کد خبر: ۷۱۴۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۱۰ آذر ۱۳۸۹
مناسبت هاي مذهبي يكي از مواردي است كه همواره براي آن هزينه هاي بسياري از سوي اداره ها و حتي رسانه ها انجام مي شود هزینه هایی كه بدون انتقادي از سوي رسانه ها با آغوشي باز پذيرفته مي شود. البته هزينه هايي كه معمولا از بيت المال بوده و براي مصرف آن بايد چشم ها بازتر باشد.

به گزارش «تابناک»، معضل جدی هزینه های بسیار و البته کم اثر برخی سازمان ها و دستگاه ها برای مناسبت های مختلف از جمله مناسبت های مذهبی که مردم نیز نسبت به آن احساس خاصی دارند، به شکل جدی فراگیر شده است. متاسفانه توجه بیش از اندازه به کمیت و ظواهر و کم توجهی به میزان اثربخشی فعالیت های حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی به شدت جامعه ما را آزار می دهد.

 با نگاهی بی طرفانه شاهد آن هستیم که سالانه چند ده میلیارد تومان هزینه برای انتشار اقلام اطلاع رسانی، تبلیغاتی، تبیینی و به اصطلاح تحلیلی و پژوهشی در حوزه مسائل فرهنگی از سوی دستگاه های دولتی و حاکمیتی صورت می گیرد بدون آنکه کاری در حوزه اثربخشی و کارایی این فعالیت ها انجام شود. در واقع دستگاه های مختلف، گویی تنها وظیفه دارند بخشی از بیت المال را به مصرف برسانند، اما علی الظاهر «مهم نیست چقدر و با چه هدفی، مهم اين است كه هزينه شود همين!»

 اما در اين ميان نقش رسانه ها چه رسانه هاي مكتوب و چه تصويري نيز نقش جالبي است! به طور مثال در ماه رمضان گذشته، ويژه نامه اي قطور توسط یکی از سازمان های فعال در شهر تهران با به كار بستن بهترين چاپ و يك قطع متفاوت چاپ شد. نکته ای که البته همان موقع نیز مد نظر بود هزینه سرسام آوری بود که برای تهیه این ویژه نامه شده و در آن بی انظباطی مالی موج می زد و متاسفانه ریاست این سازمان نه تنها با این نوع عملکرد مخالفت نمی کرد بلکه به انجام آن نیز اصرار داشت.

در اسنادی که به تازگی در اختیار «تابناک» قرار گرفته، مشاهده می گردد گاهی مبلغ پرداختی از کیسه بیت المال چند برابر ارزش واقعی کالاهاست.

این ویژه نامه که در 80  صفحه در فرصت اندک یک ماهه تهیه شده بود در شمارگان 500 هزار نسخه طبق سه قرار داد به ارزش های:

1-    166  میلیون تومان

2-    33 میلیون تومان

3-    700 میلیون تومان

با واسطه گری آقای«س» که در همین سازمان پستی دارند با موسسه ای که محل فعالیتش نیز خارج از شهر تهران است، به نام «س چ پ» منعقد گردید با جمع مبالغ قراردادی به ارزش 899 میلیون تومان، در حالی که بررسی های کارشناسی نشان می دهد، هزینه واقعی این کار، بسیار پائین تر از مبالغ قرارداد بوده و در حدود 400 میلیون تومان برآورد می شود.

نکته دیگر حائز اهمیت این قرارداد آن است که برای موضوع فعالیتی که مربوط به شهر تهران و شهرواندان تهرانی است، قرارداد با یک شرکت خارج از تهران و رقمی بسیار بالاتر از قیمت عرفی منعقد شده در حالی که در پایتخت صدها شرکت تخصصی در این خصوص وجود دارد که می توانستند هم بهتر و هم با صرفه تر این کار را انجام دهند.

و البته ترک تشریفات یا مناقصه محدود برای چنین حجم معامله ای چه ضرورت و توجیهی داشته آیا تنها با این عنوان که کار مذهبی دارد انجام می گیرد باید قوانین جاری بر معاملات را دور زد یا ...

شاید این نکته نیز خالی از ذکر نباشد که همین سازمان در زیر مجموعه خود موسسه تخصصی در حوزه چاپ و نشر دارد که همین پروژه را به راحتی و با صرف مبلغی بسیار کمتر می توانست انجام دهد.

گفتنی است قصد «تابناک»، از انتشار این خبر، کوچک کردن موضوع بزرگ مبارزه با هزینه های هنگفت و البته کم اثر و کلیشه ای در حوزه فرهنگ نیست بلکه تذکر به دیگر نهادها و سازمان هایی است که، در این موضوع در حال رقابت شدید با یکدیگرند و به یقین در صورت اطلاع از اقدامات مشابه با ارائه مستندات نسبت به دیگر موارد نیز اطلاع رسانی صورت خواهد پذیرفت.

البته امیدواریم مسئولین نظارتی با چشمانی بازتر از حیف و میل بیت المال بیش از پیش جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها