کد خبر: ۶۶۱۱۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۱۹ تير ۱۳۹۱
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قم در گفتگو با ۵۹۸:
یکی از بحث هایی که مخالفین منوریل در قم مطرح کرده اند این است که به طور مثال 1000 میلیارد بیت المال هدر می رود در صورتی که کل فاز یک ما قراردادش 180 میلیارد تومان است و کل فاز دوم که از مصلی تا پردیسان و از آنجا تا ورزشگاه یادگار امام پیش بینی اش 250 میلیارد است و شما در همین یک مورد می توانید جوسازی را ببینید که چقدر تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است و نهاد های نظارتی باید به این گونه شایعه پراکنی ها هم رسیدگی کنند چون فقط موجب اضطراب مردم ما می شود.
به گزارش پایگاه 598، قم به عنوان یکی از کلانشهر های مهم کشور و همچنین دومین شهر زیارتی ایران اسلامی از عقب ماندگی ها و کاستی های فراوانی برخوردار بوده است به طوری که رهبرمعظم انقلاب در سفر اخیرشان به قم از آن به عنوان عقب ماندگی متراکم یاد نمودند.

یکی از مباحثی که در سال های گذشته وقت بسیاری از مسئولین شهری استان قم را به خود اختصاص داده است نزاع بر سر پروژه منوریل قم می باشد که در جدیدترین ورژن آن خبر توقف منوریل قم منتشر گردید. به همین منظور پایگاه 598 در گفتگو با دکتر ذاکریان رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم به بررسی این موضوع و برخوردهای سیاسی پیرامون آن پرداخته است که در ادامه می آید:



داستان توقف پروژه منوریل قم چیست؟

توقف پروژه منوریل قم را می توان بیشتر به پیشگویی تعبیر نمود و من پیشگو نیستم ولی به نظر بنده هم وقت ما و هم ذهن مردم بسیار ارزشمند تر از این است که ما آن را این گونه تلف و درگیر مسئله ای تازه کنیم.

مراحل پروژه منوریل تعریف شده و سازوکارهای قانونی آن پیش رفته است و مجوزهای آن هم از مراجع قانونی گرفته شده است. در شورای عالی ترافیک کشور برای ما دو کریدور تعریف شده بود یکی شمال به جنوب بود و یکی شرق به غرب و کریدور خط A  که از انتهای قلعه کامکار تا جمکران است به صورت مترو پیش بینی شده و کریدور B به صورت قطار شهری بود و همان زمان به دلیل آنکه مجلس بودجه لازم را برای قطار شهری پیش بینی نکرده بود، شهرداری با هماهنگی شورای شهر قم پیگیری کردند که اگر منوریل بیاید خط B تبدیل به منوریل شود و پیگیری شد و در شورای عالی ترافیک کشور خط B تبدیل به منوریل شد و مسیرش هم از رودخانه مشخص شد.

طبق تشریفات قانونی مناقصه طراح و ساخت آن برگزار شد و در آن مناقصه مشارکت کیسون مپنا برنده شدند برای شش کیلومتر به مبلع قرار داد 180 میلیارد تومان و با نظارت مسئولین مربوطه آغاز به کار گردید. پروژه به خوبی پیش رفت تا اینکه برخی ها شروع کردند به جو سازی که منوریل کارشناسی شده نیست و بحث های مختلف که تا کنون هم ادامه دارد.

مخالفین این پروژه با تکیه بر چه اصلی منوریل قم را رد می کنند؟

مخالفین دو بحث را مطرح می کنند یکی سیما و منظر شهری و یکی تعرض به فضای قدسی حرم که دید گنبد حرم مطهر مخدوش می کند که هر دوی اینها با کارهای کارشناسی قابل حل می باشد.

فضای رودخانه بهترین فضایی بود که می توانستیم انتخاب کنیم چون کریدور اول از انتهاب باجک بود که به چهار راه بازار و خیابان ارم و صفائیه امتداد پیدا می کرد، یعنی این که صددرصد اگر چنین پروژه ای را داشتیم متوقف می شد و هیچ مرجعی اجازه کار در دیوار به دیوار حرم را نمی داد و دستگاه TBM باید از کنار سازه های حرم عبور می کرد که به هیچ عنوان اجازه نمی دادند و اضافه بر این که ترافیک عظیمی ایجاد می کرد و شهر قفل می شد و همچنین برای تملک ایستگاه ها در بدنه صفائیه و بافت تجاری آن با قیمت های بالای آن قطعا نشدنی بود و مسیر دیگری را که هم پیش بینی می کنند عمار یاسر بود که آن هم می خورد به سه سطحه 9 دی که نشدنی بود.

برای حل مسئله عبور منوریل از مقابل حرم پیشنهادهای مختلفی مطرح است که هم منوریل به دلیل انعطاف در طراحی و اجرا می تواند به از زیر خیابان اراک رد شود و هم اگر از بالا رد شود می توان به گونه ای این را در دیواره های صحن جواد الائمه عبود داد که مانع بصری هم نداشته باشد.

می گویند که اگر منوریل از مقابل حرم رد شود گنبد دیده نمی شود در صورتی که اگر شما در صحن جامع رضوی بایستید گنبد امام رضا(ع) دیده نمی شود و بالاخره صحن جواد الائمه محصور می شود و اگر دیوارهای بلند جایگزین شود با عبور منوریل هیچ تفاوتی ندارد.

به نظر حضرتعالی انتشار این گونه موضوعات با چه اغراضی صورت می گیرد؟

بحث ها بیشتر از این که محتوای فنی و کارشناسی داشته باشد بحث های سیاسی است و برخی ها به این دولت از ابتدا سازگاری نداشتند و به تمام پروژه ها مخالفت کردند و این هم به همین گونه است.



یکی از بحث هایی که مخالفین منوریل در قم مطرح کرده اند این است که به طور مثال 1000 میلیارد بیت المال هدر می رود در صورتی که کل فاز یک ما قراردادش 180 میلیارد تومان است و کل فاز دوم که از مصلی تا پردیسان و از آنجا تا ورزشگاه یادگار امام پیش بینی اش 250 میلیارد است و شما در همین یک مورد می توانید جوسازی را ببینید که چقدر تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است و نهاد های نظارتی باید به این گونه شایعه پراکنی ها هم رسیدگی کنند چون فقط موجب اضطراب مردم ما می شود.

به جای اینکه وقت خودمان را صرف این گونه از موارد کنیم باید به قول مقام معظم رهبری به عقب ماندگی های متراکم قم رسیدگی کنیم.

من اخیراً دیدیم که از قول مراجع تقلید هم آمده اند مطالبی را گفته بودند ما چرا باید مراجع را به خاطر اغراض سیاسی خودمان درگیر مسائلی چون منوریل قم کنیم، ذهن و وقت مراجع متعلق به جهان اسلام است و هزینه کردن آنان به خاطر اغراض سیاسی خودمان و مسائل خردی مانند منوریل قم صحیح نمی باشد و اصلا منطقی نیست. البته یک وقتی مسئله به طوری است که خدشه به مبانی دینی ما وارد می کند و مراجع ورود پیدا می کنند و همه باید اطاعت کنند.

فاز اول طبق زمان بندی انشاء الله تا پایان این دولت به بهره برداری می رسد و جزء پروژه های مهر ماندگار است و ادامه این فاز که از مصلا تا ورزشگاه یادگار امام است مرحله اصلی کار بوده و جزء مطالبات اصلی مردم قم است و ما زمانی که افق 300 هزار نفر جمعیت پردیسان را دیده ایم باید با خطوط ریلی تخلیه شود و این جزو مطالبات شهر است و ادامه پیدا نکردن منوریل تا پردیسان واقعا کاریکاتور شدن این کار می باشد و البته روند قانونی ادامه کار طی شده است.

پیشنهاد من این بود که برای یک بار هم که شده مخالفین و موافقین منوریل بنشینند در صدا و سیما و با هم مناظره کنند و تصمیم نهایی و قضاوت را بر عهده مردم بگذارند و من خودم اعلام آمادگی می کنم که با آقای باقر پناهی بنشینیم و در صدا و سیمای قم با هم مناظره کنیم در صورتی که نه بنده و نه آقای باقر پناهی تخصصمان نیست و در مورد منوریل به یک اندازه می دانیم و یک طرفه رفتن و آدرس غلط دادن به مردم کار صحیحی نمی باشد.

مشکل اصلی شورای شهر و شهرداری قم در انجام پروژه های شهری به کجا بر می گردد؟

یکی از عوامل مهم عقب ماندگی قم بعد از انقلاب همین دیدگاه است که یا کاری انجام نمی شود و یا اگر می خواهد انجام شود به آن حمله می کند و به جای اینکه وقت و ذهن مردم را سرگرم مباحث انحرافی کنیم، باید تلاش کنیم که مشکلات قم مرتفع شود.

عمده‌ی طولانی شدن پروژه های ما مشکلات مالی و بودجه ای می باشد و متاسفانه دیدیم که در زمان انتخابات برخی از نماینده ها عدد و رقم های نجومی را اعلام می کردند که به این گونه نبود و به طور مثال بودجه ای که دولت برای قطار شهری قم مصوب کرده بود این عدد در مجلس کم تر شد و بسیاری از مشکلات ما به علت نبود و کمبود بودجه می باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محبی
SWEDEN
۰۱:۴۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۱
۱۰
۰
تنها دلیل مبارزه با منوریل قم این است که مردم تهران متوجه محسنات آن نشوند والا چه اشکالی دارد؟ ما که با آنهمه صرف هزینه 60 سال است داریم در تهران قطارزیرزمینی درست می کنیم خب بگذارید اقلا یک منوریل را در قم ببینیم تا اقلا بشود عادلانه بگم بهتر است.
پاسخ
آغاز به كار سايت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۱
۸
۲۱
با سلام
سايت خبري روز نيوز هم به جمع رسانه هاي آنلاين كشور پيوست .
اين سايت كه با رويكرد خبري تحليلي آغاز به كار كرده است توانسته است طي يك ماه اخير توجه مخاطبين زيادي را به خود جلب كند.
مديريت اين سايت به عهده چنگيز قياسي دانش آموخته ي علوم ارتباطات- روزنامه نگاري - است وي از فعالين حوزه ي رسانه كشور است كه در چند سال اخير عناوين مختلفي را در جشنواره هاي سراسري رسانه از جمله جشنواره ملي جوانان و هيجدهيمن جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها كسب نموده است
وي هم اكنون سردبيري دو نشريه - هفته نامه كرمانشاه و كرمانشاه فردا- از نشريات پر مخاطب استان كرمانشاه را به عهده دارد.
www.roznews.ir
پاسخ
یک شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۱
۲۸
۳۵
چه عجب یکی پیدا شد جلوی آقایس باقر پناهی رو بگیره ایشون از دارو دسته بنائی هست....
پاسخ
یک قمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۱
۳
۰
تقریبا با تمامی نظرات ایشان موافقم. اگر از به کرسی نشاندن حرفمون دست برداریم و با هدف اتمام سریع تر مونو ریل سعی در بر طرف کردن نقاط ضعف اون کنیم مشکل حل میشود.متاسفانه اطلاع رسانی معمولا از طرفین ، یک جانبه صورت میگیره و قضاوت رو مشکل ، علیرغم وجود پاره ای از موارد منفی ، منو ریل نکات مثبتی رو هم همراه داره و با تاکید بر اون ها میشه از تاثیر منفی بر حرم مطهر به میزان زیاد کاست.
پاسخ
میثم باقری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۶
۴۹
این طرح به دلیل محل اجرای ان که رودخانه است و هیچ معارضی ندارد از طرحههای است که اگر سنگ اندازی نشود در تاریخ اجرای طرحهای شهری قم رکورد خواهد زد.و یکی از علت های مخالف برخی از اقایان هیمن امر است .چراکه میانگین عمر اجرای طرح ها را در قم باید 10 ساله دانست .مثل طرح حرم تا جمکران که اوراق مشارکت هم برای اجرای ان فروخته شد ولی همچنان نیمه تمام است ویا میدان امام خمینی که کمتر تشابهی به میدان دارد و....
www.mb-h.ir
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها