کد خبر: ۷۳۸۱۲
زمان انتشار: ۱۸:۰۱     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
او که امروز یعنی 21 جولای در سال‌روز تولدش از دنیای فوتبال خداحافظی کرد ، معتقد است در یک اقدامی استثنائی و البته بی‌سابقه در بین فوتبالیست‌های ایرانی این اتفاق برایش رخ داده است.
پرسپولیس وحید هاشمیان

سایت گل- امروز مطلع شدیم که وحید هاشمیان ، مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او که امروز یعنی 21 جولای در سال‌روز تولدش از دنیای فوتبال خداحافظی کرد ، معتقد است در یک اقدامی استثنائی و البته بی‌سابقه در بین فوتبالیست‌های ایرانی این اتفاق برایش رخ داده است. بی‌شک هاشمیان در مقطعی یکی از ارکان اصلی تیم ملی ایران محسوب می‌شد. به همین علت قصد داریم تا به بهانه‌ی خداحافظی این ستاره مروری کوتاه بر کارنامه‌ی ورزشی این ستاره داشته باشیم.
دوران باشگاهی :
وحید هاشمیان متولد سی‌ام تیرماه سال 1355 در تهران است. او نیز به مانند سایر فوتبالیست‌های تهرانی کار خود را از محله‌های جنوب تهران آغاز کرد. او در اولین گام در سال 1375 راهی باشگاه فتح تهران شد و یک فصل در این تیم حضور داشت. هاشمیان با پیراهن فتح در لیگ دسته دوم 25 بازی انجام داد و هشت گل نیز به ثمر رساند.


مقصد بعدی هاشمیان پاس تهران بود. دو فصل حضور او در پاس زمینه‌ی حضورش در لیگ‌های اروپایی را فرآهم آورد و هاشمیان را تبدیل به یکی از لژیونرهای معروف ایرانی کرد. مهاجم اسبق تیم ملی ایران ، در مدت دو فصل حضور خود در لیگ آزادگان ، 26 بار پیراهن تیم پاس را برتن کرد و 9 گل نیز به ثمر رساند. هاشمیان در فصل دوم حضور خود در پاس در رقابت‌های آسیایی نیز حضور یافت و دو بازی انجام داد.
منصور پورحیدری ، سرمربی وقت تیم ملی ایران پس از یک فصل حضور این ستاره در ترکیب تیم پاس ، او را به تیم ملی نیز دعوت کرد تا دوران ملی هاشمیان نیز آغاز شود.
افتخارات وحید هاشمیان در دو باشگاه فتح و پاس تهران دو نائب قهرمانی بود ، یکی در باشگاه‌های تهران و دیگری در لیگ آزادگان.
بازی‌های درخشان هاشمیان از چشم کمیته‌ی استعدادیابی باشگاه هامبورگ آلمان دور نماند و این ستاره پس از فقط دو فصل حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران ، راهی یکی از لیگ‌های معتبری اروپایی به نام بوندسلیگا شد.
وحید هاشمیان به عنوان پنجمین لژیونر ایرانی راهی بوندسلیگای آلمان شد و با شایستگی توانست با زدن 38 گل در این رقابت‌ها سرآمد مهاجمان ایرانی بوندسلیگا لقب گیرد.
هاشمیان در فصل‌های 00-1999 و 01-2000 در هامبورگ حضور داشت. او گرچه در این مدت به علت جای نداشتن در تفکرات مربی جایگاه ثابتی در ترکیب تیم نداشت و فرصت چندانی برای خودنمایی نیافت ، اما در همان اندک دقایق حضور خود نیز سعی در اثبات ارزش‌های خود داشت. هاشمیان در مجموع دو فصل حضور در هامبورگ 12 بار در بوندسلیگا ، یک بار در جام حذفی آلمان و چهار بار در رقابت‌های اروپایی به میدان رفت. تنها گل وحید در دیدار برابر ترابوزان اسپور ترکیه در جام باشگاه‌های اروپا رقم خورد.
هامبورگ به همراه هاشمیان در فصل 00-1999 مقام سوم و در فصل 01-2000 مقام سیزدهم را در رقابت‌های بوندسلیگا کسب کرد.
ملی‌پوش ایرانی هامبورگ که هیچ‌گاه نتوانست در ترکیب تیم هامبورگ جایگاه ثابتی را برای خود دست و پا کند ، ترجیح داد به پیشنهاد بوخود در بوندسلیگای دو لبیک بگوید و راهی این تیم گردد تا در ترکیب صلی قرار گیرد.
پیتر نویروور ، سرمربی جدید بوخوم ، اعتقاد خاصی به وحید داشت و این امر سبب شد تا شاهد اوج‌گیری ستاره‌ی ایرانی در بوندسلیگای دو باشیم. او دراین رقابت‌ها 21 بار به میدان رفت و 8 گل به ثمر رساند تا نقش برجسته‌ای در صعود بوخوم به بوندسلیگای یک داشته باشد.
در فصل (03-2002) بعد هاشمیان به همراه بوخوم بار دیگر راهی بوندسلیگا شد. او گرچه در این فصل بیش‌تر به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت ، اما با این حال نیز توانست در 34 بازی 10 گل بسیار حساس را برای بوخوم به ثمر برساند تا این تیم در رده‌ی نهم آرام گیرد. وحید در جام حذفی نیز 3 بار به میدان رفت و یک گل به ثمر رساند.
فصل 04-2003 درخشان‌ترین فصل دوران حرفه‌ای هاشمیان بود. او در این فصل 32 بار در رقابت‌های بوندسلیگا به میدان رفت و 16 گل را به ثمر رساند تا به همراه دیمیتار برباتوف و یان کولر در رده‌ی چهارم برترین گلزنان بوندسلیگا قرار گیرد. گل‌های طلایی هاشمیان در این فصل سبب شد تا بوخوم در رده‌ی پنجم قرار گیرد و راهی جام یوفا گردد.
درخشش‌های مکرر هاشمیان در ترکیب بوخوم سبب شد تا او لقب هلیکوپتر را از آن خود نماید.
درخشش بسیار برجسته‌ی هاشمیان بدون اجر نیز نماند او با مسئولان بایرن مونیخ به توافق رسید تا راهی آلیانس آره‌نا گردد. هاشمیان گرچه در جمع باواریایی‌ها دوران درخشانی را نداشت و همواره در آرزوی جایگاهی ثابت بود ، اما در نهایت توانست با کسب عنوان قهرمانی بوندسلیگا و جام حذفی آلمان در فصل 05-2004 به همراه بایرن ، کارنامه‌ی خود را رنگین نماید. او در مجموع 15 بار پیراهن بایرن را برتن کرد و یک گل به ثمر رساند.
نیمکت‌نشینی باردیگر عاملی بود تا هاشمیان باشگاه خود را ترک گوید. او از بایرن به هانوفر رفت تا شاید جایگاهی ثابت یابد و بار دیگر اوج‌گیری کند. فصل 06-2005 برای هاشمیان چندان پربار و درخشان نبود ، او در این فصل در مجموع 32 بار پیراهن هانوفر را بر تن کرد و 5 گل به ثمر رساند. هانوفر در این فصل در رده‌ی 12 قرار گرفت.
فصل 07-2006 نیز تفاوت چندانی برای هاشمیان نداشت و او با وجود جایگاه تقریبا ثابت خود در تیم توانست فقط 5 گل را به ثمر برساند. او در مجموع 33 بار برای هانوفر در کلیه‌ی رقابت‌ها به میدان رفت. هاشمیان در این فصل به همراه هانوفر مقام یازدهم بوندسلیگا را کسب کرد.
فصل 08-2007 شاید ضعیف‌ترین فصل حضور هاشمیان در بوندسلیگا بود. او در 20 دیدار فقط یک گل را به ثمر رساند. هانوفر در این فصل به همراه مهاجم ایرانی خود در رده‌ی هشتم قرار گرفت.
نمایش‌های نه‌چندان پربار هاشمیان در بایرن و هانوفر سبب شد تا او بار دیگر راهی بوخوم گردد تا شاید بار دیگر خاطرات خوش او در بوخوم تکرار گردد ، اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد.
او در آخرین سال‌های دوران حرفه‌ای خود در بوندسلیگا فقط سه گل به ثمر رساند و در نهایت نیز راهی ایران شد. او در فصل 09-2008 در مجموع 18 بار پیراهن بوخوم را بر تن کرد و یک گل به ثمر رساند و در پایان فصل نیز به همراه بوخوم در رده‌ی چهاردهم قرار گرفت.
فصل 10-2009 نیز برای هاشمیان خوش‌یمن نبود و او در مجموع 26 بازی فقط دو گل برای بوخوم به ثمر رساند و در نهایت نیز با این تیم در رده‌ی هفدهم قرار گرفت و به بوندسلیگای دو سقوط کرد.
وحید هاشمیان پس از یازده سال حضور آلمان به ایران بازگشت و به تیم پرسپولیس پیوست. او در لیگ‌های دهم و یازدهم مهاجم پرسپولیس بود ، ولی نتوانست آنچنان که باید انتظارها را برآورده سازد. او در لیگ دهم 15 بار پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد و 2 گل به ثمر رساند. در لیگ یازدهم نیز 17 بار برای سرخ‌پوشان به میدان رفت و سه گل را به ثمر رساند. هاشمیان در مجموع به عنوان یک بازیکن جانشین در تیم پرسپولیس بود.
تنها افتخار هاشمیان به همراه پرسپولیس ، قهرمانی در جام حذفی بود.
دوران ملی :
هاشمیان در ترکیب تیم ملی ایران نیز بازی‌های درخشانی ارائه کرد و با گل‌های او به قطر و ژاپن راه صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2006 هموارتر شد. وحید در 50 بازی ملی 15 گل به‌ثمر رسانده است. (4 گل به قزاقستان، 2 گل به قطر، 2 گل به‌ ژاپن، یک گل به عمان، توگو، کاستاریکا، بوسنی و هرزگوین، کره‌جنوبی و جامائیکا)
وی به همراه تیم ملی کشورمان در سال 2000 موفق شد قهرمانی مسابقات غرب آسیا را در اردن به چنگ آورد. بنا به دلایلی وحید به مدت 5/3 سال از تیم ملی فاصله گرفت و پس از سال ها به دعوت برانکو بار دیگر به ترکیب تیم بازگشت.
 او پس از رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و گفت که ترجیح می‌دهد فضا را برای جوان‌ترها باز کند.
بی تردید هاشمیان اسطوره‌ی با اخلاق فوتبال ما از اذهان فوتبال‌دوستان بیرون نخواهد رفت و دیر یا زود او را در هیبت یک مربی با اخلاق و البته با دانش خواهیم دید ، یعنی درست همان چیزی که در فوتبال پرحاشیه‌ی و البته کم ستاره‌ی ما به شدت احساس نیاز می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها