کد خبر: ۶۶۵۳۹
زمان انتشار: ۰۲:۱۴     ۲۱ تير ۱۳۹۱
درنگي بر محصولات اخير شبكه نمايش خانگي
شبكه نمايش خانگي طي سال هاي گذشته برد خوبي در حوزه مخاطب سازي داشته است. اين رسانه مدت هاست كه گوي سبقت را از تالارهاي سينما ربوده و فيلم هاي سينمايي در حوزه مخاطبان چه خاص و چه عام، به جاي تالار هاي سينما، در شبكه نمايش خانگي ديده مي شود.
اين موفقيت در جذب مخاطب، البته موقعيت اين رسانه را حساس تر و خطيرتر مي كند و نيازش را براي نظارت جدي و دقيق تر، بيشتر.
فيلم هاي سينمايي «زماني براي دوست داشتن»، «زنان ونوسي، مردان مريخي»، «پرستوهاي عاشق»، «در امتداد شهر»، «كنسرت روي آب»، «مقلد شيطان»، «اسب حيوان نجيبي است» و «قصه پريا» تازه ترين آثاري هستند كه وارد شبكه نمايش خانگي شده اند.
طيف فيلم هاي متنوعي كه عموما در عنوان متنوعند و متفاوت؛ ولي در محتوا، تقريبا همگي از يك سبك و روش و منش پيروي مي كنند كه عبارت است از سطحيت نازل و كيفيت پايين و برداشتي دست چندم از كليشه هاي رايج در آن شبه ژانري كه فيلم ها ظاهرا تحت لوايشان ساخته شده اند.
اگر «زماني براي دوست داشتن» را يك فيلم كودك بدانيم كه البته براي بزرگ ترها ساخته شده و كمتر ربطي به بچه ها دارد و «اسب حيوان نجيبي است» را هم يك ابزورد غيرحرفه اي و غيراينجايي فرض كنيم كه حسابش از سينماي ايران از هر حيثي جداست، مي ماند «قصه پريا» كه يك فيلمفارسي مد روز و نازلي است دست پخت فريدون جيراني كه حتي از روزگاري هم كه فيلم هاي متوسط مي ساخت بسيار دورافتاده و جدا شده و مابقي هم كه فيلم هاي مخاطب گراي سطحي زده اي هستند كه حتي ارزش يك بار ديدن هم ندارند.
البته ناگفته نماند كه اين فيلم ها هر يك داراي نكات و نشانه گذاري هاي ضداخلاقي و منافي با عرفيات جامعه متشرع هم هستند كه در برخي با رويكرد ابتذال ظاهري و به اصطلاح «رو» رخ مي نمايند و در برخي هم با كنايه و در پوشش و لايه هاي زيرين داستان و آدم هايش. اما آنچه مي توان گفت بر همه اين طيف سايه گسترانده همان موضوع كيفيت پايين و بي ارزش بودن ساختاري است كه ابدا كمكي به ارتقاي سطح بينش بصري مخاطب و دانش سينمايي او نمي كند.حال سؤال اينجاست كه تدارك ديدن اين بسته فرهنگي و هنري براي خانواده ها و مهيا كردن زمينه نمايش آنها در محيط مقدس خانواده چه ميزان ضرر و زيان فكري و فرهنگي را به افراد جامعه تحميل مي كند و اساسا چرا بايد زمينه انتشار چنين فيلم هاي نازلي براي عموم مردم جامعه آن هم پس از اكران فرسايشي و نااميدكننده اكثر اين فيلم ها فراهم آيد؟ چه سودي در اين كار، آن هم براي چه كساني نهفته است؟ جز همان شبه هنرمنداني كه با ساخت و پرداخت چنين آثار نازل و غيرقابل دفاعي به نابودي تربيت بصري مخاطب ايراني و فهم سينمايي اش كمر همت بسته اند و او را هر روز بيش و پيش از ديروز، ناتوان و سطحي پسند و باسمه اي محور مي خواهند و مي طلبند؟
ابتذال و بلكه استهجان منتشر و مستتر در اين فيلم ها به خصوص در آثاري مثل «زنان ونوسي...»، «كنسرت روي آب»، «در امتداد شهر»، «پرستوهاي عاشق» و «قصه پريا» چرا بايد مثل خوره وارد محيط خانواده هاي مسلمان ايراني شود؟ فيلمي مثل «قصه پريا» كه يك اباحه گرايي جنسي و هدم و توهين به ارزش هاي ديني و زير سؤال بردن موضوعاتي مثل عفاف و حجاب را تئوريزه مي كند و از بي حيايي و ليبراليسم جنسي دفاع مي نمايد چه جايگاهي در جامعه مسلمان ايراني بايد داشته باشد؟ چرا و بر چه اساسي بايد اين فيلم با آن همه رويكرد بيمار و مباحث غيراخلاقي در شبكه نمايش خانگي منتشر شود و مثل انگل به جسم لطيف و شريف خانواده هاي متدين و پاك ايراني نفوذ و رسوخ يابد؟
آيا زمان آن فرا نرسيده است كه بر شبكه توزيع نمايش خانگي نظارت بيشتري صورت گيرد و با عنايت به فراگيري و گسترش قابل توجه به اين رسانه، فيلترهاي مطمئن تر و جدي تري برايش تعبيه گردد؟

کیهان/
محمد قمي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها