کد خبر: ۶۸۷۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۳۰ آبان ۱۳۸۹
به گزارش 598 به نقل از فارس، روزنامه فرامنطقه‌اي "القدس العربي" به نقل از منابع آگاه سعودي نوشت که ملک "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان به توصيه پزشکان معالج خود، فردا دوشنبه براي انجام معاينات پزشکي بيشتر عازم آمريکا مي شود.
دفتر پادشاهي سعودي، جمعه گذشته با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد که وي به علت افزايش درد کمر خود در بيمارستان تخصصي ملک فيصل تحت آزمايش‌هاي پزشکي قرار گرفت و مشخص شد که دررفتگي غضروفي باعث تجمع و لخته شدن خون و فشار بر اعصاب مجاور اين دررفتگي شده است. به همين دليل پزشکان معالج او به وي توصيه کرده‌اند که استراحت کند.
ملک "عبدالله بن عبدالعزيز " عصر جمعه بيمارستان را ترک کرده است.
هفته پيش خبرگزاري عربستان، طي بيانيه‌اي به نقل از دفتر پادشاهي گزارش داد که ملک عبدالله ناخوش است و به دليل ابتلا به بيماري ديسک از درد کمر رنج مي‌برد و پزشکان در چارچوب برنامه درماني وي توصيه کردند که پادشاه بايد استراحت کند.
به گفته منابع آگاه، سفر "حسني مبارک " رئيس‌جمهور مصر که قرار بود ديروز وارد رياض شود و با پادشاه عربستان ديدار و رايزني کند به زمان ديگري موکول شده است زيرا وضعيت جسماني شاه عربستان مستلزم استراحت کامل اوست.
از سوي ديگر انتظار مي‌رود که شاهزاده "سلطان بن عبدالعزيز " وليعهد عربستان امروز به همراه شاهزاده "سلمان بن عبدالعزيز " حاکم رياض از "اگادير " يکي از شهرهاي واقع در جنوب مراکش به رياض بازگردد.
ولي عهد 86ساله عربستان پس از انجام يک عمل جراحي و براي گذراندن دوره نقاهت خود، از آگوست گذشته در شهر اگادير به سر مي‌برد.
ملک عبدالله 86 يا 87 ساله که از سال 2005 سلطنت پادشاهي عربستان را به‌عهده گرفته است از کهولت سن رنج مي‌برد و با توجه به اين امر احتمال تغيير رهبري عربستان در آينده نزديک بعيد نيست.
نزاع بر سر تقسيم قدرت به مسئله‌اي ديرينه در خاندان پادشاهي عربستان سعودي، همواره سلطنت سعودي‌ها را به چالش طلبيده است. بطوريکه در صورت وقوع بحران پادشاهي در عربستان ، دربار سعودي به عنوان اصلي‌ترين کانون بحران ساز در خاورميانه سلطه مطلق خود را بر رياض از دست خواهد داد.
خاندان آل سعود از سال 1932 ميلادي بر عربستان حکمراني مي‌کنند. ملک عبدالعزيز، اولين پادشاه عربستان منشوري دارد که به نام منشور عبدالعزيز معروف است . در اين منشور آمده است: « تا زماني که پسران من زنده‌اند قدرت به نوه‌هايم نخواهد رسيد.» از اين حيث برخلاف نظام‌هاي سلطنتي ديگر که قدرت از پدر به پسر مي‌رسد ، درخاندان سعودي قدرت به برادران پادشاه انتقال مي‌يابد و به همين علت است که در اين کشور قبيله‌اي، شاهزاده‌ها با پادشاهان سعودي اختلاف سني زيادي ندارند. بنابراين بافت قدرت در عربستان سعودي پيچيده است و اين پيچيدگي همواره هوس رسيدن شاهزادگان سعودي به قدرت را تشديد کرده است.
طي دو ساله اخير که شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان با بيماري سرطان دست و پنجه نرم مي کند و اميدي به بقاي وي نيست، مسئله جانشيني ملک عبدالله که در اواسط دهه هشتاد عمر خود به سر مي‌برد و رقابت ميان شاهزادگان سعودي بر سر جانشيني وي، حکومت پادشاهي سعودي را با دوره‌اي از تغيير و تحولات در سطح رهبري‌اش مواجه مي سازد.
بنا به گفته منابع نزديک به دفتر پادشاهي عربستان، «ملک عبدالله» از امير «نايف بن عبدالعزيز» وزير کشور حمايت کرده و به صورت غير رسمي وي را به جاي «امير سلطان» ولي عهد بيمار عربستان تعيين کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها