کد خبر: ۷۳۴۱۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

پرونده سی‌امین دوره از بازیهای المپیک 2012لندن هم روز گذشته در شانزد‌همین روز این بازیها بسته شد تا کشور ایران، با چهار مدال طلا، پنج نقره و سه برنز در جایگاه--- جدول توزیع مدال های المپیک قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سی‌امین دوره از سری مسابقات المپیک، پانزدهمین المپیکی بود که کاروان ایران، در آن شرکت می‌کرد.

اولین دوره از مسابقات المپیک که کشور ایران در آن شرکت نموده است، چهاردهمین دوره از مسابقات المپیک و به میزبانی انگلستان در لندن بوده است.

با بررسی نتایج و مدال‌های کسب شده توسط ایران از همان دوره های ابتدایی، بهترین نتیجه کسب شده توسط کشورمان در سی‌امین دوره این بازیها در لندن به دست آمده است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از نکات بارز و حائز اهمیتی که در این بین به چشم می‌خورد، کسب مدال طلای المپیک در رشته کشتی فرنگی برای ایران است که بعد از چهل سال مجددا اتفاق افتاد و نه تنها کسب مدال توسط سه فرنگی کار کشورمان صورت گرفت، بلکه تیم ملی کشتی فرنگی کشومان د این دوره از رقابتها از نظر تیمی قهرمانی المپیک را نیز بدست آورد.

نکته مهم دیگر این است که از ابتدای حضور ایران در رقابت‌های المپیک، 16 مدال توسط رشته وزنه برداری کسب شده است و با کمی تامل می‌بینیم که 4 مدال از این 16 مدال، یعنی یک چهارم مدال‌های وزنه برداری کسب شده توسط ایران در ادوار مختلف المپیک، متعلق به المپیک 2012 بوده و این شانزده مدال توسط 12 نفر کسب شده که 4 نفر از این افراد، یعنی یک سوم‌شان در این دوره موفق به کسب مدال شده اند و این بیانگر پیشرفت چشمگیر و قابل توجه ایران در عرصه ورزشی، به خصوص در چهار سال اخیر است.

اما به نظر می‌رسد با توجه به ناکامی‌هایی که حتی در همین دوره هم گریبان گیر کاروان ایران بود، اگر کمی تلاش و دقت بیشتر نمایندگان ایرانی و پرداختن بیشتر به آسیب شناسی المپیک های گذشته توسط مسئولین صورت می‌گرفت، کاروان ایران با چنین ورزشکاران آماده‌ای، پتانسیل قرار گرفتن در جمع ده تیم برتر المپیک را نیز داشت.

در چند وقت اخیر اعتراضات زیادی مبنی بر عدم عدالت آموزشی بین ورزش ها بخصوص توجه بسیار به فوتبال و غفلت از باقی رشته های ورزشی مطرح شد. حتی تشکل های دانشجویی در نامه ای به وزیر ورزش و جوانان این نکته را گوش زد کردند اما این تنها وجه بی عدالتی ورزشی در کشور نیست.

بررسی امکانات ورزشی در شهرستان ها نشان می دهد، تمرکز امکانات و بودجه های ورزشی در کشور نیز بصورت نامتقارن پخش شده است. توجه گسترده به شهر تهران بررسی اجمالی ورزشکاران مدال آور ما در این مسابقات از حقیقتی خبر می دهد که باید مورد توجه قرار گیرد. اقبال مسئولین به شهرهای کوچک می تواند تعداد مدال آوران ما چند برابر کند کما اینکه تا اینجا نیز شاهد هستیم که عموم مدال آوران ما از شهرهای مختلف و عموما کوچک کشور هستند.

با وجود کسب رتبه بی سابقه ی چهارمی در بازی های آسیایی گوانگجو -با کسب ۲۰ مدال طلا- به شدت به این المپیک امیدوار بودیم، ولی به نظر نمی‌رسد حتی خوشبین ترین فرد ایرانی این نتیجه (با توجه به المپیک های قبلی) را پیش بینی می کرد، البته اگر ناداوری هایی که در این المپیک برای ورزشکاران ایرانی را در نظر بگیریم، می‌بینیم که نتایج بهتر از این هم می‌توانست حاصل کار ورزشکاران ما باشد.

شاید بهترین زمان برای یاد‌آوری اقدامات اصلاح طلبان در زمان انتخابات 88 کهبرای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری دست به هر کاری از قیبیل ساخت مستندی تحت عنوان 90 سیاسی زدند، اکنون که نتایج نهایی کشورمان در این مسابقات نهایی شده است باشد.

در این کلیپ به نتایج المپیک پکن پرداخته می شد و به دروغ این نتیجه را ضعیف ترین نتیجه ایران در تاریخ المپیک می خواند، هم چنین مقصر اصلی در این موضوع، ریاست جمهوری می‌دانست و مرتبا به اقدامات وی ر این زمینه می‌پرداخت و به روزنه های موجود در ورزش کشور دامن می‌زد، حال آنکه با توجه به نتایج درخشان بدست آمده در بازیهای آسیایی 2010 گوانجو و المپیک 2012 ندن، این سوال مطرح می‌شود که چرا اکنون به این موضوع بسیار مهم شاخ و برگ نداده و در مورد آن اظهار نظری ندارند و به قول معروف چرا این را از چشم ریاست جمهوری نمی‌بینند؟

بخشی از بیانیه احزاب اصلاح طلب پس از المپیک پکن بدین شرح است: «نتایج ضعیف کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن، آیینه تمام نمای مدیریت دولت کنونی در عرصه ورزش است(منظورشان مدیریت دو ساله احمدی نژاد است!)و خوشبختانه عرصه المپیک، آوردگاه نتایج عینی است. از این رو نمی توان با دستکاری در آمار، شکست ها را به نام دستاورد در پیشگاه مردم عنوان کرد...

آقای احمدی‌نژاد باید بداند طی ۱۲سال گذشته پکن نخستین میدانی بود که حاصل مدیریت دولت ایشان در ورزش نمایان گشت و ضعیف‌ترین نتیجه در طی سه دوره گذشته المپیک برای کاروان ورزش ایران رقم خورد. آیا آقای رئیس‌جمهور می‌داند که در المپیک ۲۰۰۰سیدنی و ۲۰۰۴آتن در دوران دولت اصلاحات ورزشکاران ما در دو المپیک به ۵مدال طلا، دو نقره و دو برنز دست یافتند ؟کاروان ورزش دولت اصلاح‌طلب خاتمی کارنامه موفقی در سیدنی ۲۰۰۰داشت که به سه طلا و یک برنز دست پیدا کردند و در آتن ۲۰۰۴به دو مدال طلا، دو نقره و دو برنز دست یافتند...»

البته این رفتار اصلاح طلبان تبدیل به یک رفتار همیشگی شده و هر زمان که موفقیتی کسب شود، در صورت دیدن آن موفقیت، آن را به پای غیرت و قدرت مردم می گذارند و هرگاه مشکلی پیش آید، مقصر شخص رییس جمهور(احمدی نژاد) و کابینه اوست.

اما به واقع زمانی که در دور اول سفرهای استانی دکتر احمدی نژاد، پایان بخش مصوبات هر شهر تاسیس ۲ مجموعه ورزشی بود، نه تنها حمایتی از سوی این احزاب نبود، بلکه با اعتراض و بعضا تمسخر از این فعالیت‌های وی استقبال می‌کردند.

اما کاروان ایران نه تنها در المپیک در بین کشورهای جهان درخشید، بلکه در بین کشورهای آسیایی نیز همانگونه که سال 2010 و در بازیهای گوانجو درخشیده بود، باز هم درخشید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها