کد خبر: ۷۰۹۶۵
زمان انتشار: ۱۷:۱۳     ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
به موازات ناکامی گروه‌های مسلح در شهرهای سوریه از جمله حلب، شکاف اختلافات مخالفان خارج‌نشین و داخلی سوریه نیز افزایش یافته و هنوز ادامه دارد.
فارس، هنوز دو روز بیشتر از اعلام تشکیل گروهی جدید از مخالفان سوریه در قاهره به نام «هیئت امنای» سوریه نگذشته بود که هر یک از مخالفان سوریه از شورای ملی گرفته تا گروهک ارتش آزاد یکدیگر را به خیانت و سوء استفاده از فضای حاکم متهم کردند.

این فضا در میان مخالفان سوریه جدید نیست. پس از چندین ماه تلاش کشورهای غربی و هزینه هنگفت عربستان و قطر برای متحد کردن مخالفان سوریه، نتیجه‌ای جز این نداشت که در آخرین کنفرانس مخالفان در قاهره، حاضران با درگیری فیزیکی و سیلی از اتهامات مختلف یکدیگر را ترک کردند.

دامنه اختلافات جبهه مخالفان خارج‌نشین سوریه همچنان وسیع‌تر می‌شود حال آنکه جنگجویان اجیرشده این مخالفان در شهر حلب سوریه در حلقه محاصره ارتش سوریه و در آستانه پاکسازی قرار دارند؛ جنگجویانی که ملیت انان از آنسوی افغانستان و پاکستان و شروع می‌شود شامل چچن می‌شود و با گذر از کشورهای مختلف عربی، به شمال آفریقا مانند تونس و لیبی می‌رسد و گاه شامل کسانی می‌شود که حتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و لهجه بیرمنگامی و جنوب لندنی دارند.

شب گذشته در کمینی که ارتش سوریه در اطراف محله صلاح‌الدین اجرا کرد، 400 فرد مسلح در دام افتادند و 150 نفر آنان کشته شدند و تعدادی نیز مجروح شدند (العالم).

در جدیدترین اختلافات آشکار شده میان مخالفان، هیثم مالح ریاض الاسعد را نماینده گروهک ارتش آزاد نمی‌داند و از سویی دیگر برهان غلیون را نماینده شورای ملی سوریه به شمار نمی‌آورد. از آن سو ریاض الاسعد اعلام می‌کند که هیئت تنسیق اصلا جزء محاسبات مخالفان سوریه نیست زیرا اصلا وزنی در میان مخالفان ندارد.

از دیگر سو خبر می‌رسد که بسمه قضمانی عضو اسرائیل‌دوست شورای اجرایی شورای ملی سوریه و مسئول روابط خارجی آن، در انتخابات جدید رای نیاورد و عضویت وی به پایان رسید و برخی مخالفان آن را نتیجه اختلاف شدید او با شیخ العرعور (شیخ سلفی ضدمقاومت) رهبر معنوی برخی مخالفان سوریه می‌دانند. بسمه قضمانی معتقد است که این شیخ سلفی اموال مخالفان را اختلاس کرده و در عربستان ذخیره می‌کند.

در جدیدترین اظهارنظرها، هیثم مالح رئیس آنچه «هیئت امنای انقلاب سوریه» می‌نامند، به «شورای ملی» مخالفان سوریه، مهم‌ترین گروه مخالفان سوریه، که مقر آن در استانبول ترکیه است، حمله کرد و آن را شکست خورده نامید(عربی‌پرس).

شورای مخالفان خارج‌نشین سوریه موسوم به شورای ملی سوریه دوم اکتبر سال گذشته با حمایت آمریکا، قطر و در استانبول ترکیه تشکیل شد تا با الگوبرداری از آنچه در لیبی اتفاق افتاد، مخالفان سوریه را زیر یک چتر جمع کند اما خود این شورا دچار اختلافاتی شد که مهم‌ترین اعضای آن را به استعفا وادار کرد.

پس از آنکه تاسیس هیئت امنا مخالفت‌ها و اعتراض‌های شدیدی در جبهه مخالفان سوریه ایجاد کرد و ارتش آزاد سوریه و حتی برهان غلیون رئیس سابق شورای ملی سوریه به آن اعتراض کردند، هیثم مالح اعلام کرد که هیئت امنا هیچ اختلافی یا اعتراضی در میان مخالفان ایجاد نکرده است.

مالح در عین حال سخنان اختلاف‌افکنانه خود را ادامه داد و اعلام کرد که علت تاسیس هیئت امنای سوریه در قاهره، شکست شورای ملی سوریه در انجام مامورتش است همچنانکه این شورا با شفافیت کار نمی‌کند و افراد مختلف را از خود حذف می‌کند.

اختلافات تا جایی بالا گرفته است که مالح حتی سخنان غلیون را نیز پاسخ داد و گفت که سخنان برهان غلیون نظرات شخصی اوست نه موضع شورای ملی. او حتی سخنان ریاض الاسعد سرکرده گروهک ارتش آزاد را نیز تحمل نکرد و گفت که ریاض الاسعد نماینده ارتش آزاد محسوب نمی‌شود.

از سویی دیگر، «هیئت تنسیق ملی» از مخالفان داخلی سوریه نیز وارد گرداب اختلافات داخلی شد و اعلام کرد که این هیئت «اصلا به طرح‌های مخالفان خارج از سوریه برای تشکیل دولت انتقالی برای سوریه توجهی نمی‌کند». این هیئت طرح دولت انتقالی برای سوریه را بسیار زود دانست.

به نظر می‌رسد هیئت تنسیق بیش از دیگر گروه‌های مخالف سوریه واقع‌بین باشد زیرا این گروه‌ها که همه از گروهک‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند ابتدا باید پیروزی میدانی در شهرهای سوریه از جمله حلب را به دست بیاورند سپس در اندیشه دولت انتقالی باشند در حالی که تروریست‌های مسلح ظرف 72 ساعت در دمشق سرکوب شدند و اکنون در حلب در محاصره ارتش قرار دارند و در ریف دمشق نیز بشدت تحت فشار قرار دارند.

هیئت تنسیق در ادامه اظهارنظر خود درباره اختلافات داخلی مخالفان و طرح‌هایی برای تشکیل دولت انتقالی اعلام کرد که در شرایط دشوار کنونی، ارائه طرح برای تشکیل دولت خارج از سوریه، فقط مشکلات را افزایش می‌هد و قوز بالا قوز است «برای همین ما در هیئت تنسیق به این طرح‌ها اصلا توجه نداریم».

هیئت تنسیق اعتراف کرد که چنین طرح‌هایی بر اوضاع سوریه تاثیر منفی می‌گذارد بخصوص اینکه از حمایت طیف‌های مختلف معارضان برخوردار نمی‌شود و سبب پراکندگی و اختلافات شدید می‌شود.

اختلافات عمیق‌تر از این حد است. ریاض الاسعد هیئت امنای تازه شکل گرفته را رها کرد و در واکنش به موضع هیئت تنسیق اعلام کرد که وی اصلا هیئت تنسیق را معتبر نمی‌داند.

سرکرده گروهک ارتش آزاد و سرهنگ فراری ارتش سوریه که خود را فرمانده تروریست‌های سوریه می‌داند و اخیرا مدعی شد که القاعده در گروهک او فعالیت نمی‌کند، اعلام کرد که آنچه هیئت تنسیق و مخالف داخلی نظام سوریه نامیده می‌شود، اصلا در حساب و کتاب او و ارتش آزاد وجود ندارد.

الاسعد نهایت اختلافات را بروز دارد و اعلام کرد: اصلا هیئت تنسیق عملا وزنی ندارد.

برهان غلیون رئیس سابق شورای ملی هم در این اثنا ساکت نماند، و اعلام کرد که «زشت است در زمانی که انقلابیون در حلب و دیگر شهرها، درگیر جنگی سخت هستند ما برای تشکیل دولت انتقالی از هم پیشی بگیرند».

غلیون در عین حال نتوانست از هیثم مالح انتقاد نکند و افزود از اینکه مالح به طور انفرادی به تشکیل دولت انتقالی اقدام کرده است، متاسف است آنهم بدون اینکه با شخصیت‌های دیگر تماس بگیرد و رایزنی کند.

وی اعتراف کرد که این اقدام هیثم مالح برای اتحاد مخالفان مضر است و فقط سبب اختلاف بیشتر می‌شود و اذعان کرد که تشکیل دولت در رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست زیرا این کار فقط اختلافات و شکاف‌ها را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد به موزات شکستهای متوالی عناصر تروریستی مسلح در شهرهای سوریه بخصوص در حلب، اختلافات و شکاف داخلی مخالفان در سطح سیاسی بیشتر می‌شود و در روزهای آینده باید اختلافات جدی‌تری را شاهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها