کد خبر: ۶۹۵۲۶
زمان انتشار: ۲۲:۳۶     ۰۶ مرداد ۱۳۹۱

به گزارش فارس، در حالی که بازی‌های المپیک از فردا رسما در لندن پایتخت انگلیس آغاز به کار می‌کند، انتقادات بسیار زیادی نسبت به نحوه آماده‌سازی لندن برای میزبانی این مسابقات وجود دارد. عملکرد ضعیف انگلیسی‌ها در این زمینه عملا المپیک لندن را به کلکسیونی از مشکلات مختلف تبدیل کرده است.

پایگاه مستقل خبری "ایتالویوروپ" در گزارشی به بررسی میزان آمادگی لندن برای برگزاری مسابقات المپیک پرداخته و به برخی از مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرده است.

نویسنده این گزارش در ابتدا به صحبت‌های سه‌شنبه گذشته شهردار لندن اشاره می‌کند که گفته بود: در حال حاضر همه‌چیز خوب پیش‌ می‌رود، خیلی خوب. اما نقایصی هم خواهد بود، مشکلاتی هم به وجود خواهد آمد. اما این عملیاتی بسیار بزرگ است.

"فرانچسکو ریچی" استاد دانشگاه "بوزن" و نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: یک "عملیات بزرگ"؛ المپیک لندنف که تاکنون هم با چندین مشکل مختلف در زمینه‌های مختلفی مثل امنیت، حمل‌ونقل، دهکده المپیک، حامیان مالی، و همچنین آئین افتتاحیه بازی‌ها روبرو شده است.

• رسوایی شرکت تامین امنیت

هفته گذشته بود که شرکت "جی‌فور‌اس" که وظیفه تامین امنیت بازی‌ها را بر عهده دارد، اعلام کرد که در جذب و آموزش نیروهای امنیتی کافی برای بازی‌ها، ناموفق بوده است.

جی‌فوراس در قرارداد اولیه تامین امنیت المپیک به ارزش 284میلیون پوند، قرار بود 10400 نیروی امنیتی را به کار گیرد، اما بعدا در این تعداد بازنگری کرده آن را به 7هزار نفر کاهش داد. برای اینکه بتوان این شکاف حدود 3500 نفری را پر کرد، نیروهایی از 9 بخش مختلف نیروهای پلیس و پس از آن 2هزار نیرو از نظامیان وزارت دفاع انگلیس به کار گرفته شدند.

به کارگیری نیروهای ارتش برای تامین امنیت بازی‌ها
از آغاز رسوایی امنیتی جی‌فور‌اس تاکنون، این شرکت امنیتی بیش از 700 میلیون پوند از ارزش خود را از دست داده است. به علاوه، یکی از افسران پلیس ولز جنوبی در مصاحبه با بی‌بی سی، هشدار داده است: فکر نمی‌کنم امنیت حول بازی های المپیک با نقص روبرو شود، اما فکر می‌کنم خدمات به عموم جامعه ضربه خواهد خورد.

• موشک‌هایی بر بام منازل لندنی‌ها

او عنوان کرده است که کاهش تعداد نیروهای حاضر در پست‌های پلیس، هم به معنی افزایش تاخیر در زمان رسیدن پلیس در پی تماس‌های اضطراری بوده و هم به معنی کاهش امنیت افسران پلیس است، چراکه نیروها بسیار پراکنده و تنها خواهند بود. دیگر مسئله امنیتی موجود نیز تصمیم دولت مبنی بر استقرار سامانه‌های موشکی زمین به هوا روی بام منازل در مناطقی نظیر  برج "فرانک ویگ" در "والتهام فارست" و "ویلیام گیرلینگ" است.

استقرار سامانه‌های موشکی روی بام منازل لندنی‌ها

در پی این تصمیم، گروهی تحت عنوان موشک‌های المپیک را متوقف کند، شکل گرفت. کریس ناینهام سازمان‌دهنده این گروه در این باره گفته است: تمام فرآیند تصمیم گیری (در این رابطه) به صورتی محرمانه انجام گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: ادوار مسابقات المپیک، رویدادهایی ورزشی و با هدف افزایش صلح و همکاری میان کشورهای مختلف بوده است. دولت انگلیس آن را به یک سیرک و نمایش نظامی و فستیوالی جهانی از صنعت امنیتی تبدیل کرده است.

تظاهرات لندنی‌ها در اعتراض به استقرار سامانه‌های موشکی روی بام منازل

ناینهام همچنین می‌گوید: اگر وزارت دفاع تاکنون هیچ سیستمی برای برخورد با اشیا پرنده ناشناسی که شاید در آسمان لندن پرواز کنند، نداشته، باید همه آن‌ها را اخراج کرد.

• معزل حمل‌ونقل بازیکنان

ریچی در ادامه عنوان می‌کند که بخش حمل‌ونقل در لندن نیز پیش از این با مشکلاتی مواجه شده است. به عنوان نمونه، در اولین روز از ورود ورزشکاران به لندن، رانندگان دو اتوبوس ورزشکاران استرالیایی و آمریکایی مسیر را گم کرده‌اند.

آن‌ها برای آنکه از فرودگاه هیترو لندن به دهکده بازی‌ها در منطقه استراتفورد در شرق لندن برسند، حدودا 4 ساعت در راه بوده‌اند. استرالیایی‌ها برای آنکه به دهکده بازی‌ها برسند، تمام شهر را چرخیده‌اند، و به گفته یکی از مسئولان کاروان استرالیا، این شبیه یک تور گردشگری بوده است.

راننده این اتوبوس اعلام کرده است که این اولین بار بوده که در این مسیر رانندگی کرده و هیچ کس هم به او نگفته که چطور باید با مسیریاب خاموش، راه خود را بیابد.

یکی از پزشکانی که سوار بر این اتوبوس بوده، توانسته نهایتا مسیریاب را برای وی راه‌اندازی کند، اما نام دهکده المپیک وارد نقشه مسیریاب نشده بوده و کسی هم نام خیابان دهکده بازی‌ها را نمی‌دانسته است. در نهایت هم یکی از فیزیوتراپ‌ها به کمک مسیریاب تلفن همراه خود، به راننده در یافتن مسیر کمک کرده است.

این در حالی است که بوریس جانسون شهردار لندن پیش از این مدعی شده بود که مدت زمان رسیدن از فرودگاه به دهکده بازی‌ها 2 ساعت و نیم است که این میزان می‌تواند تا یک ساعت هم کاهش یابد. او همچنین گفته بود که تسهیلات راهنمای مسیر به ورزشکاران در دهکده بازی‌های کمک خواهد کرد.

• مشکل آب آشامیدنی دهکده

حتی خود دهکده بازی‌ها که در طول برگزاری مسابقات میزبان 17هزار نفر از ورزشکاران و مسئولان و مقامات است، پیش از آغاز مسابقات با مشکلاتی مواجه شده است.

ریچی در این مورد هم به مشکل آب آشامیدنی دهکده بازی‌های اشاره کرده و می‌نویسد: ناگهان کافه منطقه فروشگاهی دهکده و و دیگر کافه‌ها، به مدت چندین ساعت به دلیل مشکل در تامین آب آشامیدنی، تعطیل شدند.

کمیته سازماندهی مسابقات المپیک اعلام کرده است که این یک مشکل محدود به یک منطقه بوده و انتظار می‌رود که به زودی برطرف شود.

• حتی تخت‌خواب‌ها هم مشکل دارد

مشکل دیگری که در دهکده المپیک به چشم می‌خورد، ابعادی است که برای تخت‌خوابها ورزشکاران در نظر گرفته شده است. طول این تخت‌ها کمتر از یک متر و 80 سانت است، که این ارتفاع کوتاه‌تر از قد اکثر ورزشکاران مرد تیم‌ها و حتی کوتاهتر از قد بسیاری از ورزشکاران زن کاروان آمریکا است.

• دشمنان محیط زیست حامیان بازی‌های المپیک

بحث حامیان مالی مسابقات نیز از دیگر مواردی است که موجب بروز مشکلاتی شده است. اخیرا گروهی تحت عنوان گرین‌واش گلد 2012 با ترکیبی از گروه‌های حقوق بشری و گروه‌های حامی محیط زیست، شکل گرفته است. این گروه نسبت به حضور سه شرکت بریتیش پترولیوم، داو چمیکال، و ریو تینتو در میان حامیان مالی المپیک، معترض هستند.

این گروه عنوان کرده است که، برای انتخاب حامیان مالی، هیچ معیار اخلاقی در نظر گرفته نشده است. این گروه‌ها همچنین خواهان آن هستند تا مراجع تصمیم‌گیری، خط‌مشی‌هایی بر اساس معیارهای اخلاقی برای انتخاب حامیان مالی المپیک، تدوین کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها