کد خبر: ۷۲۵۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
یک تحلیلگر مسایل راهبردی با تشریح مراحل سیاست ایران در قبال تحولات سوریه، نوشت که ایران زمان کافی را به بازگشت مخالفان دولت به مسیر گفت‌وگوهای مسالمت آمیز داد.
فارس، غالب قندیل تحلیلگر مسایل استراتژیک با اشاره به مواضع سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سوریه گفت که این مواضع نقش مهمی در روند مقاومت در برابر توطئه های استعماری علیه ملت های شرقی است که شدیدترین بخش های آن را در جنگ جهانی علیه سوریه به رهبری آمریکا می‌بینیم.

مواضع ایران در مورد سوریه مبتنی بر دیدگاه امام خامنه ای است

وی در این زمینه به چند نکته اشاره و تاکید کرد که درک ایران از ماهیت درگیری های کنونی به اندازه ای است که امام سید علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است که درگیری کنونی میان دو اردوگاه استعمار و صهیونیست ها و واپس گراها در منطقه و اردوگاه مقاومت و آزادسازی و ملت سوریه است، اظهارات جلیلی بعد از دیدار با بشار اسد نیز بر گرفته از این دیدگاه بود که مقام معظم رهبری آن را با معادله ای واضح و دقیق تدوین کرده است، جلیلی در این راستا اعلام کرد که محور مقاومت در منطقه هدف حمله قرار دارد و توطئه برای تخریب سوریه با هدف ضربه زدن به این محور با تمامی جنبه های آن است، اما مقاومت در منطقه سقوط نخواهد کرد، بلکه این توطئه های خصمانه دشمن است که شکست خواهد خورد.

موضع ایران بعد از اینکه ماهیت درگیری ها در سوریه مشخص شد، واضح و صریح بود، جمهوری اسلامی ایران در ابتدا زمان کافی را به تلاش برای قانع کردن برخی از مخالفان سوری گذاشت تا به مسیر گفت‌وگوها برگردند و با دلیل برای آنها روشن کرد که این ویترین های سیاسی وابسته به غرب و  ابزارهای آن در منطقه است و آنها تحت باج خواهی و فشار قرار گرفته اند.

موضوع دوم که قندیل به آن اشاره کرد، این است که تهران در دوره گذشته خواستار دعوت به گفت‌وگو و اصلاح در میان گروه های سوری و جلوگیری از دخالت های خارجی شده است، این در حالی است که استعمار غرب به دنبال تشدید جنگ و افزایش دخالت های خارجی با ارسال سلاح و پول و افراد مسلح به داخل سوریه بوده و تمامی ابتکارها و طرح‌ها و تلاش‌هایی که مقامات ایرانی نیز از نزدیک با آن آشنایی دارند و در راستای تعامل اسد و دادن فرصت به موفقیت گفت‌وگوها و طرح های بویژه طرح ابتکار عربی و طرح کوفی عنان بوده را به شکست کشانده اند. آمریکا و کشورهای عضو ناتو و ترکیه و عربستان سعودی و قطر مصمم هستند که با جوخه های ترور و تروریست ها و تکفیری ها وارد جنگ با سوریه شوند تا بتوانند محور مقاومت را از سوریه تخریب نمایند.

تهران می داند که جنگ در سوریه محور مقاومت را هدف قرار داده است

قندیل در مقاله خود می افزاید که موضع ایران مبتنی بر این اعتقاد است که بشار اسد به دنبال اصلاحات است و کسی است که باب حل این بحران از طریق ورود در گفتگوهای داخلی را باز کرده است، مقامات ایرانی می دانند که بشار اسد رهبری مردمی و نمادی از گزینه مقاومت است که از حمایت اکثریت سوری ها برخوردار است و میزان این محبوبیت در دوره بحران کاسته نشده، بلکه رو به افزایش است.

ایران می داند که جنگ جهانی در سوریه مقاومت فلسطین و لبنان را هدف قرار داده و جمهوری اسلامی ایران را نیز هدف قرار داده است، این توطئه می‌خواهد سوریه را که قلب معادله قدرت این محور است را تخریب کند، قدرتی که از ائتلاف استراتژیک ایران و سوریه بعد از انقلاب اسلامی در ایران ایجاد شده و در آن موضع حافظ اسد در کنار انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) رهبر انقلاب قرار گرفت و در مقابل جنگ جهانی که آمریکا با ارتش عراق آن را رهبری می کرد و اموال کشورهای خلیج فارس نیز برای ضربه به انقلاب به کار افتاده بود، قرار گرفت.

شکی نیست که توسعه گفتمان ایرانی در مورد اوضاع سوریه که به ماهیت درگیری های موجود در سوریه در سطح منطقه ای اشاره می کند، بعدی استراتژیک به خود گرفته است، در مقابل آمریکا سعی می کند که محور مصر و عربستان را زنده کند و در مقابل ارتباطات میان مصر و اسرائیل را نیز در راستای توافقنامه کمپ دیوید زنده نگه دارد تا امنیت اسرائیل حفظ شود، این موضوع منجر به عملیات مشکوک اخیر در صحرای سینا شد که باعث افزایش فشارهای مصر در منطقه محاصره شده غزه شده و تردیدهایی را در قاهره در مورد مطالبات کسانی که به دنبال رفع محاصره غزه و حمایت از پایداری مردم این منطقه بودند، ایجاد کرد.

جبهه سوریه جبهه تمام ائتلاف مقاومت است

به این ترتیب باید گفت که تمام ائتلاف مقاومت در این درگیری قرار دارد، چرا که سرنوشت تمام آن در محک قرار دارد و تخریب سوریه راهی آمریکایی برای هدف قرار دادن مقاومت در لبنان و فلسطین و تلاش برای ناکارآمد کردن آن است. این همان راهی است که فشارها بر قدرت روزافزون ایران را افزایش خواهد داد. در این راستا بندر بن سلطان اخیرا به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی انتخاب شد تا استراتژی جنگی غیر مستقیم را از طریق گروه های تروریست و تکفیری از سوریه به ایران منتقل کند.

غالب قندیل در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران قدرت استقلال طلب و ضد استعماری و ضد صهیونیستی در شرق است، از این رو از سی سال پیش تاکنون در گزینه مقاومت و آزادی خواهی با سوریه شریک است و در این لحظات نیز در مقاومت در این جنگ جهانی با سوریه شریک است.

این مقاله می افزاید که مقاومت پیروز خواهد شد، چرا که ملت سوریه و ارتش سوریه و بشار اسد رهبری این کشور به دنبال این پیروزی هستند و با کمک و پشتیبانی تمامی آزادیخواهان جهان و با افزایش ائتلاف ها و دوستی های خود شانس این پیروزی را دارند، این موضوع قدرت های استعماری را وادار خواهد کرد تا محاسبات خود را مورد بازبینی قرار دهند، چرا که سوریه در برابر ضربه های تیم های ترور چند ملیتی که مخلوطی از مزدوران و تروریست ها در تمامی جهان است، مقاومت می کند، تروریست هایی که آمریکا آنها را رهبری می کند و حاکمیت عربستان سعودی و قطر آن را تامین مالی می کنند و حاکمیت عثمانی ها در ترکیه نیز مراکز فرماندهی آن و اتاق های عملیات را در خود جای داد است.

این مقاله  در پایان تاکید می کند که دیگر شکی نیست که توطئه هدف قرار دادن سوریه یک پروژه استعماری است تا ایده خاورمیانه جدید بعد از اشغال عراق بار دیگر زنده شود و پروژه و مضمون فعلی آن تخریب نیروهای مقاومت و از بین بردن اراده آنها و بسط هیمنه و تسلط استعماری آنها در منطقه است تا بتواند اسرائیل را به عنوان دولت مسلط بر رژیم های ضعیف و  زیر نفوذ آن قرار دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها