کد خبر: ۷۴۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۲ آذر ۱۳۸۹

شیخ یوسف صانعی پدر معنوی جنبش فتنه در سخنانی که در قالب یک کلیپ تصویری در فضای وب و به صورت گسترده منتشر شده است به صورتی عجیب به دفاع از قمه زنی پرداخته است!

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی بی باک، در این کلیپ که با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی،  برخی آنرا با اغراض خاص و به صورت گسترده منتشر کرده اند، صانعی در بخشی از سخنانش می گوید:

« همین عشق و محبت است که انسانها بدون اختیار سینه می زنن. همین عشق و محبت است که بدون اختیار انسانها قمه می زنن(!)همین عشق و محبت است که انسانها بدون اختیار زنجیر می زنن به بدنشان.

البته این نکته فراموش نشود که اضافه نشود بر سنتهای قبلی. سنت های قبلی، سنت های حساب شده ای است. قمه زدن برای آنانکه قمه می زنن سنت حساب شده ای است(!) یعنی این عشقه نمی شه جلویش را گرفت. جلوگیری اشتباه است. عشق و علاقه است بدون اختیار قمه می زند به خودش بعد هم خوب می شود.

این قمه زنها سابقه هم ندارد که یکی شون ضرری دیده باشد. اینکه بعضی از آقایان خیال کردن این ضرر دارد اشتباه فکر کردن نخیر اینجور نیست نه تنها ضرر ندارد بلکه نفع هم دارد برای آنها.

هم نفع روحی دارد عقده اش گشوده می شود علاقه اش را اظهار کرده است هم نفع بدنی دارد.

مرسوم است معموله می گن این قمه زنها اگر یک سال نزنن گرفتار سر درد می شوند بی اختیار می زنه این نمی شه گفت خلاف شرع این نمی شه گفت حرامه!

و لذا امام امت بزرگترین فقیه عصر نفرمود که این حرامه فرمود حالا در یک شرایطی نزنیم بهتر است در یک شرایط خاصی ولی بنده نظرم این است که نخیر این اصلا بدون اختیاره و باید این سنتها بماند!

مثلا در همین قمه زدن این تاریخ دارد اینکه نمی شود گفت قمه نزنید منتها باید جلوگیری کرد که خدایی ناخواسته مفسده ای بوجود نیاید که قاعدتا هم نمی آید!

در حادثه کربلا وقتی حضرت زینب سلام الله علیها می رسد در بازار کوفه و سر بریده را می بیند... سرش را به چوبه محمل زد خون جاری شد. این سرش را به چوبه محمل زد نه یعنی با توجه سرش را به چوبه محمل زد. نمی شود که آدم با توجه سرش را به چوبه محمل بزند. اینکه درست نیست. یعنی عشق و علاقه به برادری و به امام معصوم مثل ابی عبدالله(ع) اختیار را از دستش گرفت بنا کرد سرش را بزند سرش به چوبه محمل خورد و خون جاری شد .عین کاری که قمه زنها می کنند نه اینکه قمه زن فکری می کند و قمه می زند. قمه زن بدون فکر اینکار را می کند یعنی اختیار از دستش می رود.

چند نکته پیرامون سخنان شیخ فتنه:

1- به فرض مقبولیت و مشروعیت آقای صانعی ، با توجه به این قسمت از صحبت وی " باید جلوگیری کرد که خدایی ناخواسته مفسده ای بوجود نیاید که قاعدتا هم نمی آید" سئوال اینست که در شرایط فعلی که قمه زنی و انتشار فیلم و تصاویر آن تبدیل به یکی از اصلی ترین ابزار تخریب وجه شیعیان و عامل شیعه گریزی در جهان شده است، آیا این مفسده به حساب نمی آید؟ اگر مفسده است چگونه باید طبق صحبت وی جلوی آنرا گرفت؟ آیا جز با اجتناب از این عمل مقصود حاصل می شود و رفع مفسده می گردد؟

2- این شیوه و نحوه استدلال عوامانه وی که ادعای اجتهاد و حتی مرجعیت دارد برای یک مساله فقهی و شرعی  به اینکه " این قمه زنها اگر یک سال قمه نزنن سر درد می شوند(!!!)"، بازهم مردم را بیاد نحوه استدلال عروس آذربایجان که همسرش داماد لرستان بود، می اندازد و انگار چنین استدلالهایی در بین سران فتنه امری عادی به حساب می آید!

3- یوسف صانعی در استدلالی دیگر برای اثبات ادعای خود، به تاریخ و سیره حضرت زینب (سلام الله علیها) اشاره نموده و در تفسیر و شرح آن گفت:" این سرش را به چوبه محمل زد نه اینکه با توجه سرش را به چوبه محمل زد. نمی شود که انسان با توجه سرش را به چوبه محمل بزند اینکه درست نیست"
حال جا دارد دیگران قضاوت کنند که آیا این شرح و تفسیر وی، خود نقضی بر استنباط و برداشتشان نمی باشد؟ آیا فردی که قمه بر می دارد و به مجلس قمه زنی می رود تا به گفته وی عشقش را نشان دهد و با قمه به سر و کله خود بزند، توجه ندارد و نمی فهمد قمه را برای چه کاری با خود حمل می کند؟! به یقیین هر عاقلی تایید می کند که این افراد قطعا توجه دارند و موقعیتشان با شرایط ناگوار و بسیار سخت و ناگهانی بانوی بزرگ جهان اسلام ام المصائب زینب کبری(س) بسیار متفاوت می باشد.

بله اگر زمانی فردی در عزای سالار شهیدان(ع) و یا هر کجای دیگر آنقدر از خود بیخود شد که از روی بی توجهی سرش را به چیزی زد بر او حرجی نیست و آنرا از مصادیق ضرر به نفس محسوب نمی شمارند. در غیر اینصورت طبق اعتراف خود وی ضرر به نفس جایز نیست و امّا در قمه زنیهای مرسوم، کسانیکه از قبل قمه تهیه می کنند و بعضا سرشان را تیغ می زنند و با دهها مقدمه دیگر که ضرورت توجه، هشیاری و شرایط عادی فرد را می طلبد، شروع به قمه زنی می کنند آیا بازهم از روی بی توجهی است؟! و همچون شرایط حضرت زینب(س) می باشد.

به هر حال همگان به فتاوا و سخنان غیرمتعارف و سخیف صانعی عادت کرده ایم و بنابر دستورات دینی مبنی بر صبر و کظم غیظ، ایشان را نیز در کنار کروبی -  که اجتهادش را از وی اخذ نموده امّا در تجزیه و ترکیب یک عبارت ساده عربی در انظار میلیونها بیننده عاجز می ماند - تا زمانیکه ولی امرمان صلاح بدانند تحمل خواهیم کرد. امّا آنچه که مهم است اینکه امروزه برای همگان روشن شده است که اساس و ماهیت جنبش فتنه و سران آن بر دروغ پراکنی، استدلالهای تو خالی، تظاهر و مظلوم نمایی استوار است و امثال صانعی آنچه که بتواند برای نظام و مکتب تشیع چالش و مشکل ایجاد کند را با صراحت و وقاحت تجویز می نمایند.

گفتنی است که این سخنان و استدلالهای سخیف مرجع به اصطلاح روشنفکر فتنه گران، خشم بالاترینی ها را هم بر افراشته است به گونه ای که برخی از آنها با عصبانیت تمام ، انواع و اقسام فحش و کلمات زشت  را که در فرهنگ فتنه موجود می باشد را بار وی کرده اند که برای ارزش قائل شدن به جایگاه و شان خود و مخاطبانمان از انتشار آنها صرف نظر می کنیم.


برای دانلود فیلم اینجا را کلیک کنید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۲۲ آذر ۱۳۸۹
۰
۱
حضرت اقا فرمودند در ملا عام نزنید در خفا بلا مانع است .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۸۹
۰
۱
حضرت اقا در خفا هم جایز نمی دانند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۵ - ۲۳ آذر ۱۳۸۹
۰
۰
حضرت اقا در خفا هم جایز نمی دانند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۰۴ دی ۱۳۸۹
۰
۰
بسم الله الرحمن الرحیم

افلا یتدبرون القران ام علی قلوب اقفالها

آیا آنها در قران تفکر نمی کنند یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است

سوره مبارکه محمد/24

چند نکته پیرامون سخنان یوسف صانعی در مورد قمه زدن

"همین عشق و محبت است که بدون اختیار انسانها قمه می زنند"

1-همانطور که ملاحظه شد در بیانات ایشان بحث بی اختیار قمه زدن به فراوانی دیده می شود و این فعل که بدون اختیار از آنان سر می زند را شایسته پاداش و اجر اخروی معرفی می مکنند،و حال آنکه از نگاه قران کاری که بدون اختیار انجام شود کاملا بی ارزش بوده و در پیشگاه خداوند فاقد اجر و پاداش می باشد،خداوند در سوره مبارکه انعام آیه شریفه149می فرماید:

و لو شاء لهداکم اجمعین

اگر خداوند می خواست همه شما را به اجبار هدایت می کرد.

ولی کاری که بدون اختیار انجام شود در پیشگاه خداوند هیچ ارزشی ندارد پس چگونه می توان انتظار داشت قمه زدن بدون اختیار دارای ارزش و اجر اخروی باشد.

لا یواخذکم الله باللغو فی ایمانکم ولکن یواخذکم بما کسبت قلوبکم

خداوند شما را بخاطر سوگندهایی که بدون اختیار یاد می کنید،مواخذه نخواهد کرد.اما به آنچه دلهای شما به اختیار کسب کرده مواخذه می کند.

سوره مبارکه بقره/225

همانطور که ملاحظه می کنید در این آیات نیز اهمیت اختیار به روشنی بیان شده و فرموده؛ خداوند متعال تنهاانسان را بخاطر کارهایی که از روی اختیار انجام داده مواخذه می کند.

2-همچنین در بیانات ایشان مطرح شدکه قمه زنها بدون فکر قمه می زنند "نه اینکه قمه زن فکر می کنه و قمه میزنه،قمه زن بدون فکر این کار رو میکنه" در حالی که قران کریم مکرارا نه تنها مسلمانان را بلکه بشریت را دعوت به تفکر و اندیشیدن می کند.

افلا تتفکرون

قران حتی اشک ریختن را زمانی با ارزش می خواند که همراه با معرفت و شناخت باشد:

تفیض من الدمع مما عرفوا من الحق

چشمان آنها را می بینی که بخاطر معرفت و شناختی که دریافته اند از شوق اشک می ریزد.

سوره مبارکه مایده/83

3-ایشان در سخنانشان اشاره کردند که قمه زدن مفسده ای بوجود نمی آورد"باید جلو گیری کرد که خدای ناخواسته مفسده ای بوجود نیاید که قاعدتا هم نمی آید"

خداوند در سوره مبارکه بقره آیه شریفه 195 می فرماید:

یا ایهالذین آمنوا لا تقولو راعنا و قولوا انظرنا واسمعوا و للکافرین عذاب الیم

چون کلمه راعنا هم به معنی مهلت بده،و هم به معنی ما را احمق نما می باشد،خداوند به مسلمانان دستور می دهد؛هنگامی که از پیغمبر تقاضای مهلت برای درک آیات قران می کنید بجای این کلمه بگویید انظرنا،چرا که دست آویزی برای سوء تبلیغ و سیاه نمایی چهره مسلمانان است،آیا این آیات فقط برای مسلمانان صدر اسلام است یا آیات قران برای استفاده تمام بشریت و در تمام اعصار می باشد؟ آیا تصاویر قمه زنی در رسانه های دنیا باعث سوء تبلیغ علیه اسلام و تشیع نمی کردد؟

4-روایتی که ایشان در قسمت آخر سخنانشان نقل کردند"وقتی حضرت زینب علیها سلام الله رسید به بازار کوفه و سر بریده را دید ، سرش را به چوبه محمل زد و خون جاری شد"در تاریخ از شخصی به نام گچ کار نقل شده.

اولا؛روایت باید ابتدا به درایة الحدیث برود،در آنجا سلسله سند روایت بررسی شود که آیا این حدیث در طبقه اول و همچنین در سلسله روات از افردی ثقه و مورد اطمینان نقل شده یا خیر،کما اینکه در مورد این روایت سند آن مورد پذیرش اهل حدیث نمی باشد.

ثانیا؛اگر به فرض محال حضرت زینب(س) چنین کاری را انجام دادند،آیا برای ثوابش بوده؟ یا صرفا عملی بی اختیار بوده؟

ثالثا؛شأن زینب کبری(س) اجل از آن است که بدون فکر حتی قدمی بر دارد،آنهم پس از واقعه کربلا که تازه رسالات والای ایشان آغاز می گردد،پس اگر بنا باشد در هر سخنرانی که رأس مبارک امام حسین(ع) را ببینند وسخنانشان را قطع نمایند و حرکتی احساسی انجام دهند دیگر نمی توانند نهضت بزرگ عاشورا را رهبری کنند.زینب کبری(س) را عقیله بنی هاشم خوانده اند چرا که عقلی کامل داشت و پایگاه عقلی ایشان با چنین کارهایی هم خوانی ندارد.

5-"این قمه زنها اگر یک سال قمه نزنن سر درد می شوند"

" حتی این قمه زنها سابقه هم نداره یکیشون ضرری دیده باشد"

آیا این سخنان بر پایه علم پزشکی است ؟ آیا واقعا عقلا در قمه زنی ضرری نمی بینند؟ پس در عرف به چه چیز ضرر رساندن به بدن می گویند؟

مگر اسلام نمی گوید هرچه به بدن انسان ضرر برساند حرام است؟

ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه

خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید

سوره مبارکه بقره/195

قمه زنی به قیمت هلاک شخص خود و شخصیت اسلام؟

چرا بجای آن از الگوهای عاشورا در رفتارمان جایگزین نکنیم؟




پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها