کد خبر: ۶۷۶۰۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۲۶ تير ۱۳۹۱
مار زخمی دفتر دوبی در واشنگتن!
برنز در بدو ورود خود به دفتر دوبی اجرای دو پروژه ابتكار منطقه‌اي بنياد سوروس و پروژه مبادلات دوجانبه را در دستور کار خود قرار داد
به گزارش «ندای انقلاب» ، قریب به دو ماه پیش جیلیان برنز، افسر اطلاعاتی شورای اطلاعات ملی آمریکا و از مدیران ارشد وزارت امور خارجه آمریکا و کارشناس برجسته عملیات روانی به سمت مسئولیت میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا منصوب شد.
پستی که وظیفه ی اصلی آن «نظارت و هماهنگی بر طیف کامل ارزیابی‌های تحلیلی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ازجمله تحلیل استراتژیک درمورد ایران است».
اما همانطور که ایران برای جیلیان برنز کشوری آشناست ، نام وی نیز برای دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی ایران آشناست. چرا که راه اندازی دفتر دوبی وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایرانیان در سال ۲۰۰۶ توسط برنز وی را در کانون توجه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار داد.
برنز که در بدو ورود خود به دفتر دوبی اجرای دو پروژه ابتكار منطقه‌اي بنياد سوروس و پروژه EXCHANGE (مبادلات دوجانبه) را در دستور کار خود قرار داد اما خیلی زود از سوی دستگاههای اطلاعاتی امنیتی ایران شناسایی شد و با ردگیری تیم های اعزام ۱۵ نفره که در داخل کشور تشکیل شده بودند نخستین ضربه ي امنیتی وزارت اطلاعات در سال ۸۷ بر تشکیلات برنز وارد شد.
وی بلافاصله با همکاری دستگاه اطلاعاتی انگلستان طرح راه اندازی شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی را در دست اقدام گرفت که سرانجام در زمستان سال ۸۷ به مرحله عملیاتی رسید. اما با شکست پروژه فتنه ۸۸ این طرح نیز شکست خورد.
برنز در بازگشت خود به ایالات متحده در حالی به سمت میز امور ایران منصوب شد که چندی پیش طرحی ۷ محوری با رویکرد تشدید عملیات روانی به منظور بزرگنمایی تحریم های نفتی غرب علیه ایران از سوی اداره اطلاعات ملی آمریکا پیشنهاد شده بود. لذا به نظر می رسد که مسئولیت جدید برنز به عنوان کارشناس مسائل ایران و امور مربوط به عملیات روانی ، بی ارتباط با سیاست جدید آمریکا در قبال ایران نباشد.
حال باید دید که برنز در سومین رویارویی خود با دستگاه اطلاعاتی ایران به چه نتیجه دست پیدا می کند. آیا تجربه دو برخورد قبلی تکرار خواهد شد؟ این سوالی است که پاسخش در تحولات ماههای آینده نهفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها