در حال حاضر سازمان لیگ دو راه حل پیش روی خود میبیند؛یا با صدا و سیما تعامل کند و بازیها از رسانهی ملی پخش شوند و یا اینکه قرارداد خود را با شرکت لوح مهر صبا عملی کند.
در اینجا سعی میکنیم با استفاده از اعداد و ارقام به بررسی ماجرا بپردازیم.
پخش مستقیم بازیها از صدا و سیما؛ ثانیههای میلیونی
در صدا و سیما آگهی بازرگانی نسبت به برنامهای که در آن لحظه در حال پخش است قیمتهای متفاوتی دارد.طبق تعرفهای که توسط سازمان صدا و سیما برای سال ۱۳۹۱ منتشر شدهاست.برنامههای هر شبکه به ۳۳ طبقه تقسیم شده که هرچه به طبقات بالاتر برویم یعنی آن برنامه پربینندهتر و جذابتر است و به تبع آن هر تبلیغی که قبل،وسط و بعد از آن برنامه پخش شود از قیمت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر تعرفه هر ثانیه تبلیغ مابین برنامههای طبقه اول ۲۰۰۰۰ ریال و تبلیغ در برنامههای طبقه ۳۳ام، ۸۸۵۰۰۰۰ ریال میباشد.در بدبینانهترین حالت برنامههای پخش مستقیم مسابقات فوتبال جزء سه طبقهی بالای این جدول میباشد.
حالا اگر میزان پخش آگهیهای بازرگانی برای یک مسابقهی فوتبال را به سه بخش ۱۰ دقیقه قبل از بازی،۵ دقیقه بین دو نیمه و ۱۰ دقیقه پس از آن فرض کنیم،به مجموع ۱۵۰۰ ثانیه میرسیم و تعرفه هر ثانیه را تقریباً ۸۰۰۰۰۰۰ ریال فرض کنیم میبینم که تلویزیونیها پتانسیل جذب درآمد حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی از یک مسابقهی فوتبال را دارند.
البته به این اعداد باید درصد تخفیف و همینطور درصد افزایش نرخها در ماههای مختلف سال را هم اضافه کرد؛ درصدی که علت آنرا افزایش بینندگان تلویزیونی در بعضی ماههای سال عنوان کردهاند. به عنوان مثال اگر فرض کنیم درآمد حاصله از پخش یک بازی در فروردین ماه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد ؛با توجه به درصد افزایش ۶۰درصدی در اسفند ماه، این مقدار به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون میرسد.(این درآمد بدون درنظر گرفتن بستههای تشویقی و تخفیفیست)
بخوانید: مقررات و ضوابط کلی پخش آگهیهای تلویزیونی سال ۹۱
شبکهی سه سیما به طور معمول هر هفته بازیهای استقلال و پرسپولیس را مستقیماً پخش میکند که اگر بخواهیم تعداد همهی آنها را باهم جمع کنیم به عدد ۳۴+۳۴-۲=۶۶ بازی میرسیم(آن عدد ۲ برای دو دربی رفت و برگشت است) و اگر مقدار کمینهی ۵۰۰ میلیون تومان را میانگین درآمد تلویزیون برای هر بازی فرض کنیم،این درآمد در مجموع کل لیگ به حدود ۳۳ میلیارد تومان خواهد رسید.
زیرنویسهای تبلیغی،درصد افزایش ماهانه،ارتقاء طبقه و همینطور پخش مستقیم بازی تیمهای شهرستانی در شبکههای استانی و شبکهی شما باعث خواهد شد که احتمالاً درآمد واقعی صدا و سیما بیشتر از این باشد اما بگذارید ما در اینجا به این مقدار کمینهی درآمد قانع باشیم.
ملاحظه میکنید که با در نظر گرفتن همهی پارامترهای تخفیفی درآمدی که به دست آمد بیش از دو برابر مبلغ تخصیصی به تیمها در فصل قبل لیگ برتر بود.شکافی که با ۵۰۰ میلیون ِ پیشنهادی جناب آقای ضرغامی هم جبران نخواهد شد.
سخن پایانی:
در حالی که در لیگ کوچکی مانند امارات سالانه ۲۰ میلیون دلاربه عنوان حق پخش تلویزیونی به تیمها تعلق میگیرد.این رقم در ایران حدود ۱۴ میلیارد تومان(هشت میلیون دلار) است.رقمی که اصلاً شایستهی لیگ دوم آسیا و هجدهم جهان نیست.
حال باید منتظر ماند و دید که بالاخره زور سازمان لیگیها به ورزات ورزش و صدا و سیما میچربد یا باز هم این سازمان لیگ است که کوتاه میآید.