کد خبر: ۶۹۰۲۷
زمان انتشار: ۱۷:۲۴     ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
تحویل اس ۳۰۰ به ایران که تاخیری چند ساله را می‌گذارند از نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند در چارچوب روابط استراتژیک تهران مسکو حل شود.
خانه ملت،  رئیس مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه دو هفته پیش در گزارشی اعلام کرد که تحویل اس ۳۰۰ به ایران مغایر قطعنامه‌های سازمان ملل نیست و بهانه تاخیرهای مسکو در تحویل اس ۳۰۰ به تهران را بی اساس دانست اما چندی بعد سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز امیدواری از اینکه  دولت تهران از شکایت خود ضد به مراجع بین‌المللی درباره عدم تحویل موشک‌های «اس۳۰۰» صرف‌نظر می‌کند، تقاضا کرد که این مسئله بصورت دوجانبه میان مسئولان دو کشور حل و فصل شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت ضمن تأکید بر اجرایی شدن قرارداد اس۳۰۰ اعلام کردند که این امر می‌تواند در چارچوب روابط استراتژیک تهران مسکو حل شود.

 

حق ایران برای دریافت اس ۳۰۰  محفوظ است

احمد وحیدی ، وزیر دفاع درباره تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ از سوی مسکو به تهران با تاکید بر اینکه ایران حق خود را در تحویل این سامانه موشکی محفوظ می‌داند، گفت: این معامله دو طرف دارد، اگر طرف روسی مایل به تحویل اس ۳۰۰ به ایران نباشد، ما طبق چارچوب‌هایی که در قرارداد خود پیش‌بینی کردیم موضوع را پیگیری  می‌کنیم که در زمان حاضر پیگیر تحویل اس ۳۰۰ به ایران  هستیم.

 

قرارداد فروش اس۳۰۰ به ایران باید اجرایی شود

هادی شوشتری نیز درباره ضرورت حل و فصل موضوع تحویل اس ۳۰۰ به تهران، گفت: ایران با دولت روسیه روابطی استراتژیک در موضوعات منطقه‌ای و روابط بین‌المللی دارد به طور مثال در زمان حاضر بحث سوریه یکی از مباحث روز دنیا است و کشور روسیه در موضوع سوریه نظر نزدیکی با تهران دارد.

این نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مواضع مشترک دو تهران و مسکو در شرایط فعلی منطقه نیاز به تقویت دارد، تصریح کرد: موضوعات بین تهران و مسکو را باید در جایگاه خاص خود پیگیری کرد و مراقب بود تا این موضوعات به روابط استراتژیک دو کشور صدمه وارد نزند.

 

حق ایران در دریافت اس ۳۰۰ محفوظ است و این قرارداد باید اجرایی شود

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه اصرار تهران به تحویل گرفتن اس ۳۰۰ از روسیه بر مبنای احقاق حقوق ملت است، افزود: حق ایران در دریافت اس ۳۰۰ محفوظ است و این قرارداد باید اجرایی شود.

وی، تاکید کرد: تا زمانی که ایران و روسیه درموضوعات مختلف همکاری‌های استراتژیک دارند این همکاری‌های استراتژیک نباید تحت تاثیر مسائل حاشیه‌ای قرار گیرد.

نماینده اصولگرای مجلس نهم درباره را‌هکار حل مسئله اس ۳۰۰، گفت: پیگیری این موضوع باید از طریق مجاری دیپلماتیک منتهی به نتیجه شود.

شوشتری، ادامه داد: مسلما این حق هر کشوری است که درخواست‌های منطقی خود را به مراجع قضایی بین‌المللی ارجاع دهد ولی تهران بر این عقیده بوده و است که این روش مناسبی برای حل و فصل مسائل دو کشور نیست.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه  بهانه طرف روسی برای خودداری از اجرای تعهدات خود درباره قرارداد فروش سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» به ایران، صرفا بر اساس درخواست مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است، گفت: مسکو مستقل باشد و از تحریم‌های یکجانبه ضد تهران پیروی نکند.

 

مسکو اس ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد

ابراهیم  آقا محمدی  دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز درباره گزارش رئیس مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه که تحویل اس ۳۰۰ به ایران را خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل ندانست، گفت: از آنجایی که سیاست مسکو در دوره ریاست جمهوری پوتین تغییر کرده؛ ایران امیدوار تحویل اس ۳۰۰ است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، ‌با بیان اینکه موضوع تحویل اس ۳۰۰ به ایران در چارچوب تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا نمی‌گنجد، افزود: روسیه باید بپذیرد که تحریم‌های فعلی ضد ایران، تحریم سازمان ملل نیست بلکه این تحریم‌ها از سوی واشنگتن و اروپا به ایران تحمیل شده است.

از آنجایی که سیاست مسکو در دوره ریاست جمهوری پوتین تغییر کرده؛ ایران امیدوار به تحویل گرفتن اس ۳۰۰ است

وی، با تاکید بر اینکه قرداد تحویل اس ۳۰۰ به ایران  نباید در چارچوب تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و اتحادیه اروپا بگنجد، ادامه داد: روسیه با درک این واقعیت از تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به تهران خودداری نکند.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم، با بیان اینکه رئیس‌جمهوری پیشین روسیه فروش اس ۳۰۰ به ایران را به دلیل مغایرت با قطعنامه‌های سازمان ملل لغو کرده بود، گفت: مدودف در راستای منافع غرب و آمریکا درباره ایران تصمیم گیری می‌کرد، اما پوتین صاحب شخصیتی مستقل است و تصمیم ندارد مسکو را با مواضع غرب اداره کند.

آقامحمدی سیاست‌‌های اعتدال‌طلبانه پوتین را مانعی برای ایجاد تنش در روابط تهران مسکو خواند و توضیح داد: پوتین سیاستی را دنبال می‌کند که براساس آن خلاف زیاده خواهی‌های آمریکا و منافع غرب به همسایگانش توجه بیشتری دارد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس، گفت: با روی کار آمدن پوتین فرصت خوبی به وجود آمده است که تحویل اس ۳۰۰ به تهران هر چه زودتر محقق شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، با بیان اینکه پوتین مقابل سیاست‌های غلط اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال تهران می‌ایستد، تصریح کرد: مسکو اس ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد.

 

موضوع تحویل اس ۳۰۰ به ایران قابل حل است

محمد رضا محسنی‌ثانی درباره گزارش رئیس مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه که تحویل اس ۳۰۰ به ایران را مغایر قطعنامه‌های سازمان ملل ندانست، گفت: موضوع تحویل اس ۳۰۰ به ایران قابل حل است.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مشترکات تهران و مسکو موضوع تحویل اس ۳۰۰ به ایران قابل درک است، افزود: ایران با توجه به مواضع روسیه انتظار دارد که این کشور تحت تاثیر قطعنامه‌های ظالمانه سازمان ملل ضد ایران نباشد.

 

مسکو باید بتواند استقلال خود را در برابر ناتو حفظ کند

وی، خواستار رفتار مستقل مسکو در قبال ایران شد و گفت: مسکو باید بتواند استقلال خود را در برابر ناتو حفظ کند.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم، عدم تحویل اس ۳۰۰ به ایران به بهانه مغایرت آن با قطعنامه‌های سازمان ملل را ارتباطات تاکتیکی روسیه خواند و توضیح داد: این ارتباطات مقطعی نمی‌تواند مانعی برای روابط محکم دو کشور باشد.

محسنی ثانی، با یادآوری خودکفایی ایران در ساخت تسلیحات نظامی، با بیان اینکه ایران می‌تواند پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی متعارف را بسازد، توضیح داد: ایران بدون گرفتن سلاح از سایر کشورها توانست ۸ سال جنگ تحمیلی را پشت سر بگذارد و آن را اداره کند.

وی، ادامه داد: باورها و ایمان ایرانی‌ها تا حدی است که غرب و سایر کشورهای دنیا نمی‌توانند به بهانه تحریم‌ها، روی توانمندی دانشمندان ایرانی تاثیر بگذارنند بنابراین عدم تحویل اس ۳۰۰ هم می‌تواند ایران را به خودکفایی در ساخت این موشک برساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، با بیان اینکه رئیس جمهوری پیشین روسیه فروش اس ۳۰۰ به ایران را به دلیل مغایرت با قطعنامه‌های سازمان ملل لغو کرده بود، گفت: همانگونه که  مذاکرات درباره ساخت نیروگاه بوشهر به نتیجه رسید، مسکو  و تهران نیز می‌توانند با چانه‌زنی درعرصه سیاسی این مسئله را نیز حل کنند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها