به گزارش پایگاه 598، او را
كه بسياري از علاقمندان آثارش، بانام «عين- صاد» می شناختند، علی؛ فرزند آيت
الله حاج شيخ عباس صفايي حائري و متولد سال 1330 در شهر قم بود. پس از
اتمام تحصيلات در كلاس ششم، مشغول تحصيل علوم حوزوي شد و پس از سه سال دروس
سطح را به اتمام رسانيده و در اوان بلوغ از درس خارج آيت اله حائري،
آيتاله داماد، آيت اله گلپايگاني و پدرش بهره ها جست. حاصل عمر کوتاه
اما ارزشمند استاد، ده ها اثر و سخنرانی بوده است که تا كنون بيش از چهل
عنوان از كتابهاي وي و در موضوعات مختلف به چاپ رسيده و بخشي از سخنراني
هاي ايشان نيز در دست آمادهسازي و چاپ است.
استاد
صفايي در آثار خود، افق هاي نويني را در موضوعات ديني درنورديد و از
تعليم و تربيت ديني گرفته تا تبيين نظامسازي ديني، و از نقد مكاتب فكري و
فلسفه هاي رقيب گرفته تا روش برداشت از قرآن و نهج البلاغه و تفسير
قرآن، را وجهه نظر قرار داد.
پایگاه 598، همزمان با فرارسیدن سیزدهمین سالگرد ارتحال استاد شیخ علی صفایی مجاهد
نستوه در قالب ویژه نامه ای به بررسی آراء و اندیشه ها و همچنین زندگی این عالم گرانقدر خواهیم پرداخت.
زندگینامه استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)شیخ
علی صفايى با نبوغ سرشارى كه از پدرانش به ميراث مىبرد - پدر و پدربزرگش،
هر دو از عالمان برجستهى دينى بودند - در عنفوان جوانى به درجهى اجتهاد
در فقه نايل آمد. او به قرآن و نهجالبلاغه، عاشقانه انس مىورزيد و مبانى و
روشهاى تربيت و سازندگى را، در اين سرچشمهها مىكاويد. بيش از سى اثر
مكتوبى كه از او در زمينههاى دينى، تربيتى، نقد و شعر بر جاى مانده، از
گستردگى و عمق مطالعات و تتبّعاتش حكايت مىكند.
بهشتی بر فراز کوهسار؛ در تبیین اندیشه استاد علی صفایی حائریبدون
تردید مهمترین نکته در اندیشه استاد، تلقی خاص او از دین و جایگاه آن بود.
او آدمی را در مجموعه ای از روابط می دید که با خود و دیگران و هستی دارد.
ربط هایی که با یکدیگر نیز مربوطند و ارتباطات مضاعف را شکل می دهند و
انسان را در مجموعه ای در هم تنیده از روابط، تنها می گذارند. تازه این ها
ارتباطات قطعی و حتمی است؛ ارتباطات محتمل و نامحتمل با عوالم دیگر، چنان
بر این پیچیدگی می افزایند که گام برداشتن جز به نور وحی ممکن نخواهد بود.
فهرست توصيفي مجموعهي آثار استاد علي صفايي حائريپاسخ
به پيام نهضت آزادی :اين نوشته پاسخ به نامه ای از نهضت آزادی است که در
سال 1365 برای برخی من جمله مرحوم استاد ارسال شده بود و در آن به نقد برخی
مبانی و ارکان انقلاب و جنگ و... که در واقع مبانی نظری آن نهضت می باشد
پرداخته شده. استاد در اين نوشته با تبيين مبانی فكري نهضت، موشکافانه و
دقيق و موجز آن ها را به نقد کشيده و در قالب پاسخ به نامه ارائه نموده است
و ...
نگاهي به كتاب«ذهنيت و زاويه ديد»تفاوت
ديدگاه صفايي در اين است كه او از نويسندة انتظار دارد كه براي ارائه
شناخت درست از انسان و نظام هستي بايد به فلسفه و عرفاني رسيده باشد كه
بتواند گريز او را از جهان واقع جهت دهد تا بتواند موضعگيري مناسب را در
موقعيتهاي مطلوب ارائه كند.
نکات جالبی از استاد علی صفایی حائریبا
يكى از افراد خوش سابقه در انقلاب در خدمت ايشان بوديم. من از لحن گفته
هاى آن آقا برداشتم اين بود كه مأيوس است و در اوضاع كنونى از عمل كردها به
بن بست رسيده است . گفتم: استاد شما چه مى گوييد؟فرمود: بحث نااميدى نيست.
چراغ ها اول غروب و در ابتداى تاريكى روشن مى شوند. من كار را همان روش در
مسئوليت و سازندگى مى دانم.
استاد علی صفائی حائری از دیدگاه هنرمندان مشهور کشورنادر
طالب زاده مى گويد: بچه هاى هنرمند انقلابى تمناى پرچمدارى هنر اسلامى را
از صفايى داشتند و او قبول نمى كرد. شيخ بلد بود با هر تيپ و قشرى برخورد
خاص داشته باشد. خيلى آرام و طولانى بحث مى كرد و به دليل حجم وسيع
اطلاعاتش مى توانست هر طيفى را به چالش بكشاند. او مى توانست مسيحى را
مسلمان كند آن هم به راحتى و بى درد سر. يك بار يكى از همراهانم طلبه اى
فرانسوى بود كه خيلى زود با شيخ وارد بحث فلسفى شدند.