کد خبر: ۶۶۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۲۲ آبان ۱۳۸۹
به گزارش 598 به نقل از همشهری، اگر در طول تابستان فرصت نکرديد به يک منطقه ييلاقي و خوش آب و هوا سفر کنيد، فرصت را از دست ندهيد و  اوايل پاييز سراغ ييلاق مازيچال برويد. مازيچال منطقه‌اي است در 17کيلومتري کلاردشت که تا اواخر شهريور سکونتگاه ييلاقي روستاييان و دامداران منطقه مي‌شود. در مازيچال اين فرصت را داريد که در نبود آب لوله‌کشي، برق و حتي آنتن تلفن همراه يکي زندگي بسيار متفاوت از زندگي شهري را تجربه کنيد. به همين دليل بهتر است براي يک اقامت حداقل يک روزه در منطقه برنامه‌ريزي کنيد.


http://www.hamshahrimags.com/Images/News/Smal_Pic/21-8-1389/IMAGE634251924920193750.jpg


مازي يا مازو در زبان مردم محلي همان بلوط است و چال هم اشاره به گودال يا دره‌اي دارد که محل رويش درختان مازو يا بلوط بوده.

 چطور برسيم؟

براي اينکه از تهران به مازيچال برسيد، ابتدا بايد به‌کلاردشت برويدمي‌توانيد اين مسير را با خودروي سواري، اتوبوس يا تاکسي طي کنيد.

خودروي سواري: اگر حدود ساعت شش صبح از تهران راه بيفتيد، صبحانه را بين راه بخوريد و به ترافيک روزهاي شلوغ جاده چالوس برخورد نکنيد، چهار ساعت بعد به کلاردشت مي‌رسيد. مي‌توانيد ناهار را همانجا بخوريد. بعد از آن بايد از جاده کلاردشت – عباس‌آباد حدود دو کيلومتر به سمت عباس‌آباد رفته و از روستاي طويدره که در سمت چپ جاده قرار دارد در جاده‌اي خاکي و جنگلي برانيد. از طويدره تا مازيچال 17 کيلومتر راه است و يک ساعت‌ و نيم سربالايي در راه خواهيد بود. 

 اتوبوس: اگر وسيله شخصي نداريد، از تهران بايد سوار اتوبوس‌هاي چالوس يا کلاردشت شويد، دوراهي مرزن‌آباد پياده شويد و بقيه راه را با تاکسي يا نيسان برويد. قيمت نيسان از دوراهي مرزن‌آباد براي رفت و برگشت در اين مسير حدود 90هزار تومان است. از مرزن‌آباد تا مازيچال حدود  دو ‌ساعت در راه خواهيد بود.

تاکسي: مي‌توانيد مسير تهران تا دوراهي مرزن‌آباد را با پرداخت 8هزار تومان با تاکسي طي کنيد. حدود چهار تا پنج ساعت در راه خواهيد بود.

http://www.shivar.ir/blog_images/mazichal3313.jpg


جغرافياي مازيچال

مازيچال منطقه‌اي است ييلاقي در شمال غرب کلاردشت که شامل روستاهاي دراسرا، سي بن و کاظم‌کلا  مي‌شود

سمت‌هاي پايين‌دست مازيچال جنگلي و ارتفاعات آن کوهستاني است. از قديم مازيچال محلي بوده که دامداران روستاهاي عباس‌آباد تنکابن که دام‌هايشان را از مسيرهاي خاکي جنگلي براي چراي ييلاقي به مازيچال مي‌آوردند؛ به همين دليل در ماه‌هاي گرم سال مسيرهاي منتهي به مازيچال پراز گوسفند مي‌شود. ارتفاعات مازيچال ييلاق روستاهاي اطراف است و از اوايل خرداد تا اواخر شهريور بين 50 تا 60 خانوار در منطقه ساکن مي‌شوند و در اين منطقه که ييلاق آنهاست به گله‌داري مي‌پردازند؛ به همين دليل تعداد کمي خانه براي ماندن در اين ارتفاعات وجود دارد.

اگر شب در مازيچال بمانيد، مي‌توانيد روشنايي‌هاي دشت عباس‌آباد و نشتارود را به راحتي از اينجا ببينيد. جغرافياي خاص آن منطقه باعث شده در زمان بارندگي مازيچال پر از ابر شود. اين ابرها گاهي تا نيمه جنگل  هم پايين مي‌آيند و به همين دليل وقت بارندگي مازيچال، زيباترين زمان‌ها براي سفر است.

در مازيچال در طول شبانه‌روز چندين بار هوا دگرگون مي‌شود؛ از آفتاب بسيار تند تا باران‌هاي شديد؛ لباس و تجهيزات کامل براي هرگونه هوايي همراه داشته‌باشيد.

منطقه مازيچال جزء مناطق شکار و تيراندازي ممنوع سازمان محيط زيست استان مازندران است.  اگر با تعداد زيادي طبيعت‌گرد قصد سفر به مازيچال را داريد، ممکن است محيط‌بانان مستقر در منطقه مانع ورود شما شوند؛ به همين دليل بهتر است قبل از برنامه‌ريزي براي سفر با سازمان محيط زيست اين استان هماهنگ شويد. مي‌توانيد پيش از سفر با شماره تلفن‌هاي روابط عمومي اين سازمان: (0151) 2282033 و 2282034 تماس بگيريد.

ديدني هاي مسير

اگر به قصد لذت بردن از جنگل و هواي مطبوع مازيچال عازم منطقه هستيد، بهتر است برنامه سفرتان را طوري تنظيم کنيد که صبح در مازيچال باشيد و تا غروب در آنجا گردش کنيد، اگرچه مي‌توانيد بيشتر از اين در روستا بمانيد. اين روستا در ارتفاع بالاتر از دو هزار و 300متري قرار گرفته و احتمالا در اين موقع سال هواي آن رو به سردي مي‌رود. اين جاده پر از درختان بلوط است که در نزديکي روستا تراکم درختان کمتر مي‌شود، مي‌توانيد قبل از رسيدن به روستا، کنار جاده توقف کنيد و يک چاي بنوشيد. اگر خوش‌شانس باشيد گاهي مي‌توان مهي را که تا روي جاده پايين آمده، در اين مسير ديد.

غيراز جنگل‌هاي بلوط، گورستان‌هاي قديمي در مسير وجود دارد که نشان از قدمت و تاريخي بودن منطقه دارد. يکي از معروف‌ترين اين گورستان‌ها در فاصله پنج کيلومتري تويدره تا مازيچال قرار دارد. تقريبا در هيچکدام از اين گورستان‌ها ديگر مرده‌اي دفن نمي‌شود.


کجا بمانيم؟

روستاي مازيچال، روستايي ييلاقي است که فقط تابستان‌ها پر از ييلاق‌نشين‌ها مي‌شود و به همين دليل در آنجا نبايد انتظار امکاناتي مثل: آب لوله‌کشي، برق، گاز و تلفن را داشته باشيد. اين خانه‌ها خانه‌هاي چوبي و ييلاقي هستند و ييلاق‌نشين‌ها در تابستان در اينجا ساکن مي‌شوند. خانه‌اي براي اجاره در مازيچال وجود ندارد اما ممکن است بعضي ييلاق‌نشين‌ها براي يک شب اتاقي اجاره دهند که بايد بر سر قيمت با آنها به توافق برسيد.

به همين دليل اگر خواستيد شب در مازيچال بمانيد، مي‌توانيد از چادر استفاده کنيد. در مازيچال براي چادرزدن بهتر است ابتداي روستا يا انتهاي روستا (که هر دو سمت چشمه وجود دارد) يا بالاي تپه مازيچال چادر بزنيد (بالاي تپه مازيچال با خود آب ببريد)؛ بنابراين بهتر است جايي در نزديکي خانه‌هاي روستايي اقامت کنيد. در اين منطقه دستشويي عمومي وجود ندارد؛ به همين دليل آمادگي کامل براي دستشويي صحرايي داشته باشيد. اما اگر نخواستيد شبي ييلاقي پشت سر بگذاريد مي‌توانيد شب را در يکي از اقامتگاه‌هاي کلاردشت بمانيد.

http://www.shivar.ir/blog_images/mazichal2.jpg

ده نکته طلايي

پيش از سفر حتما از امکان ورود به منطقه مطمئن شويد و بعد از تماس با اداره محيط زيست وارد منطقه شويد. 

 پيش از برنامه‌ريزي براي اين سفر، از طريق سايت‌هاي اينترنتي و اطلاعات هواشناسي استان از وضعيت آب و هوايي منطقه اطلاعات کاملي کسب کنيد چون در صورت بارش شديد باران، حتي با وجود خودروهاي شاسي بلند هم ممکن است در جاده دچار مشکل شويد. 

 در منطقه ييلاقي به سگ‌هاي گله‌داران نزديک نشويد‌، به خصوص اگر چوپان نزديک گله نباشد. 

 در زمان حضور در ميان ييلاق‌نشينان به فرهنگ و اعتقادات بومي اين ساکنان احترام بگذاريد. 

 در صورت سنگين بودن مه بدون وجود راهنماي محلي اقدام به کوهنوردي يا طبيعت‌گردي نکنيد. 

 تلفن همراه تنها در برخي نقاط مازيچال آنتن دارد؛ بنابراين بهتر است براي اطلاع‌رساني به دوستان و نزديکان چندان به آن اعتماد نکنيد. 

 براي رفتن به مازيچال از کلاردشت بهترين وسيله خودروهاي شاسي بلند يا نيسان است. اگر از خودرو سواري استفاده مي‌کنيد، ممکن است بعد از بازگشت مجبور شويد جلوبندي خودرو را عوض کنيد. 

 در صورتي که با خودرو شخصي مسافرت مي‌کنيد، حتما در کلاردشت باک بنزين را پر کنيد. 

 به دليل آنکه پيدا کردن هيزم خشک در اين منطقه دشوار است، بهتر است براي روشن کردن آتش از کلاردشت هيزم تهيه کنيد. 

 هرگز درختان کوچک را براي روشن کردن آتش قطع نکنيد و در صورت روشن کردن آتش حتما نکات ايمني را رعايت کنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها