کد خبر: ۷۰۴۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
آزاد‌راه ساوه - همدان به عنوان بخشی از آزاد‌راه کربلا امسال به بهره‌‌برداری می‌رسد تا راه رسیدن به کربلا از مسیر ایران کوتاه‌تر شده و ایمنی سفر مشتاقان حرم اباعبدالله الحسین (ع) افزایش یابد.
فارس، از زمین خوردن کلنگ یک پروژه تا افتتاح آن فاصله‌ای به اندازه مساعدت‌ها، برآوردها، هزینه‌ها، اعتبارات و وعده‌ها است؛ اما برخی از این پروژه‌ها در پیچ و خم مسائل و مشکلات گم می‌شوند، پروژه‌هایی که قرار بود در زمانی مقرر با افتتاح‌شان چرخ توسعه کشور سرعت بگیرد و هنوز در نیمه راه مانده‌‌اند اما این بار دولت وارد عمل شد پروژه‌ای را به عنوان مهر ماندگار تعریف کرد تا هر چه کاشته قبل از رفتنش به بار بنشاند.


در حال حاضر تکمیل و بهره‌برداری بیش از 800 پروژه کلان در سطح ملی تا قبل از اتمام دولت دهم با اعتباری بیش از 170 هزار میلیارد تومان در قالب طرح مهر ماندگار در سراسر کشور در دستور کار است، طرح های مختلف عمرانی، پروژه‌های نفتی، آب‌، نیرو، بهداشت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برخی از این پروژه‌ها است.

‌سهم وزارت راه و شهرسازی در این برنامه 160 پروژه است و از این میان تکمیل 39 پروژه زیرساختی حمل و نقل نیز در تعهدات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد.

در کنار پروژه‌های مذکور، توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل رنگ و بویی جذاب‌تر دارد؛پروژه‌هایی که با افتتاح هر کدام از آنها شهر‌هایی به هم نزدیک می‌شوند و توسعه می‌یابند و سفرهایی که سریع و ایمن می‌شوند؛ سفر معنای دیگری خواهد داشت اگر مسافر "کربلا" باشی و از آزادراهی به همین نام هم عبور کنی.

 

به گزارش فارس آزاد‌راه ساوه -‌ همدان که از آن به عنوان بخشی از "آزاد‌راه کربلا" نیز نام برده می‌شود در راستای تسریع در ارتباط مناطق غرب کشور با مرکز و همچنین ارتباط ایران با کشورهای عراق، سوریه و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه ساخته می‌شود.

عملیات اجرایی آزادراه مذکور ‌به طول 175 کیلومتر در سال 85 آغاز شد، این آزادراه علاوه بر صرفه‌جویی سالانه 14 میلیون لیتر بنزین و کاهش 70 درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی جزو مهم‌ترین کریدورهای ارتباطی در محور شرق به غرب کشور است.

آزادراه ساوه - همدان در دو قطعه طراحی شده‌ است که قطعه یک آن سال قبل به بهره‌برداری رسید‌ و قطعه دوم آن مهر ماندگاری شده است.

این آزاد‌راه از شمال شهرک صنعتی کاوه در کیلومتر 95 آزاد راه تهران - ساوه شروع و در کیلومتر 175 در نزدیکی سیلوی همدان به بزرگراه همدان - روعان ختم می‌شود؛ با احداث آزاد راه مذکور طول مسافت تهران به همدان از 325 به 300 کیلومتر و زمان سفر از 230 به 180 دقیقه برای وسایل نقلیه سواری کاهش می‏یابد.

 

* بهره‌برداری از آزاد‌راه ساوه - همدان در سال جاری

 

در راستای اطلاع از جزئیات دقیق این پروژه و پیشرفت فیزیکی آن، ابتدا به سراغ معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور می‌رویم از وی در این‌باره جویا می‌شویم.

‌حسن احمدی نوری با اعلام خبر بهره‌برداری از این آزادراه در سال جاری، درباره تأثیر اجرای مهر ماندگار بر روند تسریع این پروژه می‌گوید: این پروژه در چهار سال گذشته دارای پیشرفت فیزیکی کمتر از 48 درصد بوده است اما از زمان اجرایی شدن طرح مهر ماندگار در این پروژه از اردیبهشت ماه سال جاری، شاهد پیشرفت فیزیکی هفتگی 5/2 درصد و ماهانه حدود 10 درصد آن هستیم و این سرعت در نوع خود منحصر به فرد و بی‌سابقه است.

احمدی نوری درخصوص نیروی کار شاغل در این پروژه نیز می‌گوید: در حال حاضر 1300 نفر نیروی کار در کارگاه‌های این پروژه و 500 دستگاه ماشین آلات سنگین در اجرای آن مشغول کار هستند.

 

* فعالیت 1250 نفر نیروی فعال و 7 واحد آزمایشگاهی در آزاد‌راه ساوه - همدان

 

این در حالی است که بنا به گفته مجری ‌آزادراه ساوه - همدان، سال قبل تنها 250 نفر نیروی کار در محل کارگاه‌های احداث این آزادراه مشغول بودند اما با اجرایی شدن طرح مهر ماندگار و افزایش بی‌سابقه حجم عملیات عمرانی، حدود 1000 نفر به نیروی کار قبلی اضافه شد.

سیفی می‌گوید: همچنین تعداد ماشین‌ها در سال گذشته کمتر از یک پنجم مقدار کنونی بود که قبلاً هم با تمام ظرفیت مشغول کار نبودند.

مجری ‌آزادراه ساوه - همدان با تأکید بر حفظ کیفیت و استانداردهای تعیین شده در احداث این آزادراه معتقد است: این سرعت پیشرفت فیزیکی در پروژه‌ای با این حجم عملیاتی در کشور واقعاً بی‌سابقه است اما این مورد موجب نشده که ‌کیفیت را فدای سرعت و کمیت عملیات قرار دهیم به همین دلیل 2 واحد اکیپ آزمایشگاهی به 7 واحد آزمایشگاهی کنترل کیفیت افزایش یافته است همچنین تیم نظارت نیز از 7 نفر به دو برابر یعنی 14 نفر مستقر در محل افزایش یافته است.

سیفی در خصوص همکاری وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی در احداث این پروژه تصریح می‌کند: پیشرفت 73 درصدی احداث این آزادراه در سه ماه اخیر حاکی از تعامل مناسب بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به عنوان شریک 50 درصدی و سازمان راهداری با مشارکت 17 درصد و سرمایه گذار خصوصی با 33 درصد مشارکت است.

به عقیده سیفی اجرای طرح مهر ماندگار موجب به وجود آمدن حرکت منظم و برنامه‌ریزی صحیحی در اجرای این پروژه شده است.

 

* برطرف شدن مشکل تهیه مصالح ساخت آزاد‌راه ساوه - همدان

 

در راستای اطلاع از تعهدات مالی دولتی این آزاد‌راه به سراغ معاونت آزادراه‌های سازمان توسعه راه‌های ایران هم می‌رویم که وی دراین‌باره می‌گوید: از زمانی که این پروژه در لیست مهر ماندگار قرار گرفته، تاکنون تمامی تعهدات مالی انجام شده است و بخش دولتی هیچ بدهی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این پروژه ندارد.

بنا به گفته خاشع، قبلاً در تهیه مصالح ساخت این آزاد‌راه موانعی وجود داشت که این مشکل نیز برطرف شده است.

معاونت آزادراه‌های سازمان توسعه راه‌های ایران تأثیر اجرای طرح مهر ماندگار بر روند اجرایی پروژه آزادراه ساوه - همدان را فوق‌العاده ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این پروژه از سال 87 تا قبل از اجرای مهر ماندگار کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما با اجرای طرح مهر ماندگار و افزایش چند برابری ظرفیت‌های نیروی کار و ماشین آلات و رشد بی‌نظیر کار، دیدگاه بسیاری از افراد تغییر کرد و مشخص شد زمانی که عزمی برای انجام کاری در کشور راسخ شود آن کار بدون شک انجام می‌شود.

 

(مشخصات قطعه دو باند جنوبی آزاد‌راه کربلا)


              

به گزارش فارس آزادراه ساوه - همدان‌ در آینده‌ای نزدیک در قالب کریدور شرق - غرب، بخشی از این کریدور را تکمیل خواهد کرد و موجب تسهیل و ایمنی سفر مشتاقان زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) خواهد بود.

اشتغال نیروی کار فعال، شتاب کار در کارگاه‌های صنعتی و فعال شدن بخش خصوصی از مزایای اجرای این پروژه است؛ شتاب در اجرای این پروژه‌ها نقشی است که دولت برای خود تعیین کرده است که با عملی کردن آن باری دیگر شعار ما می‌توانیم را تحقق بخشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
هزینه هاش چی کاهش پیدا می کند یا خیر ؟
امکانات زیارتی ونظارتی چی ؟ اگر شکایتی بود
واتفاق افتاد حال از کاروان یا مسئولین محترم وخدوم . صرفا" بخاطر مسائل اوضاع عراق بی خیال میشن یا می توان پیگیری کرد ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها