کد خبر: ۶۶۶۸۴
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۲۱ تير ۱۳۹۱
رئیس پلیس امنیت تهران روز گذشته از پلمپ 53 کافی شاپ در تهران به علت رعایت نکردن شئونات اسلامی خبر داد ، طرحی که به گفته وی در غالب ارتقاء امنیت اجتماعی شهروندان تهرانی صورت می پذیرد .

به گزارش خبرنگار صراط ، طرح بستن کافی شاپ های جرم خیز از چند ماه پیش در دستور کار نیروی انتظامی و دستگاه قضائی کشور قرار گرفت ، که به دلیل درخواست های مکرر مردم و شکایات مطرح شده ، تحت عنوان عدم رعایت شئونات اسلامی در این مراکز اجرا می شود .


اما چرا به برخی از کافی شاپ های تهران ، مراکزی جرم خیز اطلاق می شود ؟ بر اساس تحقیقات صورت گرفته از این مراکز که عمدتا هم مراجعه کننده آنها را جوانان تشکیل می دهند ، کافی شاپ ها تبدیل به مکانی شده برای گذراندن وقت و در اصطلاح دور هم بودن با قرارگذاشتن های گروهی که طبق عادت مرسوم چنین مکان هایی ، دوستان خود را به کشیدن قلیان و یا یک پک سیگار میهمان می کنند . با این تفاسیر کافی شاپ ها هم پس از قلیان سراها و قهوه خانه ها به محلی برای استعمال مواد دخانی و پاتوقی برای آشنایی و ارتباط دختران و پسران تبدیل شده است .

http://socialreporter.ir/wp-content/uploads/2012/05/newsha_iran.jpg

از این مسائل که بگذریم ، کافی شاپ ها به دلیل موقعیت منحصر به فرد خود تبدیل به مکانی مناسب شده برای مروجین آئیین های منحرف و عرفان های نوظهور و حضور دختران و پسران جوان که آمادگی پذیرش هر نوع فکر و اندیشه مسمومی را در ذهن خود دارند .

به همین دلیل نیز ما شاهد هستیم که بیشترین محل تجمع گروه های موسیقی زیر زمینی که ریشه شیطان پرستی دارند و گروه هایی معروف به (tsm ) در چنین مکان هایی صورت می پذیرد .

نکته ای دیگر که می شود آن را در زمره آسیب های اجتماعی کافی شاپ ها به حساب آورد ، راه اندازی سیستم اینترنت پرسرعت در این مکان های غیر فرهنگی است ، که در آن جوانان به دلیل دور بودن از محیط خانواده و در اختیار داشتن اینترنت پر سرعت که در خانه دسترسی به آن برای آنها بسیار مشکل شده است ، جذب گروه های منحرفی نظیر فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی مخرب اینترنتی می شوند ، به همین دلیل طبق آمار بیشتر کاربران فیس بوک در ایران را اشخاصی تشکیل می دهند که از درون کافی شاپ ها و قهوه خانه های مجهز به سیستم اینترنت پر سرعت صفحه خانگی اینترنتی خود را به روز می کنند .


استعمال آزادانه سیگار توسط دختران در این مکان ها از دیگر معضلاتی است که به دلیل وجهه ناهنجار اجتماعی آن ، کافی شاپ ها را از حضور جمعی خانوادگی مستثنی کرده است .

اما سوال اساسی اینجاست که مشکل مردم و دستگاه قضائی با اصل وجود چنین مکان هایی در سطح شهر است ، یا با کمی توجه می شود چنین مکان هایی را حتی به یک مکان فرهنگی و تربیتی برای جوانان و محیطی امن برای خانواده ها تبدیل کرد ؟

به عقیده بسیاری از صاحبنظران مسائل اجتماعی وجود داشتن پاتوقی برای تبادل نظرات و دید و بازدید میان جوانان لازم و ضروری است ، اما در صورتی که در مسیر صحیح خود حرکت کند چرا که ، برای رسیدن به یک چشم‌انداز روشن و جامعه ‌ای بیدار و رو به جلو، نیازمند افزایش فرهنگ فکری و روحی اقشار مختلف جامعه هستیم که با اشاعه پاتوق های فکری و اندیشه ای این امر محقق می‌ شود.

رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه معتقدند : " من البته به این پاتوقهاى این‌طورى عقیده دارم ، خود ما در قبل از انقلاب، از این پاتوقهاى روشنفکرى، مذهبى داشتیم. خانه‌ى خود من پاتوق بود. ما در مشهد و تهران جاهایى داشتیم که پاتوق بود. پاتوق‌سازى کار خوبى است؛… خاصیت پاتوق این است که هیچ گذرنامه‌ى مشخصى ندارد و ویزا هم نمى‌خواهد؛ همه مى‌توانند بیایند؛ اصلاً باید بیایند؛ هیچ قیدوبندى ندارد.”


درست به همین دلیل هم هست که فکر ایجاد مکان هایی که جوانان در یک فضای آرام و سالم بتوانند در آن به تبادل فکر و اندیشه خود بپردازند در ذهن مسئولان فرهنگی کشور کلید خورده است و راه اندازی چندین مرکز و کافی شاپ اسلامی ، که جنبه فرهنگی هم داشته باشد از نمونه این طرح هاست .


اولین پاتوق روشنفکری مذهبی که در میان جوانان تهرانی بسیار معروف شد ”کافه کراسه” بود ، مکانی مناسب برای دورهم آمدن و گپ و گفت و تولید فکر و گفتگو های اندیشه محور که بخشی از نیاز جامعه و دغدغه مقام معظم رهبری در این رابطه را برطرف می کرد .


alt


گسترش چنین طرح هایی در آینده افتتاح کافه ای اسلامی مخصوص بانوان را منجر گردید که در آن دختران تهرانی می توانستند در یک محیط آرام و اسلامی گرد هم جمع شوند و به دید و بازدید های روزمره خود بپردازند .


alt

به نظر می رسد گسترش چنین طرح هایی در سطح جامعه ایران ، از چندین وجه برای ارتقاء سطح فرهنگی جوانان کشور و جلوگیری از جذب دختران و پسران به برخی مراکز غیر اخلاقی بسیار مفید به فایده باشد ، پس با این تفاسیر آنچه از اصل ماجرا پیداست مسئولین کشور با اصل احداث کافی شاپ یا مراکزی شبیه به آن که به عنوان پاتوق به آن نگاه می شود مشکلی ندارند و تنها دغدغه آنها وجود فضای سالم و مناسب حال جوانان ایران اسلامی در این مکان هاست .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها