کد خبر: ۶۶۶۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۲۱ تير ۱۳۹۱
همزمان با فرارسیدن سیزدهمین سالگرد ارتحال استاد شیخ علی صفایی مجاهد نستوه در قالب ویژه نامه ای به بررسی آراء و اندیشه ها و همچنین زندگی این عالم گرانقدر خواهیم پرداخت. استاد صفايي در آثار خود، افق­ هاي نويني را در موضوعات ديني درنورديد و از تعليم و تربيت ديني گرفته تا تبيين نظام­سازي ديني، و از نقد مكاتب فكري و فلسفه­ هاي رقيب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج ­البلاغه و تفسير قرآن، را وجهه نظر قرار داد.
به گزارش پایگاه 598، او را كه بسياري از علاقمندان آثارش، بانام «عين صاد» می شناختند، علی؛ فرزند آيت ­الله حاج شيخ عباس صفايي حائري و متولد سال 1330 در شهر قم بود. پس از اتمام تحصيلات در كلاس ششم، مشغول تحصيل علوم حوزوي شد و پس از سه سال دروس سطح را به اتمام رسانيده و در اوان بلوغ از درس خارج آيت ­اله حائري، آيت­اله داماد، آيت­ اله گلپايگاني و پدرش بهره­ ها جست. حاصل عمر کوتاه اما ارزشمند استاد، ده ها اثر و سخنرانی بوده است که تا كنون بيش از چهل عنوان از كتاب­هاي وي و در موضوعات مختلف به چاپ رسيده و بخشي از سخنراني­ هاي ايشان نيز در دست آماده­سازي و چاپ است.



استاد صفايي در آثار خود، افق­ هاي نويني را در موضوعات ديني درنورديد و از تعليم و تربيت ديني گرفته تا تبيين نظام­سازي ديني، و از نقد مكاتب فكري و فلسفه­ هاي رقيب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج ­البلاغه و تفسير قرآن، را وجهه نظر قرار داد.

پایگاه 598، همزمان با فرارسیدن سیزدهمین سالگرد ارتحال استاد شیخ علی صفایی مجاهد نستوه در قالب ویژه نامه ای به بررسی آراء و اندیشه ها و همچنین زندگی این عالم گرانقدر خواهیم پرداخت.


زندگینامه استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)

شیخ علی صفايى با نبوغ سرشارى كه از پدرانش به ميراث مى‏برد - پدر و پدربزرگش، هر دو از عالمان برجسته‏ى دينى بودند - در عنفوان جوانى به درجه‏ى اجتهاد در فقه نايل آمد. او به قرآن و نهج‏البلاغه، عاشقانه انس مى‏ورزيد و مبانى و روش‏هاى تربيت و سازندگى را، در اين سرچشمه‏ها مى‏كاويد. بيش از سى اثر مكتوبى كه از او در زمينه‏هاى دينى، تربيتى، نقد و شعر بر جاى مانده، از گستردگى و عمق مطالعات و تتبّعاتش حكايت مى‏كند.



بهشتی بر فراز کوهسار؛ در تبیین اندیشه استاد علی صفایی حائری

بدون تردید مهمترین نکته در اندیشه استاد، تلقی خاص او از دین و جایگاه آن بود. او آدمی را در مجموعه ای از روابط می دید که با خود و دیگران و هستی دارد. ربط هایی که با یکدیگر نیز مربوطند و ارتباطات مضاعف را شکل می دهند و انسان را در مجموعه ای در هم تنیده از روابط، تنها می گذارند. تازه این ها ارتباطات قطعی و حتمی است؛ ارتباطات محتمل و نامحتمل با عوالم دیگر، چنان بر این پیچیدگی می افزایند که گام برداشتن جز به نور وحی ممکن نخواهد بود.



فهرست توصيفي مجموعه‌ي آثار استاد علي صفايي حائري

پاسخ به پيام نهضت آزادی :اين نوشته پاسخ به نامه ای از نهضت آزادی است که در سال 1365 برای برخی من جمله مرحوم استاد ارسال شده بود و در آن به نقد برخی مبانی و ارکان انقلاب و جنگ و... که در واقع مبانی نظری آن نهضت می باشد پرداخته شده. استاد در اين نوشته با تبيين مبانی فكري نهضت، موشکافانه و دقيق و موجز آن ها را به نقد کشيده و در قالب پاسخ به نامه ارائه نموده است و ...


نگاهي به كتاب«ذهنيت و زاويه ديد»

تفاوت ديدگاه صفايي در اين است كه او از نويسندة انتظار دارد كه براي ارائه شناخت درست از انسان و نظام هستي بايد به فلسفه و عرفاني رسيده باشد كه بتواند گريز او را از جهان واقع جهت دهد تا بتواند موضع‌گيري مناسب را در موقعيت‌هاي مطلوب ارائه كند.




نکات جالبی از استاد علی صفایی حائری

با يكى از افراد خوش سابقه در انقلاب در خدمت ايشان بوديم. من از لحن گفته هاى آن آقا برداشتم اين بود كه مأيوس است و در اوضاع كنونى از عمل كردها به بن بست رسيده است . گفتم: استاد شما چه مى گوييد؟فرمود: بحث نااميدى نيست. چراغ ها اول غروب و در ابتداى تاريكى روشن مى شوند. من كار را همان روش در مسئوليت و سازندگى مى دانم.

استاد علی صفائی حائری از دیدگاه هنرمندان مشهور کشور

نادر طالب زاده مى گويد: بچه هاى هنرمند انقلابى تمناى پرچمدارى هنر اسلامى را از صفايى داشتند و او قبول نمى كرد. شيخ بلد بود با هر تيپ و قشرى برخورد خاص داشته باشد. خيلى آرام و طولانى بحث مى كرد و به دليل حجم وسيع اطلاعاتش مى توانست هر طيفى را به چالش بكشاند. او مى توانست مسيحى را مسلمان كند آن هم به راحتى و بى درد سر. يك بار يكى از همراهانم طلبه اى فرانسوى بود كه خيلى زود با شيخ وارد بحث فلسفى شدند.



چرا شیخ علی صفایی به ذائقه برخی ها تلخ می‌آمد؟
یکی از مهمترین نکات تربیتی ایشان همین بود که بصیرت برای فرد ایجاد می کرد و به جای فرد تصمیم نمی گرفت. زمینه ها را ایجاد می کرد و اگر موانعی بر سر راه بود با برخوردهای صحیح خودشان سعی درا برطرف کردن آن می نمود. لذا بعضی از برخوردهای تربیتی ایشان به ذائقه برخی تلخ می آمد. یکی از مهم ترین نکات ایشان در روش تربیتی یک طرح مبتنی بر طرحی روشن و مستند بود به شرع و یکی از ویژگی های تفکر ایشان این بود که تلاش داشت تا تفکرش تفکری اصیل باشد. یعنی منفعل از فرهنگ های دیگران حتی فرهنگ، فلسفه و عرفان نبوده و بر منابع دینی و وحیانی متکی باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
یحیی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۲
۱
درباره شیوه تربیتی ایشان اگر مطلبی را در ویژه نامه بگذارید ممنون می شم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۵
۱
چرا ساتاد علی صفایی اینقدر مظلوم واقع شد. چرا وقتی که زنده بود به او توجهی نمی شد. آیا ما بیانگر زنده کش مرده پرست نیستیم ؟ و ....
پاسخ
منم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۱
۱
عالی بود . دستتون در دد نکنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۲
۱
از نوابغ دوران بودند
خداوند غریق رحمتش کند
آمین یا رب العالمین
پاسخ
فتحیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۰
۰
سلام ممنون که به این استاد ناشناخته حوزه پرداختید . او به واقع در یتیمیبود که ی توانست حوزه علمیه قم را برای وظایف سنگین خود یاری کند . نمی دانم چرا در این مجموعه یادی از وصیت نامه ایشان نکردید ... و آزمونی که توسط سه نفر انجام شد . حوزه علمیه قم به افرادی جسور نیاز دارد . رسالت های سنگینی که اکنون بر دوش حوزه علمیه است در طول تاریخ نبوده .
پاسخ
علیزاده طباطبایی
UNITED STATES
۰۶:۰۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
حیف که یک نفر مثل خودش تربیت نکرده رفت
پاسخ
منتظر56
UNITED STATES
۱۰:۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
سالگرد آن بزرگوار بر شاگردانش بخصوص استاد علیرضا رستمی عزیزم تسلیت باد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۱
۰
۰
خدا رحمتش کنه آدم عجیب و عالمی بود نمیدونم چرا تو ایران از اون یادی نمیشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۱
۱
۰
خدایش رحمت کند.

نوع تفکر ایشان در تاریخ شیعه بی نظیر است.
پاسخ
مسعود
GERMANY
۱۳:۱۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۱
۰
۰
به نظر بنده کتاب آیه های سبز ایشان بسیار کتاب خوبیست
حتما مطالعه کنید و مطمئن باشید نگاه به زندگی و روش زندگی را تغییر خواهد داد
برای بنده این کتاب نگاه جدید و نویی را در زندگی ایجاد کرد
به همه جوانان توصیه می کنم این کتاب را مطالعه کنند تا بسیاری از سوالها و اهداف پیش رو برایشان روشن شده تلاش ها با هدف گیری خاص و روشن دنبال شود
پاسخ
مشاوره سنگ صبور سعا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۱
۱
۰
گذشت
امام على عليه‏السلام:

«جازِ بِالحَسَنَةِ وَتَجاوَزعَنِ السَّيِّئَةِ ما لَم يَكُن ثَلَما فِى الدّينِ أَو وَهنا فى سُلطانِ السلامِ»

(بدى يا خوبى را) به نيكى پاداش ده و از بدى درگذر، به شرط آن كه به دين لطمه‏اى نزند يا در قدرت اسلام ضعفى پديد نياورد.
غررالحكم، ج3، ص373، ح4788
پاسخ
خانم نصرت احمدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
سلام من شاگرد فلسفه اش بودم واقعا ايشان نخبه علوم حوزوي بودند و انشاء الله راهشان پايدار باشد.
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
چقدر حوزه علمیه شیعه مثل ایشان کم دارد...خداوند درجات ایشان را عالی تر نماید ...
پاسخ
حورا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
سلام من کتاباشون رو نزدیک به چند ماهی هست دارم میخوم واقعا کتب عالی دارن گاهی دلم میخواد ببینمشون ولی حیف..... خلاصه به هر جوونی که واقعا دنبال معنویاته و سرگشته و شوریده از این زمونس توصیه میکنم کتاباشون رو بخونه.التماس دعا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
پیشنهاد میکنم کتاب حوزه وروحانیت ایشان را بخوانید حتما به فکر فرو خواهید رفت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها