ماشين‌آلات مكانيكي، قطعات خودرو، آهن و فولاد و پلي‌استايرن عمده‌ترين محصولات وارداتي ايران از چين به شمار مي‌روند.

آمارهاي منتشر شده از سوي نهادهاي اقتصادي كشور حاكي از آن است كه بيشترين حجم كالاي قاچاق موجود در بازار ايران مربوط به محصولات وارداتي از چين است. با اين وجود اسدالله عسگراولادي - رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين، در يكي از مصاحبه‌هاي خود عنوان كرده كه "اگر هم‌اکنون کیف و کفش، پارچه و لباس، اسباب‌بازی و ابزار برقی مانند لامپ چینی که کم‌کیفیت هستند از بازار جمع شوند، در مجموع سه درصد از کل کالاهای مصرفی وارداتی چینی به کشور را تشکیل می‌دهند. این در شرایطی است که اگر حجم کالاهای وارداتی از ترکیه را در نظر بگیریم، حجم کالاهای بی‌کیفیت وارداتی از آن رقم، بیش از 10 درصد است و به عبارتی بیش از 10 درصد کالاهای وارداتی از ترکیه بی‌کیفیت هستند."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها