به طور کلی 25 ساعت برای دانشآموزان ششم ابتدایی در هفته در نظر گرفته شده است که یک ساعت از درس قرآن به صورت تجمیعی برای تقویت روخوانی و روانخوانی و انس با قرآن اختصاص مییابد همچنین مجموع ساعات درسی سالانه دوره ابتدایی شامل 850 ساعت است.
تکمیل، تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو با برنامه درسی ملی، تربیت همه جانبه دانشآموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیتها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارتهای ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی از اهداف کلی پایه ششم است.
تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل، تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی، تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و زیباییهای جهان آفرینش، آشنایی با آداب و مهارتهای زندگی از اهداف برنامههای درسی پایه ششم ابتدایی است.
کتاب کار، تفکر و پژوهش |
حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس درباره مولفان کتب ششم ابتدایی گفت: مؤلفان عمدتاً گروههای کارشناسی سازمان پژوهش بودند، البته از اساتید و معلمان برجسته بیرونی هم دعوت کردیم، ولی محور مؤلفان کتابهای درسی، گروههای تألیف سازمان پژوهش هستند.
وی ادامه داد: تعداد مولفان کتاب درسی حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته یکی دو کتاب تک مؤلفی هستند، اما عمده کتابها چند مؤلفی هستند.
کتاب آموزش قرآن |
حجتالاسلام محمدیان اضافه کرد: به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی نوشته ناهید فلاحیان است، البته وی مشاورههایی داشته است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به رویکرد کتب ششم ابتدایی اشاره کرد و گفت: رویکرد برنامه درسی ملی، شکوفایی فطرت است که شکوفایی فطرت را در 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کردیم.
وی ادامه داد: چهار عرصه ارتباطی با «خدا»، با «خلق»، با «خلقت» و با «خود» و 11 حوزه یادگیری تعریف شد که همه برنامهها متناسب و متوازن با این 5 عنصر در 4 عرصه پرداخته شده است.
درس 3، کتاب مطالعات اجتماعی |
درس 24، کتاب مطالعات اجتماعی |
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه موارد ذکر شده با هم رابطه تلفیقی دارند، اظهار داشت: بگذارید مثالی بزنم، در کتاب درسی دانشآموزان با خواندن درسی مانند علوم نسبت به آفرینش فکر میکنند و یقیناً بحث خداشناسی و خداباوری در آنها تقویت میشود.
وی ادامه داد: در کتابی مانند هدیه آسمانی، رویکرد شکوفایی فطرت است و سیاست ما توجه به هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت انقلابی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به نحوه آموزشها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث محصولات کشاورزی به دانشآموز درباره محصولات و چگونگی استفاده ها و صرفه جویی آنها اشاره کردیم در حقیقت ورود آمورشی در این زمینه داریم.
وی ادامه داد: در بحث انرژی هسته ای نیز درباره انواع انرژیها صحبت شده و سپس به فعالیتهای کشورمان در این زمینه اشاره شده است.
درس 5، مطالعات اجتماعی |
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه کتابهای پایه دوم و ششم ابتدایی که امسال جدیدالتألیف است بر روی سایتهای «رشد»، «دفتر تألیف کتب درسی» و «دفتر چاپ و توزیع کتب درسی» قرار دارد، اظهار داشت: هر کسی که کتابها را در دسترس دارد، میتواند بخواند و اظهارنظر کند و ما نیز استقبال میکنیم
وی ادامه داد: توصیه من این است که وقتی وارد نقد میشویم، نقد عالمانه کنیم و نقد احساسی و عاطفی نباشد.
حجتالاسلام محمدیان اضافه کرد: اینکه بگوییم از این عکس خوشم نمیآید، درست نیست بلکه باید دلیل منطقی داشت و دید که آیا با منطق برنامهریزی درسی ناسازگار است یا با سلیقه یک فرد سازگاری دارد.
درس 6، کتاب مطالعات اجتماعی |
درس 8، کتاب مطالعات اجتماعی |
کتاب کار، تفکر و پژوهش |
کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس» |
کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس» |
کتاب کار، پژوهش و فناوری |
کتاب مطالعات اجتماعی |