وصال مسلم به ملکوت، او که در عرفه شهید شد تا دعاى عرفه مولى الکونین را تفسیر کند و حماسه مسلم بودن و تسلیم نشدن را بیافریند.
در دوران امامت ده ساله امام حسن مجتبى علیه السلام که از سختترین
دورههاى تاریخ اسلام نسبت به پیروان اهلبیت و طرفداران حق بود، «مسلم
بن عقیل» با خلوص هر چه تمام در مسیر حق بود و از باوفاترین یاران و از
خواص اصحاب امام حسن محسوب مىشد. پس از شهادت امام مجتبى علیه السلام که
امامت به حسین بن على علیهماالسلام رسید تا مرگ معاویه که یک دوره ده
ساله بود؛ باز «مسلم بن عقیل» را در کنار امام حسین علیه السلام مىبینیم.
به یاد روح بزرگ انسانهاى خودساخته و پاکی که ایثارشان در راه خدا الهام
بخش تعهد و فداکارى است. عظمت انسانى چهرههاى پرفروغ تاریخ خونبار ما چون
«مسلم بن عقیل» و «هانی بن عروه»، اسوه همه کسانى است که در زندگى به
هدفهایى والاتر از دنیا اعتقاد دارند و ارزشهاى متعالى را مىجویند.
انسانهاى نمونه از نظر ایمان، اخلاق، شهامت، جوانمردى و استقامت، همیشه
زینت تاریخ بوده و هستند.
«مسلم بن عقیل» یکى از این چهرههاست. شنیدن نام این انسان والا و سرباز
فداکار راه حق، یاد آور همه خوبیها، رشادتها و جوانمردیهاست؛ و خواندن
زندگینامه این سردار رشید اسلام، درسآموز و الهامبخش و سازنده است. حماسه
مسلم بن عقیل در کوفه، پیش درآمدى بر نهضت عظیم عاشورا بود؛ و خود مسلم،
پیشاهنگ نهضت سیدالشهدا علیه السلام و سفیر انقلاب کربلا و پیشمرگ حماسه
تاریخساز و جاویدان عاشورا بود.
درباره «مسلم بن عقیل» ، چه مىتوان گفت، جز بیان صداقت و رشادت و
ایمانش؟ و چه مىتوان نوشت، جز فداکارى و حماسه و آزادگىاش، و چه
مىتوان شنید جز عمل به وظیفه و اطاعت از امام و جهاد در راه حق تا مرز
شهادت. و «مسلم بن عقیل» کیست؟ تجسمى از ارزشهاى والاى مکتب؛ الگو و
اسوهاى از یک جوانمرد سلحشور و انقلابى پاکباخته و دل به راه خدا داده و
سر به راه دوست سپرده و قدم در راه حق نهاده و با شهادت به معراج قرب
پروردگار رسیده است.
مسلم بن عقیل کیست؟
در میان جوانان برومند «بنىهاشم»، «مسلم بن عقیل»، فرزند عقیل یکى از
چهرههاى تابناک و شخصیتهاى بارز، به شمار مىرفت. «عقیل» برادر حضرت
على علیه السلام و دومین فرزند ابوطالب بود.
معاویه، پس از بیست سال سلطنت استبدادى مُرد. یزید، پس از معاویه بر سر
کار آمد و با تهدید و تطمیع بر اوضاع مسلط شد. مىخواست اباعبدالله الحسین
علیه السلام را هم به بیعت وادار کند، که سیدالشهدا نپذیرفت و به طور
مخفیانه، همراه با جمعى از خانواده خود، شبانه از مدینه بیرون آمد و به حرم
خدا در مکه پناهنده شد، تا در ضمن آن، از فرصت مناسب ایام حج در جهت
آگاهانیدن مردم، بهرهبردارى کند.
«مسلم بن عقیل»، برادرزاده امیرالمؤمنین و پسر عموى حسین بن على بود.
دودمانى که مسلم در آن رشد یافت، دودمان علم و فضیلت و شرف بود و خاندانى
که شخصیت انسانى و اسلامى «مسلم بن عقیل» در آن شکل گرفت، بهترین زمینه را
براى تربیت و تکامل معنوى و حماسى مسلم فراهم کرد.
از آغاز کودکى، در میان جوانان بنىهاشم به خصوص در کنار امام حسن و امام
حسین (علیهماالسلام) بزرگ شد و کمالات اخلاقى و بنیان ولایت و درسهاى
حماسه و ایثار و شجاعت را به خوبى فرا گرفت. اجداد «مسلم بن عقیل» کسانى،
چون «ابوطالب» و «فاطمه بنت اسد» بودند که در فرزندان خویش، شجاعت و ایمان
و دلاورى را به ارث مىگذاشتند و «مسلم بن عقیل»، شاخهاى پربار از این
اصل و تبار بود؛ و بنا به اصل وراثت، خصلتهاى برجسته را از نیاکان خود به
ارث برده بود.
به نقل مورخان، در زمان حکومت آن حضرت (بین سالهاى ۳۶ تا ۴۰ هجرى) از جانب
آن امام، متصدى برخى از منصبهاى نظامى در لشگر بوده است، از جمله در جنگ
صفین، وقتى که امیرالمؤمنین (علیهالسلام) لشگر خود را صف آرایى مىکرد،
امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و عبدالله بن جعفر و «مسلم بن عقیل»
را بر جناح راست سپاه، مامور کرد.
شناسنامه «مسلم بن عقیل» را، پیش از آن که از نیاکان و سرزمین و قبیله
جستجو کنیم، باید در فکر، عمل و زندگانىاش بیابیم؛ این بهترین معرف «مسلم
بن عقیل» است. «مسلم بن عقیل»، در دوران خلافت على علیه السلام در خدمت
آن حضرت، مدافع حق بود و پس از شهادت آن امام، هرگز از حق که در خاندان او
و امامت دو فرزندش، حسنین (علیهماالسلام) تجسم پیدا کرده بود جدا نشد و
عاقبت هم، جان پاکش را بر این آستان فدا کرد.
یزید براى حفظ سلطه و حاکمیت بر کوفه عنصر ناپاک و سفاک و خشنى همچون
«عبیدالله بن زیاد» را که حاکم بصره بود، انتخاب کرد. «ابن زیاد» با حفظ
سمت، والى کوفه نیز شد. ماموریت ابن زیاد آن بود که به کوفه برود و «مسلم
بن عقیل» را دستگیر کند و سپس او را محبوس یا تبعید کند، یا به قتل
برساند.
در دوران امامت ده ساله امام حسن مجتبى (علیه السلام) که از سختترین
دورههاى تاریخ اسلام نسبت به پیروان اهلبیت و طرفداران حق بود، «مسلم
بن عقیل» با خلوص هر چه تمام در مسیر حق بود و از باوفاترین یاران و از
خواص اصحاب امام حسن محسوب مىشد. پس از شهادت امام مجتبى (علیه السلام) که
امامت به حسین بن على (علیهماالسلام) رسید تا مرگ معاویه که یک دوره ده
ساله بود؛ باز «مسلم بن عقیل» را در کنار امام حسین (علیهالسلام)
مىبینیم.
در این دوره بیست ساله، یعنى از شهادت على علیه السلام تا حادثه کربلا
بسیارى از کسان، یا مرعوب تهدیدها شدند یا مجذوب زر و سیم و فریفته دنیا و
صحنه حق را رها کردند و یا به معاویه پیوستند و یا انزواى بىدردسر را
برگزیدند، ولى آنان که قلبى سرشار از ایمان و دلى سوخته در راه حق داشتند و
مسلمانى را در صبر و مقاومت و مبارزه در شرایط دشوار مىدانستند، امامان
حق را تنها نگذاشتند و با زبان و مال و جان و فرزند، به فداکارى در راه خدا
و جهاد فى سبیل الله پرداختند.
ارزش و فضیلت پیروان حق در آن دوره، به خصوص وقتى آشکارتر مىشود که به
شرایط دشوار دیندارى و حقپرستى در روزگار سلطه امویان آگاه باشیم.
حضرت على علیه السلام از پیامبر اسلام حدیثى را در مدح «عقیل» نقل مىکند که آن حضرت فرمودند:
«من او را (عقیل) به دو جهت دوست دارم: یکى، به خاطر خودش، و یکى هم به
خاطر این که پدرش ابوطالب او را دوست مىداشت.» و در آخر، خطاب به على علیه
السلام فرمود:
«فرزند او «مسلم بن عقیل» کشته راه محبت فرزند تو خواهد شد. چشم مؤمنان بر
او اشک مىریزد و فرشتگان مقرب پروردگار بر او درود مىفرستند.»
معاویه، پس از بیست سال سلطنت استبدادى مُرد. یزید، پس از معاویه بر سر
کار آمد و با تهدید و تطمیع بر اوضاع مسلط شد. مىخواست اباعبدالله الحسین
(علیه السلام) را هم به بیعت وادار کند، که سیدالشهدا نپذیرفت و به طور
مخفیانه، همراه با جمعى از خانواده خود، شبانه از مدینه بیرون آمد و به حرم
خدا در مکه پناهنده شد، تا در ضمن آن، از فرصت مناسب ایام حج در جهت
آگاهانیدن مردم، بهرهبردارى کند.
سال شصت هجرى بود. اقامت چهار ماهه امام حسین علیه السلام در مکه و برخورد
با مردم و تشکیل اجتماعات و گفتگوها، مردم را با انگیزه و اهداف امام، از
امتناع از بیعت با یزید، آشنا کرد؛ به خصوص مردم کوفه از اقدام انقلابى
امام حسین علیه السلام خوشحال و امیدوار شدند. مردم کوفه، خاطره حکومت چهار
ساله علوى را به یاد داشتند و در این شهر، شخصیتهاى برجسته و چهرههاى
درخشانى از مسلمانان متعهد و یاران اهلبیت بودند. از این رو نامهها و
طومارهاى مفصلى با امضاى چهرههاى معروف شیعه در کوفه و بصره به امام حسین
علیه السلام نوشتند، که تعداد این نامهها به هزاران مىرسید. کوفیان،
گروهى را هم به نمایندگى از طرف خود به سرکردگى «ابوعبدالله جدلى» به نزد
آن حضرت فرستادند و نامههایى همراه آنان ارسال کردند.
در میان نامهها و امضاها، نام شخصیتهاى بزرگى از کوفه همچون «شبث بن
ربعى» و «سلیمان بن صرد» و «مسیب بن نجبه» و ... به چشم مىخورد که از
آن حضرت مىخواستند مردم را به بیعت با خود دعوت کند و به کوفه بیاید و
یزید را از خلافت خلع کند.
امام، تصمیم گرفت در مقابل اصرار و دعوتهاى مکرر مردم کوفه، عکس العمل
نشان داده و اقدامى کند. براى ارزیابى دقیق اوضاع کوفه و میزان علاقه و
استقبال مردم و تهیه مقدمات لازم و شناسایى و سازماندهى و تشکل نیروهاى
انقلابى، ضرورى بود که کسى قبلا به کوفه رفته و این ماموریت را انجام دهد و
گزارشى دقیق از وضعیت شهر و مردم، به او بدهد.
حسین بن على علیهماالسلام در یکى از منازل میان راه، خبر شهادت این سه یار
وفادار خویش را شنید. شهادت «مسلم بن عقیل»، «هانى» بن عروه و عبدالله
یقطر، امام را ناراحت کرد و امام فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون» و
اشک در چشمانش حلقه زد. چندین بار، براى «مسلم بن عقیل» و «هانى» از
خداوند رحمت طلبید و گفت: «خدایا براى ما و پیروانمان منزلتى والا قرار بده
و ما را در قرارگاه رحمت خویش جمع گردان، که تو بر هر چیز، توانایى!»
حضرت حسین بن على (علیهماالسلام) مناسبترین فرد براى این ماموریت محرمانه
را «مسلم بن عقیل» دید، که هم آگاهى سیاسى و درایت کافى داشت، و هم تقوا و
دیانت، و هم خویشاوند نزدیک امام بود. به نمایندگانى که از کوفه آمده
بودند، فرمود: من، برادر و پسر عمویم «مسلم بن عقیل» را با شما به کوفه
مىفرستم، اگر مردم با او بیعت کردند؛ من نیز خواهم آمد.
این که امام از «مسلم بن عقیل» به عنوان «برادرم» و «فرد مورد اعتمادم»
نام مىبرد، میزان اعتبار و لیاقت و کفایت مسلم بن عقیل را مىرساند.
آنگاه «مسلم بن عقیل» را طلبید و به او فرمود: به کوفه مىروى، اگر دیدى
که دل و زبان مردم یکى است و آنچنان که در این نامهها نوشتهاند متحدند و
مىتوان به وسیله آنان اقدامى کرد، نظر خودت را بر من بنویس و «مسلم بن
عقیل» را وصیت و سفارش کرد، به این که:
پرهیزکار و با تقوا باش؛ نرمش و مهربانى به کار ببر؛ فعالیتهاى خود را
پوشیده دار؛ اگر مردم، یکدل و یک جان بودند و در میانشان اختلافى نبود،
مرا خبر کن.
اعزام «مسلم بن عقیل» و فرستادن این پیام به کوفه، پاسخى به همه نامهها و
دعوتها و طومارها بود. محتواى پیام امام، در این چند محور، خلاصه مىشود:
۱ - تایید کامل از «مسلم بن عقیل» به عنوان برادر، پسر عمو و نمایندهاى مورد اطمینان.
۲ - محدوده مسؤولیت «مسلم بن عقیل» در کوفه نسبت به ارزیابى وحدت کلمه و صداقت مردم.
۳ - پاسخى به دعوتهاى مکرر، به عنوان اتمام حجت.
۴ - درخواست از مردم براى حمایت و اطاعت از «مسلم بن عقیل.»
«مسلم بن عقیل» با گرفتن دو راهنما از مکه به سوى کوفه حرکت کرد. و اینک،
«مسلم بن عقیل»، با شهرى رو به روست، حادثه خیز و پر ماجرا و با
گرایشهاى مختلف؛ شهرى با افکار گوناگون که اگر چه به ظاهر آرام است، اما
آرامش قبل از طوفان را مىگذراند.
شیعیان، دسته دسته به خانه مختار مىآمدند و با «مسلم بن عقیل» دیدار و
بیعت مىکردند و «مسلم بن عقیل» هم نامه امام حسین علیه السلام را خطاب به
مؤمنان و مسلمانان کوفه براى هر جماعتى از آنان مىخواند.
روز به روز بر تعداد هواداران امام حسین علیه السلام که با نمایندهاش
«مسلم بن عقیل»، بیعت مىکردند افزوده مىشد تا این که پس از چند روز، به
هزاران نفر مىرسید.
با وجود این همه بیعتگران جان بر کف و انقلابیهاى آماده براى هرگونه
فداکارى در راه حمایت حسین (علیه السلام) و بر انداختن حکومت یزید، «مسلم
بن عقیل»، طى نامهاى اوضاع را به امام گزارش داد و با بیان شرایط و
زمینه مساعد براى نهضت از امام خواست که به سوى کوفه بشتابد.
اکنون «مسلم بن عقیل»، نگینى در میان حلقه انبوه یاران است حضورش مایه
دلگرمى امیدواران است شکوه و هیبتى دارد، میان کوفیان جایى و محبوبیتى
دارد، و هر شب، صحبت از جنگ است، سخن از شستشوى لکههاى ذلت و ننگ است
کلام از شور جانسوز حقیقتهاست، ز «رفتن»ها و «ماندن»هاست. ولى دوران آن
کم بود و کم پایید، تمام شعلهها ناگه فرو خوابید ...
یزید براى حفظ سلطه و حاکمیت بر کوفه عنصر ناپاک و سفاک و خشنى همچون
«عبیدالله بن زیاد» را که حاکم بصره بود، انتخاب کرد. «ابن زیاد» با حفظ
سمت، والى کوفه نیز شد. ماموریت ابن زیاد آن بود که به کوفه برود و «مسلم
بن عقیل» را دستگیر کند و سپس او را محبوس یا تبعید کند، یا به قتل
برساند.
مردمى که با «مسلم بن عقیل» بیعت کرده و در انتظار آمدن حسین بن على
(علیهماالسلام) به کوفه بودند، با ورود ابن زیاد به کوفه، وضعى دیگر پیدا
کردند. فردا صبح که مردم براى نماز جماعت به مسجد آمدند، ابن زیاد از
دارالاماره بیرون آمد و در سخنان خود، خطاب به مردم گفت: «... امیرالمؤمنین
یزید، مرا فرمانرواى شهر و این مرز و بوم و حاکم بر شما و بیتالمال قرار
داده است و به من دستور داده که با ستمدیدگان، انصاف و با محرومان بخشش
داشته باشم و به فرمانبرداران نیکى کنم و با متهمان به مخالفت و نافرمانى
با شدت و با شمشیر و تازیانه رفتار کنم. پس هر کس باید بر خویش بترسد.
راستى گفتارم هنگام عمل روشن مىشود؛ به آن مرد هاشمى «مسلم بن عقیل» هم
برسانید که از خشم و غضب من بترسد.»
از این پس، مجراى بسیارى از حوادث، دگرگون شد و اوضاع برگشت. ابن زیاد،
رؤساى قبایل و محلهها را طلبید و برایشان صحبتهاى تهدیدآمیز کرد و از
آنان خواست که نام مخالفان یزید را به او گزارش دهند، وگرنه خون و مال و
جانشان به هدر خواهد رفت.
حزب اموى، که مىرفت بساطش نابود و برچیده گردد، دیگر بار جان گرفت و آن
تهدیدها و تطمیعها و فریبکاریها و تبلیغهاى دامنهدار، تاثیر خود را
بخشید و والى جدید، توانست با قدرت و قوت و با تمام امکانات جاسوسى و
خبرگیرى و خبررسانى، جوى از وحشت و ارعاب را فراهم آورد. با دستگیریها و
خشونتها و برخوردهاى تندى که انجام داد، بر اوضاع مسلط شد و ورق برگشت.
«مسلم بن عقیل»، در خانه «مختار» بود که صحنه حوادث به صورتى که یاد شد،
پیش آمد. از آن جا که ابن زیاد، براى سرکوبى انقلابیها به دنبال رهبر این
نهضت؛ یعنى «مسلم بن عقیل» مىگشت، «مسلم بن عقیل» مىبایست جاى امنتر و
مطمئنترى انتخاب کند. این بود که مقر و مخفیگاه خود را تغییر داد و به
خانه «هانى» رفت.
«هانى بن عروه»، از بزرگان کوفه و چهرههاى معروف و پر نفوذ شیعه در این
شهر بود که هواداران و نیروهاى مسلح و سوارهاى که تعدادشان به هزاران نفر
میرسید در اختیار داشت. «هانى»، در آن هنگام حدود نود سال داشت و افتخار
حضور پیامبر را هم درک کرده بود و در زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم
در جنگهاى جمل و صفین و نهروان ملازم رکاب آن حضرت بود و از اخلاصى والا و
وفایى شایسته در حق اهلبیت پیامبر برخوردار بود.
اینک، بار دیگر موقعیتى پیش آمده بود که «هانى»، صداقت و ایمان و تعهد خویش
را نسبت به حق نشان دهد و در این شرایط خطرناک و اوضاع بحرانى، پذیراى
«مسلم بن عقیل» گردد که در راس نیروهاى شیعى است و تحت تعقیب از سوى حاکم
کوفه.
نهضت «مسلم بن عقیل» و هوادارانش، صورت مخفیترى گرفت و ارتباط ها
پنهانتر انجام مىشد. با تغییر شرایط، کوفه به کانون خطرى براى
انقلابیهاى شیعه تبدیل شده بود که با کمترین غفلتى ممکن بود خطرات بزرگى
پیش بیاید. سیاست کلى «ابن زیاد» نابودى «مسلم بن عقیل» و شکست این نهضت
بود و براى این کار، دو نقشه کلى را در دست اجرا داشت:
۱- جستجو و تعقیب «مسلم بن عقیل» و طرفدارانش.
۲ - خریدن سران شهر و چهرههاى با نفوذ.
براى پی بردن به مخفیگاه «مسلم بن عقیل» و اطلاع از قرارها و برنامهها و
شناختن عوامل مؤثر در نهضت «مسلم بن عقیل»، راهى که از سوى ابنزیاد پیش
گرفته شد، استفاده از یک عامل نفوذى بود که با جاسوسى، اخبار نهضت مسلم را
به حکومت برساند. این عامل نفوذى ابن زیاد کسى جز «معقل» نبود. معقل که
از سرسپردگان حکومت بود، با دریافت سه هزار درهم، مأموریت یافت که به
عنوان یک هوادار «مسلم بن عقیل» و طرفدار نهضت با طرفداران «مسلم بن
عقیل» تماس بگیرد و به عنوان یک انقلابى، که میخواهد این پولها را براى
صرف در راه انقلاب و تهیه سلاح و امکانات مبارزه به «مسلم بن عقیل» تحویل
دهد، کم کم به پیش «مسلم بن عقیل» راه یافته و از خانه او و تشکیلات و
افراد مؤثر، گزارش تهیه کرده و به ابن زیاد خبر دهد.
به این صورت، کم کم این جاسوس ابن زیاد، به خانه هانى هم که پناهگاه
«مسلم بن عقیل» بود راه پیدا کرد و با مسلم ملاقات نمود و پولها را به او
تحویل داد و به تدریج خود را یکى از طرفداران نهضت، جا زد. صبحها زودتر
از همه میآمد و دیرتر از همه میرفت و اخبار درونى نهضت را به عبیدالله
زیاد، گزارش میداد.
با پى بردن به مخفیگاه «مسلم بن عقیل» و مرکزیت نهضت و افراد مؤثر در
جریان مبارزه، ابن زیاد، بیشتر احساس خطر کرد و تصمیم گرفت که هر چه زودتر
دست به کار شود و انقلاب را قبل از آن که به مرحله غیر قابل کنترلى برسد،
در هم شکسته و سران نهضت و مقاومت انقلابیها را در هم شکند. این بود که
نقشه حمله گسترده به نهضت و پیشگامان آن و چهرههاى سرشناس تشکیلات «مسلم
بن عقیل» کشیده شد و اولین گام، دستگیرى «هانى» بود.
نقش «هانى» در نهضت، بسیار بود؛ از این رو والى کوفه به فکر دستگیرى
«هانى» افتاد تا از این طریق به «مسلم بن عقیل» هم دسترسى پیدا کند، زیرا
میدانست تا وقتى که «هانى»، در محل خود مستقر باشد، بازداشت «مسلم بن
عقیل» عملى نیست و نیروهاى زیادى که در اختیار و در فرمان «هانى» هستند،
مقاومت و دفاع خواهند کرد. پس باید با نقشهای پاى هانى را به
«دارالاماره» بکشد و او را در همان جا زندانى کند تا بین او و «مسلم بن
عقیل» جدایى بیفتد.
«هانى» به بهانه مریضى پیش «عبیدالله زیاد» نمیرفت، تا این که ابن زیاد،
چند نفر را در پى او فرستاد و با این بهانه که والى کوفه میخواهد تو را
ببیند، او را به دارالاماره بردند.
ابن زیاد، با جوش و خروش، براى مردم، سخنانى تهدیدآمیز، همراه با تطمیع،
بیان میکرد. قساوت و خشونت از گفتارش میبارید. بیشترین تهدید، نسبت به
کسانى بود که به «مسلم بن عقیل» پناه دهند و مژده جایزه به کسى داد که
«مسلم بن عقیل» را یا خبرى از او را نزد او بیاورد. «مسلم بن عقیل» نایب و
نماینده حسین بود. نسخهاى برابر با اصل. تصمیم گرفته بود کربلایى در
کوفه بر پا سازد، و حماسهاى به یاد ماندنى و درسى عظیم از قدرت رزمى و
روحى یک «مؤمن» در تاریخ، بر جاى بگذارد. و این چنین کوفه که به خاطر نهضت
براى «مسلم بن عقیل» «وطن» شده بود، اینک به غربت تبدیل شده است. «مسلم
بن عقیل» بییاوری چون «هانی».
و «مسلم بن عقیل»، غریبى در وطن! «مسلم بن عقیل» براى یافتن خانهاى که
شب را به روز آورد و در پناه آن، مصون بماند، در کوچهها غریبانه میگشت و
نمیدانست به کجا میرود.
و اما در کوفه، همه درها به روی «مسلم بن عقیل» بسته بود و هر کس، سوداى
سلامت و آسایش خویش را در سر داشت. تا این که پس از چند روز آوارگی در محله
«بنى بجیله» زنى به نام «طوعه» به مسلم پناه داد. پسر طوعه، بر خلاف
مادرش از هواداران «ابن زیاد» بود. شب که به خانه آمد، از حرکات و رفتار
مادر، متوجه اوضاع غیرعادى شد. با کنجکاوى فراوان بالأخره فهمید که مهمانِ
خانهشان کسى جز «مسلم بن عقیل» نیست. بسیار خوشحال شد، که اگر به والى
شهر خبر دهد، جایزه خواهد گرفت. گرچه به مادرش قول داد و تعهد سپرد که به
کسى نگوید.
سلام خدا و فرشتگان و پاکان، بر روح بلند حضرت «مسلم بن عقیل» و «هانی بن
عروه» باد، که شرط وفا و جوانمردى را ادا نمودند و جان خویش را فداى رهبر و
مولایشان سیدالشهدا علیه السلام کردند. و درود بر همه ادامه دهندگان
راهشان، که راه «حق» و «آزادى» است.
و سپاهیان ابن زیاد شبانه به قصد جان «مسلم بن عقیل» به خانه طوعه یورش
بردند. حضرت «مسلم بن عقیل» یک تنه در برابر انبوهى از سپاهیان ابن زیاد
ایستاده بود و دلیرانه مقاومت و جنگ میکرد. هر هجومى را با شمشیر دفع
میکرد و هر مهاجمى را ضربتى کارى میزد. «مسلم بن عقیل»، تصمیم داشت که تا
آخرین قطره خون و تا واپسین دم و تا شهادت بجنگد، اما اطرافش را گرفتند و
در یک حلقه محاصره از پشت سر، نیزهاى بر او زده و او را به زمین افکندند و
بدین گونه، اسیرش کردند. طبق برخى از نقلها سر راهش گودالى کندند و «مسلم
بن عقیل» در آن افتاد و اسیر شد. «مسلم بن عقیل» را گرفتند؛ آزادهاى که
در اندیشه نجات آن اسیران بود، خود، در دست آنان گرفتار شد. او را به سوى
دارالاماره بردند و ورقى دیگر از حماسه در پیش دیدگان تاریخ، نمودار شد.
حضرت «مسلم بن عقیل» با خرسندی از تقرب به مقام والای شهادت خود، دشمنان را ندا داد:
من امروز، از خُم خون، میچشم شهد شهادت را ولى خرسند و خشنودم که مرگم جز به راه حق و قرآن نیست.
از این مردن سرافرازم که پیش باطل و بیداد نیاوردم فرود، این سر نکردم سجده
بر دینار، نسودم لحظهاى پیشانیام بر زر، کنون در چنگ این دشمن، شرافتمند
میمیرم که من، مردانه جنگیدم و بر مرگ دلیران و جوانمردان نمیبایست
گرییدن.
ولى ناگاه «مسلم بن عقیل» را گریه فرا گرفت، و گفت: «انا لله و انا الیه
راجعون» یکى از سران سپاه ابن زیاد، از روى طعنه، گفت: کسى که در پى این
کارها باشد، بر این پیشامدها نباید گریه کند. «مسلم بن عقیل» گفت:
«به خدا سوگند! گریهام براى خویش و به خاطر ترس از مرگ نیست، بلکه گریه من
براى خانوادهام و براى حسین بن على و خانواده اوست، که به سوى شما
میآیند.»
در زیر برق سرنیزهها، آن اسیر آزاده تشنه لب، و آن آزاده گرفتار را
نگهداشته بودند. هم به سرنوشت افتخارآمیز خویش میاندیشید و هم به فکر
کاروانى بود که به سوى همین کوفه در حرکت بود و سالار آن قافله، کسى جز
اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نبود. «مسلم بن عقیل» را به بالاى
دارالاماره میبردند، در حالى که نام خدا بر زبانش بود، تکبیر میگفت، خدا
را تسبیح میکرد و بر پیامبر خدا و فرشتگان الهى درود میفرستاد و میگفت:
خدایا! تو خود میان ما و این فریبکاران نیرنگ باز که دست از یارى ما کشیدند، حکم کن!
شکوه و عظمت «مسلم بن عقیل» در آن اوج و بر فراز آن سکوى شهادت و معراج،
دیدنى بود. گرچه آنان، این قهرمان اسیر و دست بسته را با تحقیر و توهین
براى کشتن به آن بالا برده بودند، لیکن عزت مرگ شرافتمندانه در راه حق، چیز
دیگرى است که دیدههاى بصیر و دلهاى آگاه، شکوهش را مییابند. با ضربت
شمشیر، سر از بدنش جدا کردند، و ... پیکر خونین این شهید آزاده و شجاع را
از آن بالا به پایین انداختند و مردم نیز هلهله و سر و صداى زیادى به پا
کردند.
پس از شهادت «مسلم بن عقیل»، به سراغ «هانى» رفتند و با دو ضربت، سر این
انسان والا و حامى بزرگ «مسلم بن عقیل» را از بدن جدا کردند. در حالی که
این چنین با خدای خود میگفت: «بازگشت به سوى خداست. خدایا مرا به سوى
رحمت و رضوان خویش ببر!»
آن فرومایگان، بدن هانى را هم به طنابى بستند و در کوچهها و گذرها بر خاک
کشیدند. خبر این بیحرمتى به همه رسید. اسب سوارانشان حمله کردند و پس از
درگیرى با نیروهاى ابن زیاد بدن «هانى» و «مسلم بن عقیل» را گرفتند و غسل
دادند و بر آنها نماز خواندند و دفن کردند، در حالى که جسد «مسلم بن
عقیل»، بیسر بود. آن روز، تنى چند از سرداران اسلام هم دستگیر شده و به
شهادت رسیدند و اجساد مطهرشان در کنار آن دو قهرمان رشید به خاک سپرده شد و
در روز نهم ذیحجه، کربلاى کوچکى در کوفه بر پا شد و یادشان به جاودانگى
پیوست.
در پى این شهادتها که وضع کوفه اینگونه بحرانى و اوضاع نامساعد بود،
کاروان امام حسین (علیهالسلام) هم که از مکه به سوى کوفه حرکت کرده بود
به سوى این شهر میآمد.
حسین بن على (علیهماالسلام) در یکى از منازل میان راه، خبر شهادت این سه
یار وفادار خویش را شنید. شهادت «مسلم بن عقیل»، «هانى بن عروه» و
«عبدالله یقطر»، امام را ناراحت کرد و امام فرمود: «انا لله و انا الیه
راجعون» و اشک در چشمانش حلقه زد. چندین بار، براى «مسلم بن عقیل» و
«هانى» از خداوند رحمت طلبید و گفت: «خدایا براى ما و پیروانمان منزلتى
والا قرار بده و ما را در قرارگاه رحمت خویش جمع گردان، که تو بر هر چیز،
توانایى!» آنگاه نامهاى را که محتوایش گزارش شهادت آنان و دگرگونى اوضاع
کوفه بود بیرون آورد و براى همراهان خود، خواند و گفت: هر کس از شما
میخواهد برگردد، برگردد، از جانب ما بر عهده او پیمان و عهدى نیست...
آرامگاه حضرت «مسلم بن عقیل»، این شخصیت والا مقام در بیرون باروى - دیوار
- مسجد کوفه و در سمت جنوب شرقى آن قرار دارد که به وسیله راهرو کوتاهى از
مسجد میتوان به درون صحن آن قدم نهاد. حرم حضرت «مسلم بن عقیل» علیه
السلام فضاى وسیعى در شرق مسجد کوفه را در برگرفته و از گنبد طلایى بزرگ و
چندین رواق و شبستان و ایوان تشکیل شده است و در برابر حرم حضرت «مسلم بن
عقیل» و در سمت شمالى صحن او آرامگاه هانى بن عروه قرار دارد.
سلام خدا و فرشتگان و پاکان، بر روح بلند حضرت «مسلم بن عقیل» و «هانی بن
عروه» باد، که شرط وفا و جوانمردى را ادا نمودند و جان خویش را فداى رهبر و
مولایشان سیدالشهدا (علیه السلام) کردند. و درود بر همه ادامه دهندگان
راهشان، که راه «حق» و «آزادى» است.
مأخذ: تاریخ طبرى
نفس المهموم شیخ عباس قمى (رحمت الله علیه)
ارشاد شیخ مفید
مهری هدهدی