کد خبر: ۷۲۵۰۰
زمان انتشار: ۲۱:۴۶     ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
دستگیری وزیر سابق اطلاع رسانی لبنان توسط دستگاه اطلاعاتی این کشور باعث تشنج جدید در فضای سیاسی این کشور شده است.

فارس، بامداد امروز "میشل سماحه" وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان و از چهره‌های نزدیک به مقاومت در حالی که در خواب بود، توسط دستگاه اطلاعاتی این کشور ربوده شد.

رسانه‌های وابسته به جریان 14 مارس با حمایت از این اقدام دستگاه اطلاعاتی لبنان که ریاست آن با یکی از نزدیکان سعد حریری است، مدعی شدند که سماحه با موساد در ارتباط بوده تا از این طریق جریان 8 مارس و حزب الله را تخریب کنند.

رسانه‌های 14 مارس ساعتی بعد این اقدام را در راستای دادگاه ترور رفیق حریری و سپس ارتباط با ترور یکی دیگر از چهرهای سیاسی لبنان دانستند اما با گذشت زمان مشخص شد پرونده‌ای سیاسی در ورای این اقدام قرار گرفته است.

سماحه که یکی از چهرهای مسیحی سرشناس لبنان است و روابط خوبی با حزب الله و شخص بشار اسد رئیس جمهور سوریه دارد در سال 2007 در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و دستگیری وی توسط طرفداران سعد حریری در فضای دو دسته لبنان در قبال سوریه اوضاع را متشنج کرده است.

این اقدام جریان 14 مارس در کنار اظهارات تند برخی سران این جریان علیه ایران، سوریه و حزب الله در روزهای اخیر شکاف بین دو جبهه موجود حامیان اسد و مخالفان وی را گسترده‌تر خواهد کرد.

در فضای کنونی لبنان، حزب الله، میشل عون و متحدان آنها از بشار اسد حمایت می‌کنند اما جنبش 14 مارس مخالف بشار اسد و دولت سوریه هستند و نکته قابل توجه عملکرد دولت بیروت است که تلاش دارد تا بی طرف عمل کند.

هرچند دولت نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان تاکنون به طور رسمی وارد میدان نشده ولی به دلیل اینکه میقاتی تلاش زیادی برای آزادی عناصر سنی و سکولار در لبنان انجام داده هم اکنون فشار زیادی بر وی خواهد بود تا وزیر اطلاع رسانی را نیز آزاد کند.

از سوی دیگر دستگیری سماحه موجی از انتقادات مقامات سیاسی لبنان را برانگیخته به طوری که امین لحود رئیس جمهور سابق این کشور، ضمن محکوم کردن رفتار مسئولان اطلاعاتی این کشور دربرخورد با سماحه، دستگیری وی را سیاسی دانسته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها