کد خبر: ۶۷۴۱۹
زمان انتشار: ۱۹:۴۳     ۲۵ تير ۱۳۹۱

بولتن نیوز: روزنامه دیلی تلگراف به نقل از سر جان ساورز -که زمانی دیپلمات عالیرتبۀ بریتانیا در موضوع هسته ای ایران بوده و در حال حاضر نیز رئیس سرویس اطلاعات مخفی این کشور است- گزارش کرده که هفته گذشته وی در جمع یکصد کارمند بلندپایه دولت این پیش بینی را مطرح کرده است. این اظهارات موجب بالا گرفتن بحث بسیار پر ستیزی درمورد مقاصد و قابلیت های هسته ای ایران شد.


سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده به ارزیابی سال 2007 استناد می کنند مبنی بر اینکه ایران در سال 2003 تحقیق بر روی سلاح های هسته ای را به حال تعلیق درآورده و تصمیم ندارد گام های نهایی مورد نیاز را برای ساخت بمب اتمی بردارد. اما بریتانیا و به ویژه اسرائیل، همین داده های مشابه را با این معنا تفسیر کرده اند که پس بنا بر این تصمیم حرکت به سمت دستیابی به قابلیت تولید سلاح های هسته ای گرفته شده است. ایران اما به نوبه خود، بارها گفته که به هیچ وجه قصد ساخت سلاح هسته ای ندارد.


 

«خطرات بزرگ»

همچنین گفته شده که ساورز عملیات مخفیانه ای را توسط ماموران اطلاعاتی بریتانیا به اجرا گذاشته که از اوایل 2008 دستیابی ایران به فن آوری های مورد نیازش جلوگیری کرده است. یک مقام دولتی بریتانیا که تحت قوانین و مقررات اداری و به شرط ناشناس ماندن صحبت می کرد گفتۀ ساورز «دریک رویداد مدیریتی و برای کارمندان دولت در مورد این گزارش سخن می گفت و آنچه او گفته توسط دیگران نیز پیش از این گفته شده است. "




به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، این اظهارات اولین ارزیابی علنی گزارش شدۀ ساورز از جاه طلبی های هسته ای ایران از زمان انتصاب وی به عنوان رئیس MI6 در سال 2009 بود. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف وی گفته که ایران تا "دو سال دیگر" به یک کشور هسته ای تبدیل می شود و هنگامی که این کشور به چنین موقعیتی دست یابد آنگاه این ایالات متحده و اسرائیل هستند که باید در مورد حمله تصمیم به ایران بگیرند.

او افزود: "ایرانیان مصمم به ادامۀ مسیر تا دستیابی به همه جنبه های سلاح های هسته ای و تمام فن آوری هایی لازم هستند. و به همان اندازه نیز روشن است که اگر ایران به یک کشور دارای سلاح هسته ای تبدیل شود اسرائیل و ایالات متحده، با خطرات بزرگی مواجه خواهند شد. "

مداخله انگلستان

ایران می گوید برنامه هسته ای اش برای مقاصد صلح آمیز طراحی شده است، اما  ایالات متحده و متحدانش تحریم های اقتصادی سختی را همراه با تلاش های دیرینه و تاکنون بی نتیجۀ دیپلماتیک برای متقاعد کردن ایران به رها کردن برنامۀ غنی سازی هسته ای ، بر این کشور تحمیل کرده اند.

ساورز تاکید کرده که با این اوصاف بدون تلاش های سازمان های اطلاعاتی بریتانیا "شما امروز به جای دو سال پس از 2012، در سال 2008 ایرانی مسلح به سلاح های هسته ای را روبروی خود می دیدید. وی جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.




به گزارش بولتن بولتن ینوز، جان ساورز مسئول سرویس جاسوسی خارجی انگلیس، همان کسی است که سال 89 گفت برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران باید عملیات های اطلاعاتی خود را علیه ایران افزایش دهیم و حدود سه روز بعد از این اظهارات، شهید شهریاری و شهید دکتر فریدون عباسی ترور شدند که رسانه ها همان زمان، اظهارات ساورز را به عنوان دستور ترور یاد کردند و با مطالب فوق ساورز به طور تلویحی تایید کرده است که دستور قتل شهیدان شهریاری و باکری از سوی MI6 صادر شده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
سالها جلوتر اروپا ترسودرمقابل عملیاتهای سری در لبنان و غیره دربرابر ایران زانو می زدند اما امروز بعلت ورود بعضی خائنین بخصوص در دوره اصلاحات به دستگاههای امنیتی ما نه تنها از این امتیاز ایران استفاده نمیشود بلکه خود باعث تجری جاسوسان غربی در بشهادت رساندن عزیزان ما شده اند لازم است دشمن را از آنجائی که فکر میکند برنده است تنبیهش کرد یعنی اقدام متقابل از نوع غربی اما شدیدتر باذای یک نفر شهید یک گله اروپائی به درک واصل شوند از راه آسانش
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها