کد خبر: ۶۶۸۶۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۲ تير ۱۳۹۱
حجت الاسلام جلالي نبود طرح و الگو براي تأمين سلامت معنوي جامعه را از اشكالاتي دانست كه سبب بي انگيزگي مسئولان براي كار در اين زمينه شده است.
رئيس دفتر آيت الله مصباح يزدي در گفتگو با خبرنگار تبيين گفت: همانطوري كه نظام اسلامي وظيفه تأمين سلامت جسمي و بهداشتي مردم را دارد، تأمين سلامت معنوي جامعه را نيز برعهده دارد، لذا مسئولان نظام اسلامي بايد همانگونه كه نسبت به آلودگي آب شرب يا بالارفتن درصد آلاينده هاي محيط زيست حساسيت از خود نشان داده و در حل مشكل تلاش مي كنند و در مواردي براي پيشگيري جامعه از ابتلا به بيماري و مشكلات برنامه ريزي مي كنند، بايد نسبت به پيشگيري و درمان جامعه از لحاظ سلامت معنوي نيز حساسيت به خرج دهند و به وظايف خود عمل كنند.
حجت الاسلام جلالي با اشاره به اينكه انگيزه مسئولين نسبت به سلامت معنوي جامعه زياد نيست و در اين باره احساس مسئوليت نمي كنند، ادامه داد: از يك سو نيز سلامت معنوي جامعه در مطالبات مردم ديده نمي شود، يعني زماني كه پديده ناهنجاري در جامعه در زمينه فرهنگي رخ بدهد، مردم درصدد مطالبه براي حل اين معضل از سوي مسئولين بر نمي آيند و همين عامل نيز سبب مي شود تا مسئولين ، نيازي به پاسخگويي نبينند و انگيزه اي براي حل آن نداشته باشند.
وي با تأكيد بر لزوم نظارت صحيح ادامه داد: تأمين سلامت جسمي مردم، در واقع نيازهايي مادي است كه امري كمي بوده و قابل نمايش با آمار و ارقام است و كاركردن مسئولين در اين زمينه نتايج زودبازده و ملموس براي جامعه داشته و مردم نيز در صورت زحمات مسئولين در اين زمينه قدردان هستند، اما كار در زمينه مسائل معنوي علاوه بر دشوار بودن و نياز به زمان داشتن، نتايج آن نيز در دراز مدت حاصل مي شود و به فرض كه نتايجي هم حاصل شود قابل ارائه توسط آمار تجربي براي جامعه نيست و مردم نيزنمي توانند به خوبي آن را مشاهده و ارزيابي كنند.
حجت الاسلام جلالي فقدان طرح و الگو براي تأمين سلامت معنوي جامعه را از ديگر اشكالاتي دانست كه سبب بي انگيزگي مسئولان براي كار در اين زمينه شده و افزود: در خصوص تأمين مسائل مادي مانند راه سازي، فضاي سبز و ... طرح و نقشه از قبل طراحي شده و تجربه شده وجود دارد و آن الگويي است كه طبق آن در همه دنيا صورت مي پذيرد، اما براي سلامت معنوي جامعه ،طرح و الگوي تعريف شده مشخصي نداريم و لذا راه تأمين سلامت معنوي عليرغم وجود كليات، به طور دقيق مشخص نيست .
وي با اشاره به اينكه سلامت معنوي جامعه يك مؤلفه خاص نيست تا نظام به دنبال ايجاد آن باشد ادامه داد: مجموعه اي از مولفه ها بايد دست به دست هم بدهد تا اين مولفه تأمين شده يا ايجاد آن تسهيل نمايد. به عنوان نمونه، غريزه جنسي در جواني سربه طغيان گذاشته و همه، اهل رياضتي كه بتوانند آن را كنترل كنند نيستند و لذا براي حفظ باورها و ارزشهاي اسلامي مانند عفت و حجاب و رعايت حريم بين زن و مرد ، بايد مسائلي مانند اوقات فراغت، ازدواج، اشتغال و مسكن حل شود تا جوان بتواند ضمن رعايت عفاف، غريزه خود را نيز ارضا كند.
اين كارشناس مسائل ديني با اشاره به حضور بيشتر دختران در دانشگاهها نسبت به پسران ابراز داشت: در دوران ابتدايي و راهنمايي كه خيلي غريزه جنسي وجود ندارد يا شدت نيافته، دختر و پسر در آموزش از يكديگر جدا بوده و تفكيك جنسيتي داريم، اما در دانشگاه ها و آن هم در اوج شكوفائي غريزه جنسي، دختر و پسر مختلط هستند و نه تنها اين كار پيشگيري نيست، بلكه مشكل ساز است و نمي توان با اين وضع سلامت معنوي جامعه را تضمين نمود.
وي در پاسخ به سئوالي در خصوص وظيفه روحانيت در اين زمينه ابراز داشت: روحانيت قدرت اجرايي ندارد، بلكه در حد امر به معروف و نهي از منكر و آموزش باورها و ارزش ها و بيان پيامدهاي منفي و مثبت مسأله مي تواند تأثيرگذار باشد.
مسئول دفتر آيت الله مصباح يزدي با اشاره به نقش روحانيت در خود كنترلي جامعه ابراز داشت: گاهي كنترل، بيروني است كه به وسيله پليس و دوربين محقق مي شود، وگاهي اين كنترل دروني است كه در آموزه هاي ديني از آن با عنوان تقوا ياد مي شود و روحانيت مي تواند در اين زمينه موثر باشد.
وي در خصوص طرح برخورد نيروي انتظامي با بدحجابي و مظاهر فساد در جامعه گفت: اين طرح در چند سال اخير با فراز و نشيب¬هايي همراه بوده و موافقين و مخالفيني داشته كه اگر درست تعريف شود، بسيار موثر خواهد بود و در اين زمينه بايد افرادي كه براي فعاليت در اين زمينه انتخاب مي شوند، آموزش ديده باشند و قانون حجاب و عفت نيز آن شفاف و مشخص شده و از سوي ديگردستگاه قضايي نيز با نيروي انتظامي در اين زمينه هماهنگ باشد.
جلالي با اشاره به وجود ناهمخواني بين سازمان ها و متوليان امر سلامت معنوي گفت: گاهي صدا و سيما كه بسيار در جامعه تأثيرگذار است ، داراي محتوايي است كه با وضع برخي شهرهاي كوچك همخواني ندارد و نوعي ناهنجاري به شمار مي رود و همين عدم هماهنگي بين آموزه هاي خانواده و مدرسه با آنچه در فيلم نمايش داده مي شود، سبب عدم اثرگذاري فعاليت ها خواهد شد.
وي با بيان برخي ديگر از نمونه ها خواستار هماهنگي بين رفتارها و گفتارها و متوليان امر سلامت معنوي جامعه شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها