کد خبر: ۷۱۷۱۰
زمان انتشار: ۱۷:۴۱     ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
یک نماینده مجلس می‌گوید: زمانی که بنده در نشستی یا در میهمانی حضور پیدا می‌کنم و به من چای تعارف می‌شود، از میزبان می‌پرسم که این چای خارجی است یا ایرانی؛ اگر خارجی باشد، نمی‌خورم.

تولید ایرانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قشر فرهیخته‌ای از جامعه که به واسطه هزاران رأی مردم و با پشتوانه‌ای ملی به مجلس راه یافته‌اند، به‌طور قطع به‌عنوان الگویی در میان رأی‌دهندگان خود به شمار می‌روند؛ مردم همواره گوشه چشمی به سبک زندگی وکلای خود در مجلس دارند و بی‌تردید روش و منش شخصی معتمدان ملت در استفاده از خودرو، خوراک، پوشاک و ... از چشم مردم دور نمی‌ماند و ناخودآگاه به آن توجه و از آن پیروی می‌کنند.

برای بررسی دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید ملی و رویکرد آنان در استفاده از کالای ایرانی، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی؛ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی، در سال 1336 در اصفهان متولد شده و تحصیلات ‏مقدماتی علوم حوزوی را در مدرسه حقانی قم و زیر نظر شهیدان گرانقدر، قدوسی و بهشتی به ‏پایان رسانده است؛ وی فوق‌لیسانس فلسفه غرب و دکترای فلسفه ‏عرفان را از دانشگاه بینگ همتون آمریکا و کارشناس ارشد مطالعات اسلامی خود را از دانشگاه لگ گیل ‏کانادا دریافت کرده است؛ وی همچنین پنج سال به‌عنوان امام جمعه شهر نیویورک و مسئول مؤسسه ‏اسلامی این شهر فعالیت کرد.

ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار تولید ایرانی با این نماینده مجلس را در ادامه بخوانید:

س: نمایندگان مجلس، حاصل انتخاب مردم برای رایزنی و تصمیم‌سازی در همه امور کشور هستند،‌ با این مقدمه یک نماینده برای تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی دقیقا چه وظیفه‌ای دارد؟

ج: امسال که رهبری عزیز در نامگذاری سال بر حمایت از تولید ملی تأکید کرده‌اند،‌ همه باید مثل یک وظیفه ملی و شرعی به حمایت از تولید ملی نگاه کنند، در این میان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم جایگاه ویژه‌ای دارند، ما نماینده مردم هستیم و در واقع به هر طریقی که انتظار داریم مردم عمل کنند،‌ خودمان باید سرمشق و پیشرو باشیم.

بنابراین نماینده‌ای که انتظارهایش از مردم را در وجود خود و خانواده‌اش تبیین نکرده باشد، اصولا نماینده نیست و این امر به لحاظ شرعی هم کاملا مردود و نادرست است.

زمانی که نمایندگان مردم کالای ایرانی در سبد خانوار خود قرار می‌دهند و تمام مایحتاج و نیازهای خود را از محصولات تولید شده در داخل تأمین می‌کنند، به سادگی الگوی ملی زندگی کردن می‌شوند و مردم هم از حضور آنها و تصمیماتشان استقبال می‌کنند.

س: الگوسازی برای مدیریت برخی از جریان‌ها ایده ارزشمندی است، اما آیا می‌توان از یک موتور محرکه درونی در جامعه سخن گفت؟‌چیزی که بدون نیاز به عامل تشویقی و بیرونی فرد ایرانی را ترغیب به استفاده از کالای ایرانی کند؟

ج: بله قطعا چنین عاملی اثرگذارتر و راهبردی‌تر است، ببینید این یک اصل اقتصادی بسیار ساده است که خریدن و استفاده کردن از کالای ملی در یک کشور عامل مهمی برای حل معضل بیکاری است، وقتی تولیدکننده‌ای از تولید کالایی می‌تواند درامد کسب کند، کارش را توسعه می‌دهد، نیرو کار جذب می‌کند، خرید می‌کند،‌ دربازار گردش پولی ایجاد می‌شود و با همین اتفاق‌هایی که خیلی هم عجیب و غریب نیستند، یک کشور وسیع و بزرگ آباد می‌شود.

مردم باید به این باور برسند و اعتقاد داشته باشند که استفاده از کالای ایرانی باعث اشتغال‌زایی می‌شود و مشکل بسیاری از جوانان در این زمینه برطرف می‌شود.

البته باید توجه داشته باشید که وظیفه مسئولان و رسانه‌ها آگاه کردن مردم درباره نتیجه‌های مثبت حمایت آنان از خرید کالاهای ایرانی است، اگر مردم به این اعتقاد درونی و ایمان برسند که با خرید کالای ایرانی به اقتصاد کشور، به اشتغال، به خودکفایی و به رفاه خود و فرزندانشان کمک می‌کنند، به‌طور یقین برای این منظور، با غیرت و با همت عالی عمل می‌کنند.

نکته این است که نتایج خریدن کالای ایرانی باید ملموس باشد و از فعل خریدن تا رسیدن به نتایج مثبت آن راهی طولانی در پیش نباشد، چون قرار نیست مردم بار همه زحمت‌ها را بکشند. آنان باید در سریع‌ترین زمان ممکن به نتایجی که برای رفاه زندگی‌شان می‌خواند، برسند.

س: در واقع جریان مخالفی هم وجود دارد که به صورت همه جانبه و با هزینه‌های بسیاری سعی دارد تا برداشت‌های ذهنی جامعه را به سمت و سوی بی اعتمادی به کالای ایرانی متمایل کند.

ج: بله همان‌طور که شما هم اشاره کردید، متأسفانه با تبلیغات پی در پی و مکرر شبکه‌های ماهواره‌ای و بعضا تبلیغ کالاهای خارجی در صدا و سیما، مردم به استفاده و خرید این نوع کلاها تشویق می‌شوند و به خریدن آنها روی می‌آورند، این در حالی است که بسیاری از کالاهای ایرانی در کیفیت از کالای همتای خارجی خود مناسب‌تر و بی‌رقیب هستند.

سازمان صدا و سیما به‌عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های مولد فرهنگ در کشور، باید در اندیشه و عمل برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالای ایرانی به جای کالای خارجی با جدیت عمل کند.

س: شما شخصا در زندگی خصوصی خود تا چه اندازه کالای ایرانی مصرف می‌کنید؟

ج: سئوال جالبی است و البته رسانه‌ای شدن چنین بحثی هم می‌تواند اثرگذاری مثبتی در میان افراد جامعه داشته باشد، من شخصا در بسیاری از رفتارهای روزمره که ممکن است خیلی هم به چشم نیاید، سعی می‌کنم که همیشه از کالای ایرانی استفاده کنم، مثلا زمانی که بنده در میهمانی یا نشستی حضور پیدا می‌کنم و به من چای تعارف می‌شود، بی‌درنگ از میزبان می‌پرسم که این چای خارجی است یا ایرانی؛ اگر خارجی باشد، نمی‌خورم.

حتی زمانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کردم و اقامت داشتم، باز هم تمام تلاشم این بود که کالای وطنی استفاده کنم زیرا می‌دانستم که در پس پرده چه سیاست‌های استعماری پنهان است؛ از این رو مردم شریف هم باید آگاه باشند و هوشمندانه عمل کنند تا بازیچه دست بیگانگان نشوند و در میان هجمه‌های تبلیغاتی کشورهای سلطه‌گر همچنان از کشور خود حمایت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها