کد خبر: ۷۳۴۳۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
ورود بازیگران به مقوله اجرا و استفاده از شهرت آنها برای جذب مخاطب، مسئله‏ای است که این روزها خیلی بیشتر از قبل در برنامه ‏های گفت‌وگو محور شبکه‏ های مختلف تلویزیون اتفاق می‏افتد.
هفت صبح، در گفت‌وگو با مدير گروه اجتماعي شبكه سه، محمد صوفي، تهيه‌كننده «راديو 7» و محمد سلوكي شائبه دستمزد بالاي بازيگران براي اجراي برنامه‌هاي تلويزيوني و بايد و نبايدهاي حضور آنان در عرصه اجرا را بررسي کرد.

ورود بازیگران به مقوله اجرا و استفاده از شهرت آنها برای جذب مخاطب، مسئله‏ای است که این روزها خیلی بیشتر از قبل در برنامه‏ های گفت‌وگو محور شبکه‏ های مختلف تلویزیون اتفاق می‏افتد.

بسیاری از بازیگران بدون اینکه تجربه چندانی در مجری‏گری داشته باشند، صرفا به جهت چهره شناخته شده‏شان میان مردم، از طرف تهیه‌کنندگان دعوت می‌شوند تا به عنوان مجری، برنامه را هدایت کنند. این اواخر صحبت‌های بسیاری راجع به دستمزد این بازیگر- مجریان به گوش می‌رسد.

با اینکه خبرهایی مبنی بر دریافت دستمزدهای میلیونی بازیگران مجری، تحت عنوان شایعات بی‌اساس، مدام از سوی شبکه‏های مختلف تکذیب می‌شود اما منتشر شدن این خبرها نمی‌تواند چندان بی‌دلیل باشد. قطعا اگر پیش زمینه‏ای در این مورد وجود نداشت، چنین شایعاتی هم به وجود نمی‏آمد، به قول قدیمی‏ها: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!» .

مسئله ورود بازیگران به عرصه اجرا و تنگ شدن جا برای هنرنمایی مجریان حرفه‏ای و با تجربه، دستمزدهای آنچنانی بازیگران برای اجرا و سر خوردگی مجریان سیما را به همراه فضل‌الله شریعت‌پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، محمد سلوکی، یکی از مجریان تلویزیون و محمد صوفی، تهیه کننده برنامه «رادیو هفت» بررسی می‌کنیم.

 دستمزدهای بالا برای بازیگران چهره

پرداخت دستمزد بالا به بازیگران سینما و تلویزیون، برای اجرای یک برنامه تلویزیونی، مسئله‏ ساده‏ای نیست که به همین راحتی بشود از کنارش گذشت. مجریان با تجربه تلویزیونی، قطعا با چندین و چند سال تلاش و زحمت به چنین جایگاهی رسیده‏اند و حضور بازیگران آن هم با رقم‌های آنچنانی در جایگاه آنها، بیشترین ضربه را به هویتشان وارد می‌کند.

محمد سلوکی، یکی از مجریان با تجربه تلویزیون، در این باره می‌گوید:«راستش من چیز زیادی راجع به دریافت بیش از اندازه دستمزد بازیگران نسبت به مجریان نشنیده‏ام اما واقعا اگر چنین اتفاقی در حال وقوع است واقعا برای تلویزیون متاسفم!

چون مجریان حرفه‏ای بعد از این همه تلاش، هنوز چنین رقم‏هایی دریافت نمی‌کنند.» او درباره دستمزد خودش مثال می‌زند و می‌گوید که هنوز بعد از گذشت چند ماه، نتوانسته دستمزد اجرای برنامه نوروزی‏اش را دریافت کند: «اتفاقا خوشحالم که تلویزیون آنقدر وضعش خوب است که می‌تواند چنین دستمزدهایی بدهد.

شاید از کنار آنها وضع ما هم خوب شود!» محمد صوفی، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «رادیو هفت» هم درباره دستمزد بالای بازیگران مجری می‌گوید:« طبیعتا من هم مثل بقیه یک چیزهایی راجع به این دستمزدهای بالا شنیده‏ام اما هیچ وقت خودم را درگیر چنین مسائلی نکردم.

به نظرم دستمزد بالا، بخش کوچکی از ضربه‏ای است که حضور این بازیگران به بحث اجرا وارد می‌کنند. » او به طور مفصل درباره این آسیب‌ها صحبت می‌کند که در طول گزارش به آن اشاره می‌کنیم اما مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، توضیح مفصلی راجع به مقوله دستمزدها دارد. فضل‌الله شریعت‌پناه می‌گوید:« الان دو سالی است که بحث دستمزدها توسط معاونت سیما کنترل می‌شود و آنها در جریان جزئیات تمام دستمزدها و حق‌الزحمه‏ ها هستند.

 بنابراین تمام مجریان، حق‌الزحمه مشخصی دارند و بیشتر از آن نمی‌توانند دریافت کنند. مگر اینکه علاوه بر اجرا در مقوله‏های دیگری مثل نوشتن متن، تحقیق یا پژوهش و ... هم همکاری داشته باشند. » به گفته او بخشی از دستمزدها هم بعد از ارزیابی اجرا، مشخص می‌شود:« بعد از پایان هر اجرا، با توجه به صلاحدید تهیه‌کننده و مدیران، در صورتی که هر مجری، در ارزیابی نمره خوبی گرفته باشد، مقداری به دستمزدش اضافه می‌شود. اگرنه به هیچ دلیل دیگری افزایش دستمزد، نمی‌تواند مجاز باشد.»

 بازیگران، مجری‏ های خوبی نیستند

اگر مسئله دستمزدهای بالای بازیگران مجری را کنار بگذاریم، استفاده از بازیگران در مقوله اجرا به خودی خودش، کار چندان درستی به نظر نمی‌رسد چون هم بازیگران، مجریان خوبی نیستند و هم در صورت ورود آنها به این عرصه، مجریان دیگر مجالی برای هنرنمایی ندارند.

محمد صوفی در این باره می‌گوید:«معمولا بازيگران مجريان خوبي نمي‌شوند و بالعكس مجريان هم بازيگران خوبي نمي‌شوند، هر چند استثنائاتي هم وجود داشته ولي اين يك اصل كلي است. با این حال در دوره‏هایی این مسئله در تلویزیون باب شده و حتی در ویژه برنامه‏های مختلف هم از حضور بازیگران برای اجرا دعوت شد که اتفاقا اکثرا هم ضربه خوردند.»

به گفته او شاید استفاده از یک بازیگر در کنار مجری بتواند باعث موفقیت یک برنامه شود اما اجرای یک بازیگر به تنهایی، اجرای خوبی در نمی‏آید. محمد سلوکی هم با مسئله ورود بازیگران به عرصه اجرا مخالف است:«با اینکه بسیاری از بازیگرانی که الان همزمان اجرا هم می‌کنند، از دوستان خوبم هستند با این حال به نظرم باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم.

من به همان دوستان خوبم هم توصیه می‌کنم بین اجرا یا بازیگری فقط یکی را انتخاب کنند. اگر فکر می‌کنند بازیگران خوبی هستند، در همان عرصه خودشان را نشان دهند!» نظر مدیر گروه شبکه سه هم از نظر این دو نفر دور نیست. شریعت‌پناه می‌گوید:« باید به مقوله اجرا، یک مقدار تخصصی‏تر نگاه کنیم. هرکس باید وابسته به تخصصش وارد کاری شود. مجری‏گری، کار ساده‏ای نیست که هر کسی بتواند از عهده‏اش بر بیاید. نیاز به گذراندن دوره‏های بسیاری دارد. بازیگر بهتر است به فکر بازی‏اش باشد و مجری برای بهتر شدن اجرایش تلاش کند.

 استفاده از بازیگران به دلیل کمبود مجری خوب

استفاده از بازیگران در مقوله اجرا، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترینش جذب مخاطب است. بسیاری از تهیه‌کنندگان، خیال می‌کنند همین که  یک بازیگر را پشت میز بنشانند و اجرا را به او واگذار کنند، آمار مخاطبان‌شان بالاتر می‌رود.

این مسئله اما به گفته مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، دلیل دیگری هم دارد: «به نظرم مشکل اصلی ما در بحث اجرا، به تکراری بودن شیوه‏های اجرا و نبودن خلاقیت میان مجریان برمی‌گردد.

 متاسفانه ما مدت‌هاست در زمینه اجرا، پدیده خاصی نداشته‏ایم. قطعا تهیه‌کنندگان هم وقتی جذابیت پایین اجرای مجریان را می‏بینند ترجیح می‏دهند کار را به بازیگران بسپارند و از جذابیت بازیگران برای جذب بیشتر مخاطبان استفاده کنند.»

سرخوردگی مجریان از حضور بازیگران

سپرده شدن اجرا به بازیگرانی که حتی تکنیک‌های اولیه مجری‏گری را هم نمی‏دانند، علاوه بر پایین آوردن کیفیت اجرا، باعث سرخوردگی مجریان هم می‌شود. صوفی در این مورد می‌گوید: «استفاده از بازیگران، جدای از بحث دستمزدهای بالا، آسیب‌های بسیار جدی به مجریان وارد می‌کند.

فرض کنید مجری توانمند و خوب تلویزیونی که همیشه برای مردم محبوبیت داشته بعد از تجربه فراوانش در عرصه مجری‏گری، یک مرتبه کنار گذاشته می‌شود و مثلا در یک ویژه برنامه مخصوص نوروزی، می‏بیند که به جای او، چند بازیگر ستاره جایش را گرفته‏اند. فکر می‌کند این مجری سرخورده نمی‌شود؟!

 این مسئله البته در دوره‏ای خیلی بیشتر اتفاق می‏افتاد ولي خوشبختانه در برنامه عید امسال، خیلی کمتر شد و امیدواریم خیلی زود به صفر برسد.» متاسفانه برخلاف گفته این تهیه کننده، با اینکه استفاده از بازیگران مجری، چند وقتی روندی رو به کاهش داشت اما اخیرا دوباره افزایش پیدا کرده است.

شاید حضور بازیگران به عنوان مجری در برنامه سینمایی یا تخصصی بازیگری، تاحدی محلی از اعراب داشته باشد اما متاسفانه این اواخر شاهدیم که حتی اجرای برنامه‏های کاملا مذهبی هم به دست  آنها سپرده می‌شود. بازیگران دستمزدهای بالا می‌گیرند تا بدون علم، وارد حوزه‏ای شوند که هیچ تخصص خاصی در زمینه‏اش ندارند.

 این در حالی است که بسیاری از مجریان با تجربه تلویزیون، خیلی بهتر و مسلط‌تر از آنها می‌توانند از عهده چنین اجرایی بر بیایند اما مدت‌هاست از  اجرا دور نگه داشته شده‏اند!

مدير گروه اجتماعي شبكه سه، علت اصلي ورود بازيگران به عرصه اجرا را تكراري بودن اجراي مجريان براي مخاطبان عنوان كرد و گفت به خاطراينكه مجريان خلاق نيستند تهيه‌كنندگان مجبور مي‌شوند براي اجرا  سراغ بازيگران بروند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها