کد خبر: ۷۳۰۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۲۲ مرداد ۱۳۹۱
نيروهاي خارجي همان گونه كه عملكرد جبهه ائتلاف از سال 2001 نشان داده قادر به ايجاد ثبات در افغانستان نيستند و براي ثبات در اين كشور بايد از همسايه قدرتمندي به نام ايران كمك گرفت.

به گزارش کیهان، اين مطلب را شبكه لوهافينگتون پست ضمن تحليل خبر خروج نيروهاي فرانسوي از افغانستان منتشر كرد. «ديديه شدت» متخصص امور امنيتي و ديپلماتيك در امور منطقه در اين تحليل نوشت: نيروهاي نظامي فرانسه 10 روز پيش رسما دره سوردبي را ترك كردند. همچنين قرار است پس از 2014 ميلادي حضور نظاميان بيگانه در افغانستان پايان يابد و حتي اگر آمريكايي ها هم بخواهند نيروهاي خود را در اين ناحيه نگه دارند آنها را محدودتر خواهند كرد. نيروهاي خارجي نمي توانند كاري كه ائتلاف از سال 2001 تاكنون از انجام آن عاجز بوده را عملي كرده و ثبات را به افغانستان برگردانند.

رسانه فرانسوي خاطرنشان مي كند: اين كار بايد توسط خود افغان ها به ثمر برسد و ديگر اين كه چه بخواهيم يا نخواهيم كشورهاي همسايه نيز در اين امر دخيل مي باشند. يكي از اين همسايگان كه مي تواند با قدرت زيادي به ثبات افغانستان كمك كند كسي نيست جز ايران. بدون كمك ايران، اتحاد شمال نمي توانست در سال هاي دهه 1990 خود را سرپا نگه دارد. ايراني ها همچنين در طول دهه اخير در خط مقابله با قاچاق مواد مخدر قرار داشته و 3700 نفر كشته داده اند و از سوي ديگر، هرج و مرج و ناآرامي در افغانستان بر ايران اثر مي گذارد. حدود 2 ميليون افغاني به ايران پناه برده اند.

در ادامه اين تحليل آمده است: ايران يك متغير مهم براي رسيدن به ثبات در افغانستان است اين كه خيلي ها در غرب ايران را دوست ندارند بايد از چالش ما در افغانستان جدا شود. تهران تلاش مي كند افغانستان را پس از سه دهه جنگ خانگي و بازي هاي قدرت هاي بزرگ به آرامش و ثبات برساند. زمان آن فرا رسيده كه ما هم با جديت پرونده افغانستان را مجددا بررسي كنيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها