کد خبر: ۶۶۱۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۱۹ تير ۱۳۹۱
مدافع تیم ملی فوتبال ایران و تیم القطر گفت: «تیموریان قبل از ثبت قراردادش را باشگاه الخریطیات با من صحبت کرد و من بدون تعارف هرچه از لیگ قطر و این باشگاه می‌دانستم به او گفتم.»
مهر، اواسط فصل گذشته بود که هادی عقیلی مدافع ملی پوش تیم العربی قطر اعلام کرد دیگر قصد ندارد در لیگ قطر بازی کند و به احتمال زیاد مجددا به لیگ ایران بر می‌گردد. با وجود این پیشنهاد باشگاه القطر باعث شد تا عقیلی از تصمیمش منصرف شود و حداقل یک فصل دیگر در این کشور بازی کند.
عقیلی می‌گوید اگرچه لیگ قطر نسبت به لیگ ایران سبک تر است، اما تعداد بازی‌ها در قطر آنقدر زیاد است که گاهی خود بازیکنان هم نمی‌دانند در کدام رقابت‌ها به میدان می‌روند!
او در کنار توضیح تجربیاتش از لیگ قطر می‌گوید که به آندرانیک تیموریان برای حضور در قطر مشورت داده است و اطلاعات کافی از تیم الخریطیات در اختیار او قرار داده است. علاوه بر این مدافع ملی پوش ایران از حضور جواد نکونام هم در لیگ قطر استقبال کرد. او معقتد است جمع بازیکنان تیم ملی با نکونام در قطر حسابی جمع می‌شود.
مشروح مصاحبه عقیلی در زیر می‌آید:
 

* با وجود اینکه عزمتان را برای برگشت به لیگ ایران جزم کرده بودید، چه شد که یکباره تصمیم گرفتید در لیگ قطر بمانید؟
- نزدیک نیم فصل لیگ قطر بود که دچار مصدومیت شدید شدم و تصمیم گرفتم حتما فوتبالم را در ایران ادامه بدهم. وقتی در کشورهای عربی مصدوم می‌شوی شرایط خاصی برای آدم بوجود می‌آید و کار سخت‌تر می‌شود.
 

* یعنی بازیکن مصدوم اینقدر زود از چشم باشگاه‌های عربی می‌افتد؟
- نه به این شکل، اما به قول معروف آنجا "پهلوان زنده را عشق است"! وقتی دنده من شکست تا یک ماه قادر نبودم بازی کنم. مصدومیت من جزو آسیب دیدگی‌های نادر بود و شرایط برایم سخت شد. به همین خاطر می‌خواستم به ایران برگردم، ولی بعد از پیشنهاد باشگاه القطر قبل از پایان فصل به دستم رسید و من هم قبول کردم.
 

 

* مهمترین ویژگی لیگ قطر چیست؟
- در ایران بازیکنان خوب در تمام تیم‌ها هستند و بازی کردن کنار آنها بهتر است، اما در قطر بازیکنان خوب زیاد نیستند. شاید در سه یا چهار تیم بازیکنان تیم‌های ملی را جمع کرده‌اند و از لیگ‌های خارجی هم بازیکنان خوبی اضافه کرده‌اند. ولی تیم‌هایی که از لحاظ مالی در درجه دوم هستند نمی توانند کاری بکنند. در واقع تیم‌هایی که پسران امیر قطر مالک آن هستند از بقیه تیم‌ها قوی‌ترند و راحت‌تر کار می‌کنند. باشگاه‌هایی مثل السد، الجیش و لخویا از این دست هستند. اما تیم العربی که من در آن بازی می‌کردم به زور اداره می‌شد و از نظر مالی قوی نبود.
 

* لیگ قطر از نظر فنی ارزش تجربه کردن داشت؟
- من همیشه دوست داشتم که یک لیگ خارجی را تجربه کنم. طبیعتا هر بازیکنی دوست دارد در اروپا بازی کند. در یکی از کشورهای انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و تا حدودی فرانسه. کشورهای دیگر اروپایی ارزش رفتن ندارد. من هم که در کل پیشنهادی از این کشورها نداشتم و تصمیم گرفتم به قطر بروم.
 

* اما خیلی‌ها معتقدند لیگ قطر مانند امارات از نظر فنی پیشرفتی برای بازیکنان ندارد و لیگ آن حتی از لیگ ایران سبک‌تر است.
- قبول دارم که لیگ قطر سبک‌تر است، ولی تعداد بازی‌های یک تیم با مسابقاتی که برای شیخ‌های مختلف برگزار می‌کنند جبران می‌شود! به عنوان مثال قبل از شروع لیگ اصلی، مسابقاتی برگزار می‌شود که هر تیم پنج بازی انجام می‌دهد تا قهرمان آن مشخص شود. اواسط لیگ هم مجددا جام‌های عجیب و غریبی دارند که گاهی خودمان هم نمی‌فهمیم چه بازی‌هایی انجام می‌دهیم!
 

* چقدر از القطر شناخت دارید؟ در جریان خریدهای آنها هستید؟
- بله، آنها علاوه بر من یک بازیکن از لخویا گرفته‌اند که فصل گذشته در بازی برگشت لیگ قهرمانان هم به سپاهان گل زد. به نظرم یک بازیکن دیگر هم جذب کنند.
 

* با این حساب از تیم العربی بهتر است؟
- همین که مربی القطر از مربی العربی بهتر است، خودش کلی مزیت است. پارسال العربی مشکل مربی داشت. من از قبل نمی‌دانستم، اما وقتی به قطر رفتم فهمیدم که این تیم از نظر مربی و کادر فنی وضعیت جالبی ندارد. العربی 14 سال است که در سه جام معتبر قطر هیچ مقامی کسب نکرده. ضمن اینکه یکسری آدم دور و بر این تیم هستند که نمی‌گذارند العربی موفق باشد. العربی تنها تیم لیگ قطر است که بدون شیخ اداره می‌شود. این تیم نظم خاصی نداشت و همه چیز آن ظاهری بود. آنها راحت مربی عوض می‌کردند. نکته جالب اینکه العربی تنها تیم قطری است که مربی قطری دارد! هیچ تیمی در قطر مربی بومی سر کار نمی‌گذارد.
 

* آندرانیک تیموریان هم که به تیم الخریطیات پیوست. او قبل از ثبت قراردادش با شما مشورت کرد؟
- آندو از من سئوال‌هایی درباره این تیم و لیگ قطر پرسید و من هم تا جایی که اطلاعات داشتم کمکش کردم. بدون تعارف به تیموریان گفتم که الخریطیات تیمی است که در میانه جدول قرار دارد و 100 درصد برای قهرمانی بسته نمی‌شود. بقیه تیم‌ها هزینه هنگفت می‌کنند که باشگاه القطر یا الخریطیات به پای آنها نمی‌رسند.
 

* نگران این نیستید که حضور شما و تیموریان باعث پسرفت فوتبالتان شود؟
- من نمی‌توانم راجع به تیموریان نظر بدهم، اما من دیگر نباید با 31 سال سن دنبال پیشرفت باشم! من باید خودم را در یک حد از آمادگی نگه دارم. من در لیگ قطر حتی توانستم جزو سه بازیکن برتر آسیا قرار بگیرم و امسال هم در تمام بازی‌های تیم ملی حضور داشتم. به همین خاطر وقت این است که خودم را آماده نگه دارم. ضمن اینکه لیگ قطر حاشیه ندارد و کار در آن راحت است. قطعا خیال تیموریان هم از بابت حاشیه‌ها راحت است.
 

* حتما از پیشنهاد باشگاه الغرفه با نکونام هم با خبری؛ با او صحبتی درباره حضورش در قطر نداشتی؟
- من هم در همین حد شنیده‌ام که الغرافه خواهان اوست و پول خوبی برای رضایتنامه نکونام می‌دهد. ولی هیچ صحبتی با او نداشتم.
 

* با حضور نکونام در قطر جمع بازیکنان تیم ملی حسابی جمع می‌شود.
- (می خندد) بله، برای فوتبال ایران بد نمی‌شود! ایرانی‌ها چند سال است که در قطر نبودند. حالا این فرصت پیش آمده که می‌توانیم چند بازیکن در این کشور داشته باشیم. به نظرم چیز خوبی می‌شود!
 

 

* بعد از بازی تیم ملی ایران با قطر انتقاد زیادی به نحوه بازی تیم ایران وارد شد. این انتقادها را قبول داری؟
- بله، خودمان قبول داریم که بازی خوبی نبود. البته از بازی با ازبکستان خیلی بهتر بودیم، ولی در ورزشگاه آزادی باید بهتر از این باشیم. ما به خاطر بازی بسته قطر نتوانستیم موقعیت زیادی ایجاد کنیم. به نظرم باید راهکارهایمان را عوض کنیم که به نظرم در بازی بعدی تیم ملی این کار را حتما انجام می‌دهیم.
 

* خیلی‌ها بعد از این تساوی نگران صعود تیم ملی به جام جهانی شدند.
- نمی‌دانم چرا بعضی‌ها اینقدر ناامیدانه صحبت می‌کنند. ما باید از دو بازی اول چهار امتیاز می‌گرفتیم که گرفتیم. فقط جای امتیاز گرفتن ما بر عکس شد. هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. خدا را شکر که شوکی که به تیم ملی وارد شد، با یک تساوی بود نه شکست. باید این تساوی را به فال نیک گرفت!
 

* این روزها در فوتبال ایران حرف از لغو جام حذفی جهت راحت‌تر بودن کار تیم ملی برای صعود به جام جهانی است. به نظر شما این کار منطقی است؟
- به هیچ عنوان موافق این کار نیستم. حذف جام حذفی فقط پاک کردن صورت مسئله است. درست مثل تصمیم سازمان لیگ برای 16 تیمی کردن لیگ. باید نگاه سخت‌افزاری به فوتبال ایران تغییر کند. در کنار آن مربیان خوب بخصوص مربیان بدنساز و تمرین دهنده به روز را وارد لیگ شوند. باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا به جای این کارهای صوری، لیگ یا جام حذفی بدون تعطیلی تا انتها برگزار شود. به نظرم غلط‌ تر از 16 تیمی کردن لیگ، تصمیم فدراسیون برای برگزار نشدن جام حذفی است.
 

* چه زمانی برای حضور در تمرینات القطر می‌روید؟
- آخر هفته به قطر می‌روم. قبل از شروع لیگ و همزمان با ماه رمضان مسابقاتی برگزار می‌شود که تیم‌های قطری در آن حضور دارند. بعد از ماه رمضان هم به احتمال زیاد یک اردو در مادرید اسپانیا داریم و پس از آن برای شروع لیگ قطر آماده می‌شویم.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها