کد خبر: ۶۷۱۳۸
زمان انتشار: ۱۵:۲۰     ۲۴ تير ۱۳۹۱
بولتن نیوز:حرکت رو به جلو و فزاینده جنبش جهانی بیداری اسلامی که طی 2 سال اخیر معالات منطقه و جهان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است، هم اکنون در مرحله جدیدی قرار گرفته است؛ در این مرحله از تحقق آمال امت اسلام، گروه های اسلامگرا در انتخابات های متعدد با اقبال شگفت انگیز مردمی روبرو می شوند و اسلامی بودن جنبش های اخیر را بیش از پیش به نمایش می گذارد.

در این وضعیت قدرت های جهانی که تا چندی پیش به تمام توان خود را برای حمایت ه از دیکتاتورهای حاکم بر آن کشورها به کار می بسته اند، به شدت فعال شده و استراتژی تخریب از درون و فرسایش این جنبش را در پیش گرفته اند.

انتخابات مصر و مداخله ایالات متحده پس از برگزاری آن و تلاش مضاعف غرب برای جلوگیری از برقراری روابط سیاسی مصر با ایران، نمونه بارز این راهبرد می باشد که در گفت گویی با حسن هانی زاده به بحث پیرامون این موضوع پرداخته شده است.

بولتن:به نظر شما روی کار آمدن گروه اسلامگرای اخوان المسلمین در مصر تا چه میزان بر روابط میان ایران و مصر تاثیرگذار خواهد بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم

طبیعی است که اخوان المسلمین موضع مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد اما مساله سیاست خارجی مصر تنها منحصر به اخوان المسلمین نیست بلکه شورای عالی نظامی و دستگاه دیپلماسی این کشور که متشکل از دیپلمات های رژیم سابق است و آمریکا و اسرائیل برای سیاست خارجی مصر تصمیم می گیرند.

بنابر این انتظار نمی رود که در کوتاه مدت بهبودی در روابط میان دو کشور پدید آید و همچنان در سطح فعلی باقی خواهد ماند مگر اینکه در دراز مدت از طریق اقدامات فرهنگی این روابط بهبود یابد.

بولتن: بنابر این مرسی راه سخت را در پیش خواهد داشت و عملا به عنوان رییس جمهور اختیاری ندارد!

بله! هم اکنون آقای مرسی به عنوان رییس جمهور به موجب متمم جدید قانون اساسی که شورای عالی نظامی آن را به تصویب رسانده است، اختیار چندانی برای تعیین سیاست خارجی مصر ندارد بلکه هم اکنون آقای مرسی تحت تاثیر جریانات به جا مانده از رژیم سابق در ابتدا روابط خود را با عربستان و مصر به شدت مستحکم خواهد کرد.

اما در مورد ایران به دلیل حساسیت فراوانی که از سوی آمریکا و اسرائیل وجود دارد اوضاع متفاوت است و محمد مرسی در ارتباط با مسائل ایران با احیاط گام بر می دارد.

بولتن: با این وضعیت به نظر شما مرسی به دنبال تغییر مجدد قانون اساسی مصر خواهد رفت یا تقویت افکار عمومی؟

می تواند هر دو راهکار را به موازات یک دیگر دنبال کند؛ هم می تواند از طریق افکار عمومی بر جریانات به جامانده از رژیم سابق اثر گذارد و هم می تواند از طریق همکاری مناسب با مجلس موسسان، در جهت تدوین قانون اساسی که متضمن حقوق ملت مصر باشد، گام بردارد و از این طریق بتواند استقلال سیاسی مصر را در عرصه خارجی محقق نماید.

بنابر این مرسی با تمسک به هر دو راهکار ذکر شده می تواند اثرگذاری مناسبی بر جریانات سیاسی داشته باشد و از استقلال موجود در سیاست خارجی ایران بهره گیرد.

بولتن نیوز: آیا در میان افکار عمومی مصر رویکرد مناسبی در قبال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟

لازم است ملت مصر را از حکومت آن جدا دانست، آنها حتی در دوره حسنی مبارک نگاه احترام آمیزی نسبت ایران، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران داشته اند منتهی دستگا های امنیتی مصر نسبت به این رابطه میان مردم مصر و ایران به شدت حساسیت داشته است و این حساسیت بیش از سه دهه بر این روابط حاکم بوده است.

دستگاه هی امنیتی مصر در این 30 سال روابط میان مردم مصر و ایران را به شدت تحت کنترل داشته اند و لذا مردم مصر نمی توانست علاقه خود را به ملت و کشور ایران ابراز کنند.

اما پس از رفتن دیکتاتورها و حسنی مبارک این اوضعا دچار تغییر شد و مردم مصر مراتب ارادت خود را نسبت به جمهوری اسلامی بر زبان جاری می کنند اما همچنان در دستگاه های امنیتی و دیپلماسی مصر، نیروهای رژیم سابق حضور فعال دارند.

بولتن: هم اکنون تدوین قانون اساسی مصر در چه مرحله ای است و مرسی برای تغییر در قانون اساسی چه ساز و کاری را پیش رو دارد؟

هم اکنون کمیته ای از حقوقدانان مصر برای تدوین قانون اساسی مصر تدوین شده است و قرار است ظرف مدت 3 ماه آن را تهیه کنند و همچنین اختیارات رییس جمهور را مرد بازبینی قرار دهند.

با توجه به محبوبیت مردمی مناسب مرسی در میان مردم، او می تواند بر این شورا فشار لازم را وارد سازد تا اختیارات سابق رئیس جمهور را برای رئیس جمهور جدید نیز در نظر بگیرند.

در گذشته رییس جمهور 36 اختیار داشته است که شامل مواردی چون تعیین سیاست خارجی، نظارت بر عملکرد نیروهای مسلح، عفو زندانیان، اعلان جنگ و... بوده است که قرار است مورد بازبینی قرار گیرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها