کد خبر: ۶۸۹۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) اعلام کرد که کشورهای عربی در نشست دوحه با مراجعه مجدد فلسطین به سازمان ملل به منظور به رسمیت شناختن کشور فلسطین با وجود مخالفت‌های آمریکا موافقت کردند.

فارس به نقل از الجزیره، "صائب عریقات" در پایان نشست کمیته طرح صلح عربی در دوحه که با حضور "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد، گفت: قرار شد یک کمیته مامور تهیه درخواست دستیابی به عضویت فلسطین در سازمان ملل شود و گزارشی در تاریخ 5 سپتامبر آینده به اتحادیه عرب ارائه کند.

وی افزود که هنوز زمانی برای ارائه درخواست عضویت به سازمان ملل تعیین نشده و هنوز مشخص نیست که آیا این درخواست پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده ارائه خواهد شد یا خیر؟

عریقات تصریح کرد که تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل به بن‌بست رسیده است و فلسطینیان دیگر راهی جز بازگشت به سازمان ملل اعم از مجمع عمومی و شورای امنیت ندارند.

عباس در سپتامبر گذشته درخواستی را به شورای امنیت به منظور دستیابی به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ارائه کرد اما با مخالفت آمریکا روبرو شد و آمریکا تهدید کرد که در صورت تلاش کشورهای عربی برای به تصویب رساندن این درخواست در شورای امنیت آن را وتو خواهد کرد.

واشنگتن تاکید دارد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین تنها باید از طریق مذاکراتی خواهد بود که به توافق صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها منجر شود. در صورتی که فلسطینیان درخواست عضویت را به مجمع عمومی ارائه کنند تنها به کشور غیرعضو در سازمان ملل دست خواهند یافت.

 

* موافقت با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی در مورد مرگ عرفات

عریقات همچنین اعلام کرد که کمیته طرح صلح عربی با پیشنهاد فلسطین برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره مرگ"یاسر عرفات" رئیس سابق تشکیلات خودگردان موافقت کرد.

وی افزود که "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب شخصا و با کمک تشکیلات خودگردان برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب ترور عرفات اقدام خواهد کرد.

به گفته وی، کمیته طرح صلح عربی در نشست دوحه العربی را مامور تهیه پرونده کامل درباره جزئیات مرگ عرفات از لحاظ قضائی، سیاسی و جنائی کرد.

شورای اتحادیه عرب که یک هفته قبل در قاهره تشکیل شد خواستار تشکیل کمیته مستقل بین‌المللی برای تحقیق درباره مرگ عرفات شده بود.

اخیرا الجزیره گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد محققان مقادیر زیادی ماده سمی پولونیوم در لباس‌ها و وسایل شخصی عرفات پیدا کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها