کد خبر: ۶۷۳۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۲۵ تير ۱۳۹۱
نسبت نهضت‌های منطقه باانقلاب‌اسلامی درگفتگوبااحمدرهدار:
اصلا قرار نيست که تک تک آدم‌هايي که به ميدان التحرير آمده اند فرض کنيد که انديشه‌هاي امام را خوانده باشند مگر همه‌ي اين آدم‌هايي که داخل ايران هستند و سي سال است که با انقلاب حرکت مي‌کنند همه انديشه‌هاي امام را خوانده اند؟ عالم این مردم شده است عالم امام، لازم نيست که حتما همه اندیشه های امام خیمنی را کامل بخوانند بلکه مردم جهان در ميدان مغناطيسي امام گرفتار شده اند، در ميدان مغناطيسي جريان انقلاب اسلامي، جريان بيداري اسلامي گرفتار شده اند.
همزمان با پیروزی اسلامگرایان در کشورهای مختلفی که تحت تاثیر موج بیداری اسلامی قرار گرفته اند مباحث فراوانی در خصوص نسبت این نهضت ها با انقلاب اسلامی ایران به وجود می آید. هرچند که سردمداران غرب به طور مثال انقلاب مصر را همان انقلاب اسلامی ایران می دانند اما هنوز برخی از کارشناسان و صاحب نظران سخنان متفاوتی را چون بهار عربی را مطرحی می نمایند.

به همین منظور پایگاه 598 در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار از اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص نسبت انقلاب اسلامی و نهضت های منطقه به بررسی این موضوع پرداخته است.



حجت الاسلام رهدار ضمن اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ملت های جهان اظهار داشتند: در این عرصه نفس وجود انقلاب اسلامي پشتوانه ای شده است براي جريان مقاومت اسلامي، ما نيم قرن است که داريم در برابر استکبار جهانی مقاومت مي‌کنيم در اين مقاومت‌ها ما ادبيات درست کرده ايم، کتاب نوشتيم، شخصيت تولد کرده ايم و تبدیل به یک جریان شده ایم و همه‌ي اين‌ها در معنا و منظر مردم بيدار دنيا قرار گرفته است.

وی افزود: اصلا قرار نيست که تک تک آدم‌هايي که آمده‌اند ميدان التحرير، فرض کنيد که انديشه‌هاي امام را خوانده باشند مگر همه‌ي اين آدم‌هايي که داخل ايران هستند، سي سال است با انقلاب دارند حرکت مي‌کنند همه انديشه‌هاي امام را خوانده اند؟ عالم این مردم مي‌شود عالم امام، لازم نيست که حتما همه اندیشه های امام خیمنی را کامل بخوانند بلکه مردم جهان در ميدان مغناطيسي امام گرفتار شده اند، در ميدان مغناطيسي جريان انقلاب اسلامي، جريان بيداري اسلامي گرفتار شده اند.

کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی بیان داشت: تاثیر انقلاب اسلامی بر بیداری ملت ها هم امر نسبی است يعني قرار نيست همه در يک نقطه‌اي در اين ميدان قرار بگيرند، بعضي‌ها فاصله دارند و برخی نزدیک ترند و این رشد تدريجي اقوام است.

 رهدار گفت: يک روزي انقلاب ما با اين همه عظمتش در بخش‌هايي متأثر از اخوان المسلمين مصر بود، اثار آن‌ها ترجمه شد و در اختيار مردم قرار گرفت و حضرت آقا و برخی دیگر چند جلسه کتاب‌هاي سيد قطب را ترجمه کردند، در اختيار مردم مي‌گذاشتند و ارتباطاتي داشتند، آن روز ارتباطات جريان اخوان المسلمين مصر آمد پشتوانه براي بخش‌هايي از انقلاب اسلامی ایران شد.

 وی افزود: سي سال است انقلاب اسلامی خودش به دليل فضاي ايجاد شده، رشد و توليد کرده و در طول این مدت برادران ايماني ما در مصر تحت فشار و در خفقان قرار گرفته‌ بودند و نتوانسته‌اند رشد کنند، حالا امروز توليدات انقلاب اسلامی در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد، ترجمه مي‌شود و استفاده مي‌کنند، اين بده بستان اسلامي است بده بستان يک خانواده است.

حجت الاسلام احمد رهدار در خصوص جداسازی انقلاب ها با مباحث ناسیونالیستی اظهار داشت: به میان آوردن مباحثی چون شيعه سني، عرب و عجم در این بیداری ها صورت مسئله را عوض مي‌کند و این بيداري اسلامي که ايجاد شده است، معلول تمامي جريان‌هاي مقاومت در سنه‌ي اخير و بلکه بيش از سنه‌ي اخير در عالم اسلام است.

ایشان در ادامه گفتند: مقاومتي که بچه‌هاي اسلامي در الجزاير کردند، مگر مي‌شود برای ملت ها درس و عبرت نباشد، چگونه آثار مقاومت الجزايري به ايراني ترجمه شده، قطعاً به عربي هم ترجمه شده و قطعاً در اختيار آن‌ها هم قرار داده است، چگونه آثار عرب‌ها براي ما ترجمه شده است و آثار ما هم براي آنها ترجمه شده است و به نظر بنده نمی توان ارجاع داد که تجمع فلان روز جمعه در ميدان التحرير فقط به خاطر جمله‌ي حضرت امام بوده است.

احمد رهدار افزود: انقلاب اسلامي ما جريان مقاومت اسلامي را به نفع دين و در برابر استکبار جهاني تقويت کرده است و هر کسي در اين ميدان مغناطيسي قرار بگيرد، به شدت و ضعف، متأثر از اين نقطه‌ي ثقل مي‌شود، بقيه‌ي جريان‌ها هم سهم دارند جريان حزب الله، جريان مقاومت غزه، حماس، جبهه‌ي جهاد اسلامي و علم و عمل اسلامي مصر، اخوان المسلمين مصر، همه‌ي اين‌ها سهم داشتند، البته شخصاً من معتقد هستم که سهم آن‌ها در برابر فهم امام و پيام‌هاي مقاومت انقلاب سي ساله‌ي ما ناچيز است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۵۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۱
۱
۰
از خدا می خواهیم طول عم با عزت وبرکت همراه با صحت وسلامتی به ایشان عنایت بفرمایند انشاالله
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها