کد خبر: ۶۷۸۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۲۷ تير ۱۳۹۱
محمد نمر برادر شیخ باقر النمر که اخیرا توسط نیروهای آل سعود ربوده و شکنجه شد، گفت که مردم عربستان اعم از شیعه و سنی از فساد آل سعود به ستوه آمده‌اند.

فارس، "محمد نمر" برادر شیخ "نمر باقر النمر"، روحانی برجسته عربستانی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان به تشریح آخرین وضعیت حاکم بر عربستان سعودی و مناطق شرقی شیعه نشین این کشور پس از بازداشت شیخ نمر پرداخت.

محمد نمر در این باره گفت: بعید می‌دانم که بازداشت بردارم منجر به قیام یا انقلابی سراسری در عربستان سعودی شود، چون اعتقاد دارم، زمینه‌های این انقلاب در کشور مهیا نشده است.

وی درباره وضعیت جسمانی شیخ نمر گفت که در وضعیت جسمانی خوبی بسرنمی‌برد و تحت بازداشت نیروهای امنیتی سعودی است.

وی ادامه داد: شیخ نمر از دو سال پیش تحت مراقب نیروهای امنیتی رژیم سعودی قرار داشت و رژیم از سخنان گرنده‌اش علیه خودش و افشاگری‌هایش از شاهزاده‌های خاندان حاکم بیم و واهمه بسیار داشت و در تمام مدت فعالیت‌های شیخ نمر علیه رژیم وی روزی را بدون تبلیغ و افشاگری علیه رژیم سعودی و تشویق مردم به ایستادگی در برابر ظلم و ستم آن سپری نکرده است.

محمد نمر درباره درخواست شیخ نمر جهت جدایی از عربستان گفت: به نظر می‌رسد، از این سخن برداشت نادرستی شده است، شیخ نمر در سخن خود تاکید کرده بود که یا حق و حقوق را می‌دهید و به خواسته‌هایمان عمل می‌کنید یا به ما اجازه دهید که جدا شویم. بنابراین شیخ نمر جدایی را به عدم احقاق حق و ادامه ظلم و ستم آل سعود بر شیعیان منوط کرده بود.

الاخبار درباره شیخ نمر باقر النمر می‌نویسد که وی معتقد بود، مشکلاتی اساسی و حقیقی در عربستان وجود دارد، قضایایی مربوط به فساد مستمر و درخواست‌های اصلاحات که در صورتی‌که به قضیه اول پرداخته شود، قضیه دوم نیز حل و فصل خواهد شد.

الاخبار در ادامه می‌نویسد: شیعیان شرق عربستان به ایران عشق می‌ورزند،‌ این علاقه به خاطر همبستگی مذهبی است و آنها به موفقیت‌های ایران به عنوان یکی از کشورهای محور مقاومت افتخار می‌کنند و در این میان رژیم سعودی تنها تلاش می‌کند که دژهای خود در برابر اصلاحات را مستحکم‌تر کند.

پس از بازداشت شیخ نمر باقر النمر تظاهرات‌های گسترده و مستمری مناطق شرقی عربستان را فراگرفته است و این اعتراض‌های مردمی با سرکوب نیروهای امنیتی رژیم سعودی مواجه شده است که در این‌باره محمد نمر ابراز امیدواری می‌کند، اعتراض‌های موجود نه از راه‌حل‌های امنیتی که از طرق راهکارهای سیاسی و مذاکره و گفت‌وگو حل و فصل شود.

محمد نمر درباره احتمال انقلاب شیعیان علیه رژیم سعودی این امر را بعید دانست و در این باره گفت: از آنجا که شیعیان در عربستان در اقلیت بسرمی‌برند، احتمال دست زدن آنها به انقلاب بسیار کم است، اما در این میان نباید به شرایط حاکم بر جامعه عربستان بی‌توجه بود.

برادر شیخ نمر درباره شرایط کنونی جامعه عربستان می‌گوید که فشار و خفقانی که هم اکنون شیعیان عربستانی از آن به ستوه آمده‌اند، تنها مختص آنها نیست، بلکه به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده است و هم اکنون تمام قبایل عربستانی و اهل سنت این کشور از نحوه اداره امور کشور توسط آل سعود و فساد موجود در این خاندان به ستوه آمده و نسبت به آن معترض هستند.

به اعتقاد محمد نمر انفجار در شرق عربستان بخشی از مشکلات اجتماعی موجود در کشور است که طی روزهای آینده باید در انتظار بروز اعتراض‌هایی در دیگر مناطق نیز باشیم.

وی فرار شاهزاده ساره دختر طلال بن عبد العزیز به انگلیس و درخواست پناهندگی از این کشور را نشانه‌ای از اختلافات موجود بین شاهزادگان سعودی برشمرد.

محمد نمر بار دیگر بر خواسته‌های برحق مردم شرق عربستان تاکید کرد و گفت که آنها خواهان اصلاحات و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها هستند و این خواسته تمام مردم عربستان است.

شیخ نمر باقر النمر یکشنبه گذشته برابر با هشتم جولای پس از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی و مورد اصابت قرار گرفتن از ناحیه ران پا ربوده شد.

از آن تاریخ تاکنون مناطق مختلف عربستان از جمله مناطق شرقی شیعه نشین این کشور صحنه تظاهرات‌های مردمی مختلف در اعتراض به بازداشت شیخ نمر بوده است.

این اعتراض‌ها با سرکوب نیروهای امنیتی رژیم سعودی مواجه شد که بر اثر آن چهار جوان معترض عربستانی به شهادت رسیدند، شماری مجروح و شماری دیگر بازداشت شدند.

شیخ نمر از جمله برجسته‌ترین معارضان شیعی عربستان است که به انتقادهای تند و افشاگری‌هایش از خاندان سعودی در عربستان معروف است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها