کد خبر: ۶۸۹۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
نماینده پارلمان سوریه با بعید دانستن گزینه دخالت نظامی بیگانگان در تحولات سوریه تاکید کرد که چهار گوشه کشور سوریه تحت کنترل دمشق است.

"محمد زهیر غنوم" نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با بیان اینکه روسیه و چین بارها اعلام کرده‌اند که هرگونه قطعنامه‌ای که خواستار دخالت نظامی در سوریه باشد را وتو می‌کنند؛ هر گونه احتمال دخالت نظامی بیگانگان در تحولات کشورش را بعید دانست و افزود: سرنوشت لیبی را برای سوریه بعید می دانم.

وی با اشاره به دروغ پردازی‌های رسانه‌های مغرض عربی و غربی علیه کشورش گفت: تصاویری که برخی رسانه‌ها از سیطره تروریست‌ها بر مناطقی از دمشق منتشر می‌کنند، مربوط به درگیری‌های جسته و گریخته است که بین تروریست ها و نیروهای حافظ امنیت کشور صورت گرفته و طی آن شکست های سختی بر مجموعه‌های مسلح وارد شد. هم اکنون شهر دمشق و سایر شهرهای سوریه کاملا تحت کنترل دولت و نیروهای امنیتی سوریه هستند.

غنوم با اشاره به روابط مجموعه‌های مسلح با رژیم صهیونیستی و آمریکا تاکید کرد که ملت سوریه هیچ گاه اجازه نمی‌دهد که دشمنان برای وی تصمیم بگیرند.

****مشروح این مصاحبه به شرح ذیل است****

 

فارس: آخرین اخبار شما از انفجارهای اخیر مجموعه‌های مسلح علیه ساختمان شورای عالی امنیت ملی سوریه چیست.؟

عامل انفجاری علیه ساختمان شورای عالی امنیت ملی سوریه دستگیر شد. فرد دستگیر از کارکنان همان ساختمان است ولی از دادن جزئیات بیشتر معذورم. احتمالا در آینده نزدیک پاره‌ای از اعترافات وی پخش شود. آنچه قطعی است اینکه فرد مذکور از سوی برخی از دشمنان ملت سوریه اجیر شده ولی دشمنان بدانند که هر کسی بخواهد امنیت سوریه را با تهدید مواجه سازد، پاسخ دندان شکنی دریافت خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم آمریکا، دشمن صهیونیستی و یا ترکیه و قطر امنیت را از مردم سوریه سلب کنند.

فارس: اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه تروریست‌ها بر برخی مناطق سوریه سیطره پیدا کرده‌اند، ‌این اخبار چقدر صحت دارند؟

این اخبار دروغ بوده و عاری از صحت است.  بلکه می‌توان گفت که ترویست‌ها تاکنون نتوانسته‌اند بر هیچ منطقه‌ای از سوریه تسلط پیدا کنند. تصاویر منتشر شده مربوط به درگیری‌های جسته و گریخته است که بین تروریست ها و نیروهای حافظ امنیت کشور صورت گرفته است و طی آن شکست های سختی بر مجموعه‌های مسلح وارد شد. هم اکنون  شهر دمشق و سایر شهرهای سوریه کاملا تحت کنترل دولت و نیروهای امنیتی سوریه هستند.

فارس: اوضاع امنیتی سوریه در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی در زمینه‌های امنیتی و سیاسی در خصوص حوادث سوریه شاهد هستیم و در حقیقت این دولت است که پرونده امنیتی را در دست دارد. حوادث سوریه از سوی معترضانی که خواسته‌هایی از دولت داشته باشند صورت نمی‌گیرد بلکه گروه‌های مسلح که با برخی کشورهای خارجی هستند اقدام به اغتشاش و آشوب در تعداد کمی از شهرهای سوریه می‌کنند. اغتشاشاگرانی که از قانون خارج شده‌اند از برخی کشورهای خارجی به صورت مستقیم  دستور می‌گیرند که امروز در  چه منطقه‌ای و فردا در منطقه دیگر به آشوب و اغتشاش بپردازند.

فارس: جنابعالی از برخی کشورهای خارجی که در تحولات سوریه دست دارند سخن گفتید آیا برای شما مشخص شده که چه کشورهایی مستقیما در تحولات سوریه دست دارند و منافع خود را در برهم زدن آرامش و امنیت سوریه می‌بینند؟

این مسائل به امنیت مربوط می‌شود و دستگاه امنیت بسیاری از امور امنیتی را به صورت سری نگه داشته است ولی توقعاتی در این راه صورت گرفته است. برای نمونه گفته می‌شود که علاوه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی ، قطر و ترکیه، سعدالحریری نخست وزیر سابق لبنان و بندربن ‌سلطان از شاهزادگان بانفوذ سعودی در تحولات سوریه نقش دارند. البته بنده در مصاحبه‌هایم نیز گفته‌ام که نشست‌های معارضان به وجود رابطه بین گروه‌های اپوزیسیون با رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند و این موضوع بیانگر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی منافعی در بر هم زدن آرامش و امنیت سوریه دارند و همچنین در راستای تضعیف جایگاه سوریه به عنوان یکی از ارکان محور مقاومت در برابر توطئه‌های صهیونیستی فعالیت می‌کنند.

فارس: معارضان و یا آنهایی که شما از آنها تحت عنوان از قانون خارج شدگان یاد می‌کنید، امروزه حملات خود را به دمشق گسترش داده‌اند، نظر شما درباره این حملات چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگویم که معارضان و اغتشاشگران تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. معارضان افرادی هستند که در داخل کشور حضور دارند و در راستای وحدت ملی و حمایت از محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند. اما اپوزیسیون خارج نشین و افرادی که از قانون خارج شده و به ایجاد آشوب و اغتشاش و عملیات ترویستی بلکه به کشتار مردم می‌پردازند. افرادی نیز در داخل سوریه حضور دارند که با خارج در ارتباط بوده و افراد دیگر را به گمراهی می کشاند تا بدین وسیله شماری از شهروندان را به ریختن به خیابانها و همراهی با آنها متقاعد کنند.

اما امیدواریم که امنیت به کشورمان بازگردد و امور و اوضاع امنیتی سوریه روز به روز بهتر از گذشته شود. ما با معارضان در ارتباط هستیم و در راستای خارج کردن کشور از اوضاع فعلی تلاش می کنیم. همان گونه که پیش از این نیز گفتم فعلا دولت سوریه همه امور را در دست گرفته است و مخالفان نتوانستند بر هیچ منطقه‌ای سیطره پیدا کنند.

فارس: شما تفاوتی بین افراد مسلح و معارضان قائل می شوید؛ به نظر شما خواسته‌های هر کدام از این دو گروه چه می‌باشد؟

در حقیقت این نظر شخصی من است و می‌خواهم بگویم که مجموعه‌های مسلح هیچ خواسته روشنی ندارند بلکه خواسته ای ندارند. تروریست‌ها افرادی هستند که سلاح را حمل کرده و حتی نمی دانند برای چه چیزی و به چه منظوری این سلاح را حمل می‌کنند. آنها رهبرانی دارند که تحرکات آنها را هدایت و مدیریت می‌کند. معتقدم که این اقدامات اغتشاشگران در راستای تضعیف سوریه صورت می‌گیرد. آنها هیچ خواسته ای در راستای منافع کشور و شهروندان ندارند. البته در مقابل این گروه، گروه دیگر یعنی معارضان در داخل کشور حضور دارند که خواسته‌هایی در راستای تقویت کشور و احقاق حقوق شهروندان دارند.

فارس: به نظر شما آیا دولت سوریه می‌تواند با اعمال اصلاحاتی که بشار اسد از آنها سخن گفت صدای معارضان حداقل معارضان داخلی را خاموش کند؟

واقعیت امر این است که اصلاحات در یک یا دو روز اعمال نمی‌شوند و دستوراتی که از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه صادر شد دستوراتی در راستای اعمال اصلاحات آنگونه که شما از آنها تعبیر می‌کنید نیستند بلکه دستور اعمال اصلاحات در راستای تعدیل قوانین سبک اداره کشور و اصلاح همه امور کشورداری صادر می‌شود ولی فعالیت‌های تروریستی مجموعه های مسلح  مانع بزرگی بر سر تحقق این اصلاحات ایجاد کرده‌اند.

اصلاحاتی که ما خواستار آن هستیم همانا در داشتن پارلمان حقیقی و داشتن قوانین احزاب حقیقی و قوانین انتخابات است، این اصلاحات خواسته حقیقی همه شهروندان سوری است ولی افراد مسلح همواره بر سر تحقق این اصلاحات مانع‌تراشی می‌کند تا بدین وسیله مانعی بر سر خواسته‌های معارضان داخلی که عزت و سرافرازی سوریه را خواستارند ایجاد کنند.

فارس: دمشق از دخالت خارجی‌ها در  تحولات این کشور سخن می‌گوید، پاسخ شما در قبال این دخالت‌ها چگونه خواهد بود؟

بنده به عنوان نماینده پارلمان و نماینده مردم سوریه هرگونه اقدامی که از سوی بیگانگان و خارج‌نشینان انجام شود را محکوم می‌کنم. و همانگونه که پیش از این نیز اشاره کردم رهبران معارضان خارج به رابطه با رژیم صهیونیستی و آمریکا اعتراف کرده است و ما از اینکه این دستان خارجی به تخریب در سوریه بپردازد نگرانی خود را اعلام می‌کنیم.

ملت سوریه نمی‌خواهد با هیچ کدام از این افراد خارج نشین مرتبط با رژیم صهیونیستی و آمریکا تعامل داشته باشد. ملت خواستار در پیش گرفتن راه و روش صحیح برای دستیابی به حقوق و خواسته‌های خودشان هستند و هرگونه شعارهایی که از بیرون مرزها به منظور تحریک افکار عمومی و ایجاد آشوب و خشونت سر داده می‌شوند را رد می‌کند. مردم بر لزوم درمان امور خود در داخل تأکید دارند ما معارضان وطن‌دوست بسیاری در داخل کشور داریم که در راستای تحکیم وحدت ملی و اعمال اصلاحات حقیقی به منظور عزت و حقوق شهروندان فعالیت می‌کنند.

فارس: به نظر شما دیدگاه و خواسته کشورهای غربی در قبال سوریه چیست؟ آنها چه برنامه ای برای آینده سوریه دارند؟ زیرا ما در ایران نگران این هستیم که خدای ناکرده توطئه‌ای شبیه آنچه که در لیبی اعمال کردند برای سوریه تدارک ببیند.

بنده به چنین موضوعی اعتقادی ندارم و گمان نمی‌کنم که چنین نیت و اراده‌ای در خصوص آینده سوریه وجود داشته باشد زیرا روسیه و چین بارها اعلام کرده‌اند که هرگونه قطعنامه‌ای که خواستار دخالت نظامی در سوریه باشد را وتو می‌کنند. آنها  از شرایط فعلی برای توطئه چینی علیه سوریه سوء استفاده می‌کنند تا بدین وسیله بر سوریه در راستای بازگرداندن دمشق به میز مذاکره با رژیم صهیونیستی فشار آورده و شروط خود را بر ما دیکته کنند ولی سرنوشت لیبی را برای سوریه بعید می دانم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها