فردا، با انتشار خبر تولید فیلم سینمایی "لاله" با سرمایهگذاری حدود 5
میلیارد تومانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی اسدالله
نیکنژاد کارگردان فیلم های مستهجن، بار دیگر انتقادات اهالی هنر و رسانه
نسبت به دادن جایگاهی به چنین فردی بالا گرفت.
ساخت این فیلم
سینمایی پیش از این به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده بود اما مسئولان این
بنیاد مخالف محتوای آن بودند و زیربار ساخت آن نرفتند. به دنبال عدم پذیرش
بنیاد فارابی ساخت این فیلم سینمایی به دستور مستقیم جواد شمقدری رئیس
سازمان سینمایی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بودجهای معادل 5
میلیارد تومان واگذار شد.
فیلم
سینمایی "لاله" که نگارش آن را هم اسدالله نیکنژاد برعهده داشتهاست
داستانی با محوریت زندگی لاله صدیق قهرمان اتوموبیلرانی ایران دارد که
سوژهای اجتماعی را طرح میکند. دلیل مخالفت فارابی با این پروژه اختلاف
فاحش فضای فرهنگی حاکم بر این فیلمنامه با فرهنگ ایرانی-اسلامی بوده است.
پیش
از این در اواخر سال 89 و در پی دعوت از نیک نژاد برای داوری در جشنواره
فیلم فجر اظهار نظرات فراوانی در خصوص چرایی از وی مطرح شد که به دنبال آن
نیک نژاد با اعلام انصراف خود از داوری این جشنواره نوشت: " علیرغم میل
باطنیام، از داوری کنارهگیری میکنم و مایل نیستم عدهای مرا دستاویز
آسیبرساندن به جشنواره کنند. افرادی در تلاشاند تا چهرهام را خراب و
مخدوش کنند و از من خواستهاند تا در این جشنواره شرکت نکنم و افرادی نیز
قصد دارند با تجارب گذشته من بازی کنند تا چهره جشنواره فیلم فجر را مخدوش
نمایند. من که هنگام شروع جنگ مستند «درد همسنگرم» را ساختم و تلاش نمودم
تا مردم را امیدوار کنم تا تسلیم دشمن نشوند. افراد دارای مواضع سیاسی به
انسانیت رحم نمیکنند. همیشه در پی قدرتاند و زندگی مردم برای آنها مهم
نیست.
آنچه که میدانم، بعضیها تلاش میکنند این جشنواره موفق
نباشد و در واقع میخواهند کشورشان راه به سوی موفقیت نبرد که اینها نه
تنها فیلمساز نیستند، بلکه انسان خوشبختی هم نیستند...»
پس از گذشت
بیش از یک سال از این جنجال ها، ساخت فیلم "لاله" بر عهده کارگردانی قرار
گرفت که از سوابق فیلمسازیاش در هالیوود می توان به فیلم هایی همچون Red
Shoe Diaries ، Women of the Night ، Black Sea 213، A Place Called Truth و
Shame, Shame, Shame سخن به میان آورد.
سایت IMDB از کاملترین و
مستند ترین منابع اطلاعات سینمایی است که تمامی شخصیت ها و فیلم های ریز
ودرشت سینمای جهان از ابتدا تا به امروز در این سایت صفحه دارند. در این
سایت درباره اسدالله نیک نژاد (معروف به اسی نیک نژاد) اطلاعاتی این چنینی
ثبت شده است: اسدالله نیک نژاد معروف به اسی نیک نژاد متولد سال 1960 در
تهران است. او فوق لیسانس کارگردانی سینما از دانشگاه هنر کالیفرنیا است.
او کار در سینما را با همکاری امیر قویدل با فیلم "برنج خونین" شروع کرد و
سپس به آمریکا سفر کرد و در تلویزیون و سپس در سینمای این کشور مشغول به
کار شد.
در
کارنامه تهیه کنندگی اسی نیک نژاد چهارده فیلم و سریال از جمله "خاطرات
کفش قرمز"،" دریای سیاه 213"، "جایی به نام حقیقت"، "شرم، شرم، شرم"، "زنان
در شب"، "ChromiumBlue.com" و... دیده می شود که شهرت خود را مدیون بی
پردگی و نمایش امیال جنسی هستند، فیلم هایی سرشار از برهنگی و انواع
انحرافات جنسی که تنها هدف خود را تحریک جنسی مخاطبان قرار داده اند.
حال
چگونه در شرایطی که شاید بیش از ده ها کارگردان زبده و انقلابی در صحنه
سینمایی کشور حضور دارند، مسئولان به ینگه دنیا رفته و کارگردانی که سال ها
با ساخت فیلم های مستهجن خود زبانزد دنیا شده است را برای ساخت فیلم
زندگینامه قهرمان ورزشی کشور که سوژه ای اجتماعی هم دارد فراخوانده اند،
سئوالی است که پیش از کلید خوردن ساخت این فیلم مسئولان سازمان سینمایی و
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید به آن پاسخ دهند.
با این وصف
آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی باید پاسخ دهد که با کدامین توجیهی
کارگردان فیلم های مستهجن و افتخارآفرین آمریکا را برای ساخت فیلمی دیگر
دعوت و از اوحمایت کرده است؟ و یا آقای شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز
گسترش سینمای مستند و تجربی با رویت چه پیشینه ای از نیک نژاد نیمی از
بودجه سالیانه این مرکز را در اختیار او برای ساخت فیلم "لاله" قرار داده
است؟ مگر نه اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موظف به حمایت از
کارگردانهایی است که میخواهند فیلم اول خود را تولید کنند و چگونه
اسدالله نیکنژاد جز کارگردانهای فیلم اولی در کشور به حساب می آید؟