کد خبر: ۷۴۷۲۶
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
ماه رمضان امسال براي رسانه‌ ملي كه هر سال با برنامه‌ريزي‌هايي ويژه‌، سعي در جلب اعتماد و توجه بينندگان و معنوي كردن اوقاتشان دارد، مجموعه‌اي از آزمون‌هاي دشوار و غير قابل پيش‌بيني بود؛ در اين يك ماه صداوسيما توانست از برخي از اين آزمون‌ها سربلند بيرون آيد و در برخي حوادث، مجبور شد يك تنه همه‌ اتنقادات را به جان بخرد و حتي تغيير رويه دهد.
ايسنا، در حالي كه در رمضان 91 برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي ماه رمضان، چندان نتوانستند رضايت مخاطبان را جلب كنند، حوادث مترقبه و غيرمترقبه بود كه تنور صداوسيما را براي مخاطبان گرم نگه داشت. المپيك لندن و زلزله‌ي آذربايجان، رخدادهايي بودند كه بيشتر آنتن تلويزيون را در ماه رمضان پر كردند.

بر اين اساس، رقابت‌هاي المپيك لندن از شامگاه جمعه ـ ششم مرداد ماه ـ آغاز شد و از همان ابتدا، برنامه‌هاي رسانه ملي را تحت تاثير قرار داد؛ در اين روز بخشي از آنتن برنامه‌ي زنده‌ي «هفت» در اختيار مراسم آغازين المپيك قرار گرفت.

در ادامه نيز تاكيد بر پخش مسابقات المپيك و پوشش كامل مسابقات ورزشكاران ايراني در تلويزيون ادامه داشت؛ به طوري كه رقابت‌هاي كشتي و وزنه‌برداري حجم بالايي از آنتن رسانه ملي ـ خصوصا شبكه‌هاي ورزش و سوم سيما ـ را به خود اختصاص دادند و البته حساسيت اين رقابت‌ها، مخاطبان زيادي را پاي تلويزيون نشاند و باعث شد كه خيلي از ويژه‌برنامه‌هاي سيما در ماه رمضان، مجال ديده شدن پيدا نكنند.

حتي سريال‌هاي مناسبتي نيز در برخي از شب‌ها، در بحبوحه‌ي پخش رقابت‌هاي ورزشكاران ايراني روي آنتن رفتند. مردم در اين شب‌ها گرايش زيادي به شبكه‌هاي ورزشي پيدا كرده بودند تا تلويزيون هم با تمسك به ورزش حرفه‌يي، مخاطبان بيشتري را جلب كند.

هر چند تلويزيون براي واقعه‌ي بزرگي مثل المپيك از قبل برنامه‌ريزي كرده بود و حتي براي تقارن كسب مدال ملي‌پوشان و مراسم شب‌هاي قدر، سرود قهرماناني متناسب با اين شب‌ها را تدارك ديده بود و همه بازي‌هاي ملي‌پوشان را عليرغم فشردگي و برخي هم‌پوشاني‌ها پخش كرد، اما به اعتقاد بسياري از كارشناسان رسانه و مخاطبان و حتي نمايندگان مردم در مجلس، در روزهاي نخست وقوع زلزله آذربايجان، نتوانست انتظارات را برآورده كند.

اين نارضايتي‌ها حتي تا جايي پيش رفت كه برخي شبكه‌هاي اجتماعي مشكل چند ساعته‌ي سايت صداوسيما را به نارضايتي مردم از پوشش ضعيف زمين‌لرزه شمال‌غرب كشور نسبت دادند.

با وجود ضعف ابتدايي سازمان صداوسيما، بعد از ابراز نارضايتي مردم، نمايندگان شهرهاي زلزله‌زده و تذكر شفاهي رييس مجلس شوراي اسلامي و انتقاد به پخش «خنده‌بازار» در يك روز بعد از زلزله، روند تلويزيون به كلي تغيير كرد و رسانه ملي سعي كرد در اين حادثه،‌ نقش‌آفريني بيشتري داشته باشد تا بيش از اين از مردم عقب نماند.

اما در اين ميان، گاف‌هاي برنامه‌هاي رمضاني مثل تيتراژ سريال شبكه سه سيما، حذف صداي ايرج از سريال «چمدان»، نحوه اجراي مجري جديد «ماه عسل»، حذف صداي رضا صادقي از اين برنامه و بدآموزي‌هاي سريال «خداحافظ بچه» كه در قسمت‌هاي آخر، سعي شده بود رفع و رجوع شود و حضور دو هوو در برنامه‌اي تلويزيوني، از نكات حاشيه‌ساز ماه رمضان سيما بودند، ولي كماكان بيشترين اخبار و حاشيه‌هاي ماه رمضان،‌ با وجود قرار گرفتن در چنين ماهي،‌ به پوشش المپيك و زلزله اختصاص داشت.

در مجموع اگر المپيك و زمين‌لرزه شمال‌غرب را كنار بگذاريم، به اعتقاد بسياري از بينندگان و منتقدان، صداوسيما در رمضان 91، نتوانست انتظارات مخاطبانش را برآورده كند.

در رمضان 91 برنامه‌هاي نمايشي و گفت‌ومحور سيما به عنوان مهمترين ساختارها به لحاظ جذب مخاطب، با انتقاداتي مواجه شدند. اشاره به بدآموزي‌ برخي سريال‌ها، نبود طنز مناسب و يا حذف سريال‌‌هاي ماورائي كه مي‌توانست برگ برنده‌ي تلويزيون باشد،‌ عمده انتقادها را متوجه آنتن تلويزيون در ماه رمضان امسال كرد.

اين‌ در حالي است كه در رمضان امسال شبكه‌هاي ماهواره‌يي هم بيكار ننشستند و سريال‌هايي متناسب با اين مناسبت را به روي آنتن بردند.

بر اساس اين گزارش ايسنا، كم‌‌ رونقي برنامه‌هاي تلويزيون در ماه رمضان 91 را مي‌توان هشداري جدي براي اهالي اين رسانه محسوب كرد كه امسال تلاش كرده بودند تيم‌هاي جديدي را به حوزه‌ي ساخت برنامه‌هاي مناسبتي وارد كنند. اين در حالي است كه در نزد رسانه‌يي‌ها، ماه رمضان همواره فرصت و نيرويي كمكي موثر براي سازمان صداوسيما تلقي شده كه مي‌تواند بسياري از خلاءهاي ارتباطي رسانه ملي با مردم را برطرف كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها