این اولین باری نیست که بلایی این چنینی بر سر دکورهای پرهزینه فیام های تاریخی می آید و حتی بعد از ساخت فیلم "یوسف پیامبر" نیز ، دکورهای آن همچنان در اطراف شهرک سینمایی دفاع مقدس . . .
صراط – خبری
که در چند روز گذشته در فضای فرهنگی هنری کشور پیچید را می توان به مصداق
واقعی کلمه حیف و میل بیت المال توسط مدیرانی دانست که فکر می کنند صندلی
های مدیریتی همیشه پابرجا است . خبر کوتاه و ساده بود . "صدا و سیما دکور
عظیم مختار نامه را نمی خواهد " و به همین راحتی نزدیک 2 میلیارد بودجه بیت
المال در آستانه نابودی قرار گرفته است . به
گزارش سرویس فرهنگی صراط ، پس از گذشت دو دهه از ساخت شهرک سینمایی غزالی
به عنوان تنها شهرك سینمایی كشور همه ساله صدا و سیما مجبور است برای تهیه
دکور فیلم های تاریخی خود ، با صرف هزینه های سنگین در نقاط مختلف کشور و
خارج از این شهرک دکورسازی کند .بلا تکلیفی در رابطه با داشتن یک شهرک
سینمایی استاندارد برای ساخت فیلم های تاریخی در حالی است كه ، بسیاری از
فیلمسازان فضای شهرك غزالی را برای ساخت پروژه های عظیمی نظیر (مختار نامه
یا یوسف پیامبر ) نا كافی خوانده و تنها راه حل آن را ساخت شهركی جدید با
فضا و امکاناتی بیشتر می دانند . بنا
بر این گزارش كمبود زمین برای ساخت و ساز دكورها ، اصلی ترین مشکلی است که
فیلم سازان را مجبور می سازد تا برای ساخت یک فیلم خاص ، دکور های مخصوص
آن فیلم را با صرف هزینه های هنگفتی بسازند و بعد از اتمام این پروژه ها
دکور ها را بلا تکلیف و بدون استفاده رها کنند .این درست شبیه بلایی است که
بعد از اتمام پروژه فیلم فاخر مختار نامه بر سر دکور های آن آمده و با
توجه به نوع خاص دکورها که مخصوص یک دوره تاریخی است ، به نظر می رسد
سرمایه هنگفتی که برای ساخت این دکور ها صرف شده ، زیر باد و باران در حال
نابود شدن است . جالب
آنجاست که این اولین باری نیست که بلایی این چنینی بر سر دکورهای پرهزینه
فیام های تاریخی می آید و حتی بعد از ساخت فیلم "یوسف پیامبر" نیز ،
دکورهای آن همچنان در اطراف شهرک سینمایی دفاع مقدس در حال تخریب و نابودی
است و مدیران سازمان صدا و سیما بدون توجه به مخارج هزینه شده در این پروژه
، به سادگی از کنار خطر نابودی این دکور های با ارزش می گذرند .
به
عقیده بسیاری از فیلم سازان و طراحان صحنه سریالهای تاریخی ، با توجه به
تاریخ غنی کشور ما و لزوم بررسی وقایع تاریخی اسلامی و یا حتی معاصر در
ایران ، همه ساله پروژه هایی نظیر " امام علی (ع) " ، " شیخ مفید " و "
مردان آنجلس " در شهرك سینمایی غزالی کلید می خورد ، اما به دلیل حجم کم
این زمین ، فیلم سازان مجبورند برای بازسازی برخی صحنه های تاریخی در پروژه
های عظیم تری نظیر مختار نامه ، دکورهای خود را در مناطق دیگری بسازند که
بعد از ساخت فیلم ها بلااستفاده باقی می ماند . گفتنی
است ، در بسیاری از کشور های جهان ، که صنعت فیلم سازی را به طور حرفه ای
دنبال می کنند ، توجه به ساخت شهرک های سینمایی و تلویزیونی باعث شده تا با
ساخت شهرک های عظیم سینمایی در مرکز این کشور ها ، علاوه بر آنکه هزینه
ساخت دکور در فیلم های آنها پایین می آید ، بعد از اتمام پروژه ها به دلیل
ارزش دیداری و جلوه های ویژه این دکورها ، شهرک های سینمایی در غالب یک
موزه فیلم سازی به محلی برای کسب درآمد سینماگران و متولیان امور سینمایی
در این کشورها تبدیل می شود .
اما
متاسفانه عدم توجه به مسئله فوق در کشور ما باعث شده تا علاوه بر اینکه
ساخت دکور های هزینه بر برای فیلم های تاریخی هیچ سودی را برای سینماگران و
صنعت سینمایی کشور نداشته باشد بلکه ، بعد از مدتی هم بر اثر بی توجهی
مسئولین صدا و سیما این دکور های ارزشمند دچار نابودی می شود . واقعیت این
است كه اگر ساخت سالنهای مجهز و مدرن سینما برای بهتر دیدن و كیفیت خوب
نمایش مهم است، ساخت شهركهای سینمایی نیز در تهیه و تولید فیلمهای
باكیفیت و ارزشمند یك ضرورت است و این دو بیارتباط با هم نیستند. حال
سوال اصلی اینجاست که با توجه به هزینه 2 میلیاردی دکور مختار نامه که
قرار است به راحتی و کم ترین توجه به ورطه نابودی کشانده شود چه کسی
پاسخگوی این حیف و میل میلیاردی از بودجه بیت المال است؟ آیا نمی شد با طرح
تهیه کننده مختارنامه با هزینه کرد سالیانه 50 میلیون تومان ضمن نگه داشتن
دکور این پروژه تلویزیونی و نمایش عمومی که می توانست بازگشت سرمایه را به
همراه داشته باشد از وجود این دکور برای بسیاری از پروژه های دیگر سینمایی
و تلویزیونی استفاده کرد ؟