کد خبر: ۶۸۳۸۶
زمان انتشار: ۱۶:۰۶     ۳۱ تير ۱۳۹۱
«قرار گرفتن مقابل دوربين برنامه زنده مثل پولدار شدن ناگهاني ظرفيت مي خواهد!» اين عبارت را يكي از مجريان با سابقه تلويزيون مي گويد. البته نگاهي هر چند سطحي به مقوله اجرا و سپس سرنوشت مجريان پس از كسب شهرت نشان از درستي اين مدعا دارد. متأسفانه تب آنتن آنچنان بالاست كه گاه فردي پس از اينكه چند روز مقابل دوربين قرار مي گيرد خود را در مقام يك فرد عالي رتبه تلقي مي كند و همين موضوع گاه باعث بروز اتفاقات و رفتارهاي ناشايستي مي شود كه از آفات اين حرفه محسوب مي شود. رفتارهاي غلطي كه باعث تباهي مجري مي گردد. كافي است چهره اي چند روز در تلويزيون ديده شود، پس از آن از بقال و قصاب محله تا مدير ساختمان، راننده تاكسي و... همه و همه رفتارشان با آن فرد، زمين تا آسمان تغيير مي كند. بسياري از درهاي بسته به سادگي باز مي شوند و اغلب رسوخ به اين جعبه جادو پلكاني مي شود براي رسيدن به همه جا.
چهره هاي تلويزيوني در كشور به سرعت به الگوهايي براي قشر جوان و نوجوان بدل مي شوند و اين در صورتي است كه فرد محبوب كه با استقبالي ناگهاني مواجه شده است، چون از درون خود با خبر است و دليلي براي اين همه استقبال نمي بيند رو به اضمحلال مي نهد. چرا كه اين گونه افراد معمولا تاريخ مصرف دارند اما به سختي حاضر به ترك اين شغل مي شوند و اغلب به هر قيمتي آن را حفظ مي كنند. تا جايي كه اجراي برنامه هاي علمي، فرهنگي مذهبي يا حتي سياسي را مي پذيرند تا از گردونه رقابت حذف نشوند.
باري مجريان در اين ميان به سبب طولاني بودن حضورشان در برنامه هايي كه گاه چند قسمت هم ادامه مي يابد يا حضور در برنامه هاي مشابه آن، تأثير دوچندان بر مخاطبشان دارند، لذا گزينش و نظارت بر آنها بايد با مداقه بيشتري انجام شود.
به طور كلي مقوله اجرا در تلويزيون را از دو ديدگاه مي توان بررسي نمود. نخست آنكه اين بحث را به طور حرفه اي و از لحاظ امور تكنيكي مورد توجه قرار دهيم و دوم آنكه از لحاظ ابعاد اجتماعي به بحث اجراهاي تلويزيوني بپردازيم.
آنچه براي بررسي از ديدگاه اول به نظر مي رسد اين است كه در كشور ما تحصيلات آكادميك در زمينه مجري گري وجود ندارد و آنچه هست تنها كلاس هاي فن بيان است كه حتي عده اي آنها را هم پشت سر نگذاشته اند. لزوم گزينش دقيق مجريان و طي كردن دوره هاي مورد نياز در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.
به طور قطع مجري در چگونگي پيشبرد برنامه و تأثيرگذاري آن هم به شدت مؤثر است. دو نكته مهم براي اجراي مجريان مدنظر است كه شامل پوشش مناسب و داشتن اطلاعات درست مي شود كه البته اين جداي از رعايت مسائل فني و تكنيكي اجرا است.
از ديدگاه دوم هم مي توان به اين نكات اشاره نمود. محبوبيت مجري براي مخاطب در رسانه هاي تصويري نكته مهمي است، چرا كه در رسانه مقوله اي به نام مخاطب مهم است و براي جذب مخاطب، محبوبيت مجري نكته اي است كه اهميت دارد.
حداقل چهره شدن در صدا و سيما اين است كه در بيرون مجري را در شهرستان ها و حتي براي برنامه هاي مختلف در ادارات، استان ها و... دعوت كنند و براي هر يكي دو ساعت اجرا چند ميليون تومان دستمزد بدهند. در تمام اين سال ها به نظر مي رسد به عرصه رسيدن مجريان براساس شانس و اقبال بوده و به تصادف اگر تهيه كننده اي كسي را مي آورده و آن فرد گل مي كرده، بعدها و پس از اتمام آن برنامه، اين فرد به برنامه ها و شبكه هاي ديگر و حتي شبكه هاي استاني هم راه پيدا مي كرده و كم كم به مجري مشهوري بدل مي شده و صدا و سيما خود در اين ميان مركزي نداشته كه برود دنبال مجري و كساني را براساس نيازهايش به كار دعوت كند، البته به تازگي كارهايي در تربيت پايه اي اين صنف شده اما بسيارند افراد توانا و مؤمن به انقلاب كه قادرند ضمن گرداندن بسياري از برنامه ها، قابليت تبديل شدن به الگو را هم داشته باشند.
وقتي براي جزئي ترين مشاغل دولتي، حتي اگر شغلي نيم بند مورد نظر باشد گزينشي صورت مي گيرد، چرا براي چنين شغل مهم وحساسي، نظارت و كنترل لازم اعمال نمي شود. كم نبوده اند مجريان صدا و سيما كه گل سرسبد بوده و بعد سر از ديگر جاها درآورده اند.
با تمام اين احوال هنوز براي مقوله اجرا فكري اساسي در صدا و سيما نشده است.

كيهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها