کد خبر: ۷۱۱۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
کرم پور گفت: فیلمی که آقای کوشکی آن را قبول ندارد خوب فروخته است. کوشکی گفت: من در این حوزه اسم مردم را نیاورده‌ام. کرم‌پور گفت: آیا متر این مسئله مردم نیستند؟ کوشکی گفت: منشاء اخلاق مردم نیستند بلکه دین است.

فارس، دیشب در آخرین بخش از برنامه هفت محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و مهدی کرم‌پور کارگردان سینما دیشب در برنامه هفت مناظره جالبی را درباره اخلاق در سینما انجام دادند.

*کوشکی: برخی هنرمندان تعریف شخصی خود از اخلاق را اعمال می کنند

در ابتدای این بحث کوشکی درباره بحث کلی اخلاق گفت: اخلاق در سینما را از دو زاویه می توان دید؛ نگاه اول این است که خود هنرمند اخلاق را براساس ضوابط شخصی و چارچوبهایی که خود به آن معتقد است تعریف کند و نگاه دوم این است که مبنای اخلاق طبق ضوابط حاکمیت و هنجارها و باورها و دین مردم باشد.

وی افزود: یک اثر هنری محصول این دو دیدگاه است و هنرمند چون اثرش قرار است برای عموم پخش شود باید از نگاه دوم پیروی کند.

کوشکی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون در سینمای ما بخشی از سینماگران برای خودشان تعریفی از اخلاق دارند و در این حوزه مرزهای بازی را در نظر می‌گیرند و البته آن را هم اعمال می‌کنند در نتیجه بخشی از این هنرمندان از خط قرمزها عبور می‌کنند.

وی افزود: باید بگوییم که بخشی از حاکمیت(وزارت ارشاد) که وظیفه ایجاد ضوابط اخلاقی در این حوزه را برعهده دارد وظیفه خود را درست انجام نداده است.

*کرم پور: تعریف کوشکی از اخلاق را جامع نمی دانم

در ادامه این بحث کرم‌‌پور با بیان اینکه تعریف کوشکی را از اخلاق جامع نمی‌داند گفت: اخلاق مجموع خلقیات و صفات انسانی است که باعث پیدایش کارهای خوب و بد می‌شود که گاهی این کارها خودآگاه و گاهی نیز ناخودآگاه است.

وی افزود: دین اسلام دین اخلاق است و اتفاقا به همین دلیل است که اسلام گسترش پیدا کرد و توانست در دل‌ها نفوذ کند.

در ادامه این بحث کوشکی با توجه به تعریف کرم‌پور گفت: دین یک سقف و یک کف دارد و فقه کف دین است که یک سری بایدها و نبایدها دارد که ضوابط را به ما نشان می‌دهد.

*کوشکی: برخی ضوابط اخلاقی که مورد تایید همه است از سوی برخی هنرمندان عمدا رعایت نمی شود

وی افزود: الان بسیاری از نکات ساده اخلاقی وجود دارد که مردم آن را می‌دانند ولی برخی هنرمندان ما آن را رعایت نمی‌کنند که اتفاقا بعضی از آنها عمدی این کار را می‌کنند.

وی افزود: یکی از کارگردانها چند وقت پیش گفت، که من می‌خواهم فیلم مستهجن بسازم. باشد اشکالی ندارد او می‌تواند برای خودش بسازد ولی نمی‌تواند آن را در جامعه نمایش دهد.

کرم‌پور در ادامه با بیان اینکه آیا حاکمیت حق دارد که ضوابط اخلاقی را رعایت کند یا خیر؟ که کوشکی در ادامه گفت: این حق نیست بلکه وظیفه است.

*کوشکی: در همه کشورها ضوابط حاکمیت در سینما اعمال می شود

کوشکی ادامه داد: شما می‌دانید که در همه کشورها ضوابط خاصی برای سینما وجود دارد مثلا در آمریکا از سال 1930 تا 1990 اگر قانون سانسور را در این کشور مرور کنید می‌بینید که برخی صحنه‌هایی که الان در فیلم‌ها نمایش داده می‌شود آن موقع سانسور می‌شد.

وی افزود: کشور ما یک کشور اسلامی است و حاکمیت آن دینی است و فلسفه حکومت دینی این است که اخلاق دینی را ترویج کند.

*کرم پور:پیشرفت سینمای ایران در سه دهه اخیر با هیچ حرفه دیگری قابل قیاس نیست

در ادامه این بحث کرم‌پور نیز گفت: اساسا سینمای ایران شریف و اخلاقی است و 3 دهه اخیر سینمای ایران یکی از پرافتخارترین حرف بعداز انقلاب است که پیشرفت آن با هیچ حرفه دیگری قابل قیاس نیست و علت آن همین اخلاق است.

کوشکی نیز در ادامه گفت: باید دید که چه کسی اخلاق را تعریف می‌کند. از اوایل دهه 60 تا اوایل دهه 70 سینمای ایران یک تحول اخلاقی داشت و سکس و خشونت را کنار گذاشت و ارزشهای اخلاقی را برجسته کرد.

*کوشکی:رعایت اخلاق در سینمای دهه 60 دستوری نبود و از سوی خود سینماگر اعمال می شد

وی افزود: جالب اینکه فیلم‌سازها خودشان این موضوعه را درک کردند که با ضوابط اخلاقی تولید فیلم کنند و این یک مسئله دستوری نبود.

وی افزود: یک نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که سینما یک رفتار فرهنگی است و ملاک ارزش‌گذاری سینمای ما نباید سینمای جهان باشد بلکه باید دین باشد. البته این مسئله در محتواست ولی در تکنیک طبعا همان ملاک سینمای جهان مورد ارزش‌گذاری قرار می گیرد.

*کرم پور:همان فیلم‌های اخلاقی دهه 60 را امروز کسی نمیبیند/باید اقتضاء زمان را در نظر گرفت

کرمپور در ادامه بحث گفت: همان فیلم‌های اخلاقی دهه 60 را اگر امروز اکران کنند 5 نفر هم نمی‌روند ببینند. باید بدانیم که شرایط اجتماعی بسیار مهم است و هر زمان شرایط خاص خودش را دارد.

کوشکی گفت: منظورم این نیست که سلیقه مردم متوقف شود. درست است که فیلم‌های دهه 60 براساس سلیقه مخاطب آن زمان ساخته شده ولی محتوا فرقی ندارد.

*کرم‌پور: منشاء اخلاق صفات انسانی است/کوشکی گفت: خیر؛ دین است

کرم‌پور در ادامه گفت: منشاء اخلاق صفات انسانی است.

کوشکی گفت: خیر دین است. بخشی فطری است که مثلا یک انسان حمایت از مظلوم را دوست دارد ولی این کلی است و باید مصادیق مشخص شود که این کار دین است.

کرم‌پور گفت: منشاء‌ اخلاق درون ماست و متر آن دین است.

کوشکی گفت: خیر اینطوری نیست بلکه منشاء‌ دین است.

کرم‌پور گفت: فیلم‌هایی که قبلا بر حسب ضروریات اجتماعی ساخته شده بود در آن زمان خوب بود و الان بیینده ندارد.

*کرم پور: فیلمی که آقای کوشکی محتوای آن را قبول ندارد مردم از آن استقبال کرده اند

وی افزود: ما باید تکلیف خود را با مردم مشخص کنیم. فیلمی که آقای کوشکی قبول ندارد ما می‌بینیم که خوب فروخته است و مردم آن را دیده‌اند.

کوشکی گفت: من در این حوزه اسم مردم را نیاورده‌ام.

کرم‌پور گفت: آیا متر این مسئله مردم نیستند؟

*کوشکی: منشاء اخلاق مردم نیستند

کوشکی گفت: خیر، منشاء اخلاق مردم نیستند بلکه دین است.

*کرم پور:بدترین فیلم‌های سینمایی ایران از فیلم‌هایی که در ماهواره نشان می‌دهد شریف‌تر است

کرم‌پور در ادامه گفت: ما یک سری تعاریف شبه روشنفکرانه داریم و یکسری تعاریف رادیکال که به نظر من هر دو انحرافی است. باید در سینمای ایران اخلاق را رعایت کنیم. الان بدترین فیلم‌های سینمایی ایران از فیلم‌هایی که در ماهواره نشان می‌دهد شریف‌تر است.

وی افزود: ما باید داشته‌های خودمان را حفظ کنیم. تعزیه داشته ماست ولی ما چقدر آن راحفظ کردیم. این سینما داشته ماست اگر آن را حفظ نکنیم مردم پای ماهواره سریال‌های سخیف ترک را تماشا خواهند کرد.

کوشکی در ادامه گفت: من در مورد تکنیک بحثی ندارم به هر حال بحث‌های تکنیکی باید با سینمای جهان مقایسه شود. اجازه بدهید مثالی بزنم تا منظورم روشن شود. فرض کنید در دهه 60 مردم با یک سری اتومبیل‌هایی رانندگی می‌کردند که الان قدیمی و بلااستفاده است اما علایم راهنمایی و رانندگی همان موقع هم همین بوده است. حالا اگر ما بگوییم در آن زمان مردم بهتر رانندگی می‌کردند منظورمان این است که ما هم باید باهمان ماشین‌ها رانندگی کنیم؟

وی افزود: از نظر محتوا دهه 60 سینما ضوابط اخلاقی را بهتر رعایت می‌کرد و به این شکل مردم بیشتر با آن ارتباط برقرار  می‌کردند.

*کوشکی: بخشی از بدنه سینما اعتقادی به اخلاق ندارد/حجاب مصداق آن است

وی افزود: مشکل ما این است که بخشی از بدنه سینما اعتقادی به اخلاق ندارد.

کرم‌پور گفت: لطفا یک مصداق بگویید.

کوشکی گفت: ساده‌ترین آن حجاب است که در اغلب فیلم‌های ما رعایت نمی‌شود.

وی افزود: حد شرعی حجاب طبق نظر تمام فقهای شیعه مشخص است اما این مسئله شرعی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: چون سینما الگوساز است طبعا چنین موردی منجر به ترویج بی‌حجابی در جامعه می‌شود.

*کرم‌پور: به صورت عام فیلمی را سراغ ندارم که غرض‌ورزانه چنین کند

کرم‌پور گفت: به صورت عام فیلمی را سراغ ندارم که غرض‌ورزانه چنین کند. البته ممکن است برخی سهوا این موضوع را رعایت نکنند. مگر در سیاست،‌ اقتصاد و یا در دانشگاه‌های ما این مشکلات وجود ندارد. این یک تعمیم دادن فاشیستی‌ است.

به کار بردن لغت فاشیست توسط کرم‌پور واکنش کوشکی را به دنبال داشت و او عنوان کرد که باید این کلمه در جای خودش به کار برده شود که این مسئله چند لحظه برنامه را به حاشیه برد.

*کرم پور:وجود برخی اشتباهات را می پذیرم

کرم‌پور ادامه داد: باید داشته‌هایمان را پاس بداریم البته من هم با ایشان  در این مورد که کلیت مشکلی ندارد و برخی اشتباهات وجود دارد، موافقم. ولی اگر این سینما از بین برود مردم پای ماهواره می‌نشینند مگر ما چند سینما داریم.

*کوشکی: عدم رعایت برخی ضوابط از سوی برخی سینماگران عمدی است

کوشکی در ادامه گفت: شما 2 هزار سینما بسازید ما مشکلی نداریم. بحث من در مورد محتواست. اینکه می‌‌گویید بعضی موارد سهوا رعایت نمی‌شود من قبول ندارم. وقتی یک سینماگر عمدا صحنه‌های اروتیک در فیلم‌هایش به کار می‌برد این سهوی نیست.

وی افزود: من نمی‌گویم کلیت سینما مشکل دارد. ما از قدیم تا به حال فیلم‌های بسیار خوبی داشتیم که عالی‌ترین نمادهای اخلاق دینی را به نمایش گذاشته و این بسیار باارزش است.

وی افزود: ما می‌گوییم چنین ظرفیتی در سینما وجود دارد و غصه ما این است که مثلا در جشنواره گذشته از 72 اثر 13 اثر آن درباره خیانت بین زوجین است.

مجری گفت: این درصد زیادی نیست. 

کوشکی ادامه داد: اگر فرزندتان از 72 کلمه‌ای که می‌‌گوید 12 تای آن کلمه زشت باشد شما جلوی آن را نمی‌گیرید.

*کرم پور: موضوع خیانت در فیلم ها اگر نتیجه‌گیری مثبتی داشته باشد بد نیست

کرم‌پور گفت: چرا می‌گویید بحث خیانت بد است این یک موضوعی است که سینماگر به آن می‌پردازد و اشکالی هم ندارد. مهم این است که فیلم در پایان چگونه نتیجه‌گیری کند.

کوشکی گفت: برخی این فیلم‌ها چنان خیانت را با رنگ و لعاب نشان می‌دهند که بیشتر ترویج خیانت است نه تقبیح آن.

کرم پور گفت: اگر ترویج خیانت باشد بد است.

کرم‌پور ادامه داد:‌ در بدترین شرایط حتی سینمای ما شریف‌ترین سینمای جهان است و اخلاق در آن رعایت می‌شود. ضمن اینکه هرکسی می تواند در مورد دین اظهار نظر کند و من در این مورد با آقای کوشکی مخالفم.

کوشکی گفت: پس شما معتقدید که دین یک امر غیر تخصصی است و یک فرد غیر کارشناس می تواند در این مورد صحبت کند.

کرم پور گفت: شما هم متخصص دین نیستید.

این قسمت از بحث با دخالت مجری به پایان رسید و بحث ادامه پیدا کرد.

*کوشکی: تنها با گفتن کلمه شریف، سینما شریف نمی‌شود

کوشکی گفت: تنها با گفتن کلمه شریف، سینما شریف نمی‌شود.

*کرم‌پور: الان آدم‌های متدین ما با خانواده‌هایشان به سینما می‌روند

کرم‌پور نیز گفت: اگرچه ما لغزش‌هایی داریم ولی نباید آن را تعمیم بدهیم. الان آدم‌های متدین ما با خانواده‌هایشان به سینما می‌روند و ما نباید اینطور برخورد کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سید رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
۱
۲
سلام و خسته نباشید،
ژانر خیانت رو دیگه از کجا آوردید؟
خیانت که ژانر نیست
پاسخ
رضا کوچولو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۱
۲
"ژانر خیانت" دیگه چه صیغه‌ای هستش؟!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها