کد خبر: ۷۴۹۳
زمان انتشار: ۱۶:۰۷     ۲۴ آذر ۱۳۸۹

به گزارش برنا، امام سید موسی صدر در سخنرانی منتشر نشده ای در مورد حادثه عاشورا و عجین بودن آن با تاریخ مسیحیان و مسلمانان خطاب به مردم لبنان می گوید: ای مردم لبنان در چنین ایامی در سال 61 هجری قمری، حسین پسر فاطمه (س) و علی (ع) و نواده رسول اکرم (ص) به همراه یاران و خانواده‌اش به خاک و خون کشیده شدند.

در همان زمان و مکان انقلاب عظیمی متولد شد که تخت و تاج طاغوتیان را نابود و اسم آنها را از روی زمین و تاریخ محو کرد. این انقلاب که از سرزمین کربلا برخاست و تمامی انسان‌ها را در بر گرفته، تنها بخشی از پیامدهای حادثه شهادت حسین (ع) بود که شعله محدودی از آتش مشعل حسینی بود که در نیمه دوم قرن اول هجری برافروخته شد.شهادت حسین، تولد ارزش‌ها بود. او با مرگش آن‌ها را زنده کرد. با خون خود آن‌ها را سیراب کرد و بر صورت روزگار حک نمود.

 انسان های معاصر حسین (ع) در بالاترین جایگاه های انحراف بودند که با کجروی حکومت آغاز شد و به همه اقشار جامعه سرایت کرد و در نهایت به نفس مردم رسید؛ وجدان های بیدار را وادار به تسلیم و آن ها را ذلیل کرد.

حاکمان هر چه می خواستند می کردند و جهاد که یکی از دروازه های بهشت است تبدیل به راهی برای ارتزاق شد. اموال عمومی از بیت المال مسلمانان به خانه های حکام منتقل شد و افراد گمراه به جای افراد شایسته به مسوولیت ها رسیدند.

امسال و در لبنان، بزرگداشت واقعه کربلا، ابعاد و اهمیت جدیدی دارد که نتیجه همراهی تاریخ و جغرافیا در مسائل مربوط به زندگی انسانهاست. در طول بحران و درگیریهای داخلی ما، ارزشها به قتلگاه رفتند؛ این ارزشها، همان هایی هستند که حسین با شهادتش آن ها را زنده کرد. حال چگونه می توان با این بزرگداشت و ارزشهای آن همراه شد و از آنها بهره برداری کرد؟

 در مقابل این مساله منفی، یک نقطه مثبت هم وجود دارد که با وجود ابعاد بین المللی اش کاملا لبنانی است. شهادت حضرت امام حسین (ع) با سالگرد ولادت مسیح علیه الاسلام همزمان شده است. این روزی است که ارزش های والای معنوی را با وجود محدودیت های مادی پیش می برد.تا روان ها و وجدان ها را به لرزه  درآورد. این روز سرشار از مفاهیم صلح و در حقیقت روز صلح است. اما از جنبه دیگری این دو مناسبت در میان زمان آغاز سال هجری و سال میلادی قرار گرفته است که انگار گویی آغاز گر تاریخ نوین لبنان است.

عاشورا که با خون و شهادت در آمیخت و به تولد صلح و شادی و عظمت آسمانی منجر شد و این فضا، بدبینی را ازما دور می کند.هر چند که شرایط موجود به ما می گوید که علت سقوط ارزش ها در کنار اجساد بس گناهان در اسن سرزمین عزیز و علت تحولات جدید منطقه همه ناشی از درگیر ابرقدرت ها و تاثیرات جنگ سرد در این بخش از کره زمین است.

پس از آن جنگی نابرابر از لحاظ سلاح مهمات هماهنگی و فرماندهی که اختلافات داخلی یکی از پیامد های آن است سراسر جهان عرب را فراگرفته است  تا به این برنامه ریزان جنگ سرد فرصت دهد به هدف هایشان برسند.ما اکنون در آستانه سالروزی هستیم که انگار هشداری است از سوی خداوند خالق روزگار و مالک سرنشت زمین وفرستنده پیامبران که به ما در لبنان یاد می دهد چگونه این مصیبت را از بین ببریم و زخم هایمان را درمان کنیم و صفوف مان را متحد سازیم تا بتوانیم با رویدادهای منطقه به مقابله برخیزیم.صلح و همزیستی، سرنوشت تاریخی و حتمی مسیحیان و مسلمانان است...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها