کد خبر: ۷۰۸۲۵
زمان انتشار: ۰۲:۰۲     ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
اشتباه داوري جزئي از فوتبال است، اين جمله اي است كه هميشه از زبان دست اندركاران فوتبال به ويژه افرادي كه در بخش داوري فعاليت مي كنند، شنيده مي شود، اما آيا اين سخن در تمامي موارد مصداق دارد؟.
آنچه در 3 هفته اول رقابت هاي ليگ برترفوتبال ايران رقم خورد، نشان مي دهد ضعف داوري در فوتبال ما در ابتداي راه ليگ برتر كاملا مشهود است و اگر از همين ابتداي كار، اقدامي نكنيم خيلي زود صداي تيم ها و البته هواداران خشمگين از روي سكوهاي ورزشگاه ها به آسمان بلند خواهد شد.
مسئولان همواره سخن از فرهنگ سازي و خويشتن داري هواداران در ورزشگاهها مي گويند امابايدگفت: خودتان زمينه اين به اصطلاح آشوب ها را فراهم مي آوريد، چرا كه تماشاگران به آنچه
مي بينند واكنش نشان مي دهند و اين امري طبيعي است.
درهفته دوم رقابت هاي ليگ برتر فوتبال ايران و دربازي استقلال وسايپا داور گل صحيح نارنجي پوشان سايپا را در ورزشگاه آزادي تهران نديد تا از همان ابتداي ليگ برخي ها نسبت به وضعيت داوري هشدارهايي بدهند . البته در آن بازي داور خيلي خوش شانس بود كه سايپا در نهايت بازي را به سود خود خاتمه داد تا اين گل صحيح كه از چشم گروه داوري هم دور ماند چندان حاشيه ساز نشود.
همين صحنه در هفته سوم رقابت هاي ليگ برتر فوتبال ايران بازهم تكرار شد و جالب اينجا بود كه اين بار نيز در همان چارچوب دروازه و در ورزشگاه آزادي تهران اين مهم اتفاق افتاد، با اين تفاوت كه تيم گهر زاگرس مي توانست به يك پيروزي دلچسب در مقابل پرسپوليس پرمهره دست پيدا كند، اما به لطف اشتباه داوري 3 امتياز حساس را به سادگي آب خوردن از دست داد.
تمام اين اتفاقات حكايت از آن دارد كه بايد فكري اساسي براي حل اشتباهات داوري در ايران انجام داد، بايد قبول كنيم كه چون در ابتداي ليگ هستيم شايد اين مسايل چندان به چشم نيايد و آنطور كه بايد و شايد هنوز حساسيت ها تحريك نشده است، اما اگر اين اتفاق در بازي هاي پاياني ليگ يا در رقابت هاي حساس فوتبال رخ دهد مطمئن باشيد جنجالي بزرگ فراهم خواهد شد.
كافي است اين حادثه در دربي تهران تكرار شود تا رفتارها و برخوردهاي بزرگي به همراه داشته باشد و هزينه هايي خواهد داشت.
از همين امروز به مسئولان فوتبال كشورمان هشدار مي دهيم تا دير نشده كاري كنند چرا كه اگر فردا روزي دچار مشكل شديد و از روي سكوها شاهد بسياري از مسايل بوديد، بي انصافي است كه هواداران را متهم و برايشان محروميت صادر كنيد.
در هر دو بازي كه اشاره شد كمك داور اول اشتباه داشت، شايد اين موضوع كميته داوران را مجاب كند از داوران خط و ياازتكنولوژي جديد براي احقاق حق تيم ها استفاده كند. به هر حال آنچه مهم بوده اين است كه اول آقايان اشتباه خود را قبول كنند و به جاي مطرح كردن جمله كليشه اي ص اشتباه داوري جزيي از فوتبال است به فكر چاره باشند. مردم ورزش دوست ايران فهيم هستند و بين اشتباه عمد
و غير عمد تفاوت قايلند اما اين دليل نمي شود تقاص كارهاي خود را از ديگران بگيريم. بدون شك تيم هاي ضعيف بيشتر در خطر ناداوري ها در فوتبال هستند و اين مورد در كشور ما نيز مصداق دارد چرا كه فشارهاي رواني و مسايل حاشيه اي ناخودآگاه جريان را به سود تيم هاي قدرتمند سوق مي دهد و اين همان چيزي است كه بايد از بروز آن جلوگيري كرد.
همين امتيازهاي از دست رفته است كه در پايان فصل زمينه ساز سقوط و يا بقاي تيم ها در ليگ برتر مي شود. يادمان نرود كه در فصل قبل برخي تيم ها براي سقوط چه اشك هايي ريختند و چه صحبت هايي كه مطرح نشد،اجازه ندهيم آن وقايع تكرار شود.
ما هم قبول داريم در هر دو صحنه اي كه در ورزشگاه آزادي روي داد به علت سرعت توپ و عدم جاگيري مناسب كمك داور اول اين مسابقات گل هاي به ثمر رسيده، به ثبت نرسيد اما اين مشكل به بخش داوري فوتبال ايران مربوط مي شود و نبايد تقاص آن را تيم ها و هواداران آنها بدهند. به هر حال اين مشكلي است كه وجود دارد و بايد براي رفع آن چاره انديشيد و مسئوليت آن بر عهده مسئولان فوتبال كشورمان و كميته داوران خواهد بود.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها