کد خبر: ۶۸۱۸۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۳۰ تير ۱۳۹۱
محمود زيركچيان‌زاده ـ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ـ در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين‌كه به زودي خط لوله سيري ـ عسلويه تكميل مي‌شود، گفت: با ساخت كامل اين خط لوله آماده‌‌ صادرات گاز بر اساس سياست‌هاي وزارت نفت مي‌شويم.

وي با اعلام اين‌كه گاز توليد‌شده از سلمان به امارات متحده عربي صادر مي‌شود، در پاسخ به اين سوال كه آيا صادرات گاز به امارات بر اساس قرار‌داد «كرسنت» خواهد بود، اظهار كرد: اين موضوع تاكنون مشخص نشده است.

گاز توليدي از ميدان سلمان در ابتدا قرار بود به امارات صادر شود. به همين منظور با شركت كرسنت (يكي از سهامداران اصلي شركت دانا گاز امارات) قراردادي امضا شد كه طبق آن صادرات گاز سلمان از شهريورماه سال 1384 بايد آغاز مي‌شد.

البته بعد از مدتي اين قرارداد به دليل تعيين قيمت پايين گاز متوقف و صادرات آن منوط به تغيير قيمت گاز شد. با توجه به طولاني شدن مذاكرات درباره قيمت گاز، دستور ساخت خط لوله‌اي‌ 300 كيلومتري از سيري - عسلويه در تابستان سال 87 به‌صورت يك طرح استراتژيك صادر شد.

ساخت اين خط لوله، يک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات براي صادرات گاز، علاوه بر تحويل گاز ميدان سلمان مي‌توان درصورت نياز به گاز بيشتر در تابستان، از گاز توليدي عسلويه استفاده كرده و به‌وسيله اين خط لوله آن را به سمت امارات منتقل كرد.

از سوي ديگر در صورتي که ايران و امارات در اين زمينه به نتيجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلويه منتقل مي‌شود و براي جبران بخشي از کمبود گاز ايران در فصل زمستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

زيركچيان‌زاده در ادامه با اشاره به خط لوله سيري ـ عسلويه توسط شركت متن در حال تكميل نهايي است، گفت: خط لوله سكوي سيري به ميدان سلمان به طول 150 كيلومتر در حال حاضر توسط يك پيمانكار در حال بررسي است تا تعميرات مورد نياز آن انجام شود.

به گفته مديرعامل شركت نفت فلات قاره، وضعيت اين خط لوله آسيب‌ديده تا دو ماه ديگر مشخص مي‌شود.

خط لوله سكو سيري به ميدان سلمان سه سال پيش به دلايلي آسيب ديد و به همين علت توليد گاز از اين ميدان با حجم 185 ميليون مترمكعب در روز متوقف شد.

توسعه ميدان سلمان در سال 1379 به شركت پتروايران واگذار شد و قرار بود كه تا سال 84 اين طرح تكميل شود و در نتيجه آن، توليد كشور در نفت خام 50 هزار بشكه و در گاز حدود 540 ميليون فوت مكعب افزايش يابد.

اگرچه برداشت نفت از سلمان توسط ايران پيش از اين آغاز شده است اما بعد از گذشت 11 سال از شروع توسعه اين ميدان سهم ايران از برداشت گاز صفر است. اين در حالي است كه هم اكنون امارات روزانه 640 ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت مي‌كند.

از سوي ديگر در حالي توليد گاز از ميدان سلمان با تاخير روبه روست كه سه چهارم از مخزن ميدان سلمان متعلق به ايران و يک چهارم آن در اختيار امارات است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها