کد خبر: ۶۵۱۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۱۴ تير ۱۳۹۱
فرزند دیپلمات ربوده شده در لبنان در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای آزادی این دیپلمات‌ها از بند رژیم صهیونیستی، گفت: یک سالی است که پرونده به صورت حقوقی در دستور کار قرار گرفته است.

"سید رائد موسوی" فرزند دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای آزادی این دیپلمات‌ها از بند رژیم صهیونیستی، گفت: یک سالی است که پرونده به صورت حقوقی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پی‌گیری‌های سیاسی در مجامع بین‌المللی پاسخ روشنی به ما نداد، یادآور شد: این افراد در بند رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم عمدتاً به هیچ نهادی پاسخگو نیست.

موسوی با بیان اینکه هر اقدامی که صورت می‌گیرد باید در راستای آن باشد که به رژیم صهیونیستی فشار آورده و این رژیم را وادار به پاسخگویی کند، یادآور شد: با توجه به اینکه مستندات قوی و محکمی مبنی بر اسارت این افراد در بند رژیم صهیونیستی داریم، تصمیم بر این شد که یک پروسه حقوقی دنبال شود که مقدمات آن را پی‌گیری کرده‌ایم و با وکلای مختلفی در لبنان صحبت شده و جمع‌آوری خوبی از اطلاعات و مستندات صورت گرفته است.

فرزند دیپلمات ربوده شده با اشاره به شاهدانی که این 4 نفر را در زندان‌های مختلف لبنان و فلسطین اشغالی دیده و اطلاعات و اخبار را در اختیار کمیته پی‌گیری قرار داده‌اند، اظهار داشت: همه چیز آماده است تا این پرونده وارد فاز حقوقی خود شود. در فاز حقوقی هدف ما این است که اسناد و شواهد موجود به سیستم قضایی لبنان ارائه و این سیستم حکم لازم در این خصوص را صادر کند.

موسوی با اشاره به اظهارات سمیر جعجع از فرماندهان نیروهای فالانژ که در آن زمان این افراد را ربود و ادعا کرد که پس از بازداشت آنها را بلافاصله به شهادت رسانده‌ است، گفت: در این خصوص دو روایت متفاوت وجود دارد، یکی از آنها منتهی به شهادت این دیپلمات‌ها می‌شود و دیگری این که آنها هنوز زنده و در بند رژیم صهیونیستی قرار دارند.

وی با اشاره به تحقیقات و اظهارات جمع‌آوری شده از سوی شاهدان یادآور شد: دو نوع روایت وجود دارد اول اینکه در همان روز اول این افراد به شهادت می‌رسند که سمیر جعجع، وابستگان وی و رژیم صهیونیستی عمدتاً روی این خط حرکت می‌کنند و قول دیگر اینکه این عزیزان مدتی پس از دستگیری در زندانهای لبنان به سر برده و پس از آن به رژیم صهیونیستی تحویل داده شده‌اند.

فرزند دیپلمات ربوده شده با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در گزارش رسمی خود به سازمان ملل همان گفته‌های جعجع را تکرار کرده است، اظهار داشت: ادعای آنها از نظر عقلی و مستندات موجود رد است چرا که اولاً ما شاهدان زیادی داریم که روزهای پس از اسارت، آنها را دیده‌اند و در زندانهای مختلف لبنان و معدود افرادی در زندانهای رژیم صهیونیستی حاضر به شهادت هستند و از نظر عقلی نیز این افراد دیپلمات بوده و منطقی نیست که بلافاصله پس از بازداشت بدون بازجویی و تخلیه اطلاعاتی به شهادت برسند.

موسوی ادامه داد: در بین این چهار نفر حاج احمد متوسلیان حضور داشته که فرمانده تیپی بوده که برای مقابله با رژیم صهیونیستی عازم لبنان و سوریه شده بود و به دست آوردن این فرد برای رژیم صهیونیستی بسیار مهم بود.

وی با بیان اینکه حاج احمد از دمشق به بیروت حرکت کرد و این سفر حداقل دو روز به طول کشیده و ده‌ها نفر از آن اطلاع داشته‌اند یادآور شد: این هیئت شب را در بعلبک سپری کردند و رژیم صهیونیستی از حضور این هیئت در لبنان اطلاع داشته است.

موسوی یادآور شد: پدر من نیز در لبنان کاردار بوده است و مبارزات زیادی علیه رژیم صهیونیستی داشته به طوریکه اقدامات تروریستی زیادی علیه وی صورت گرفته است.

فرزند دیپلمان ربوده شده با اشاره به یکی از عملیات‌های تروریستی علیه پدرش در لبنان گفت: ماشین وی مورد اصابت بیش از 100گلوله قرار گرفت، اما به طور معجزه‌آسایی نجات پیدا کرد و در مجموع می‌توان گفت این هیئت 4 نفره شامل افراد ارزشمندی برای رژیم صهیونیستی بوده است و نمی‌توان باور کرد که بدون بازجویی و تخلیه اطلاعاتی کامل آنها را به شهادت رسانده باشند. چرا که اگر قرار بر شهادت آنها بود به سرعت ترورشان می‌کردند و لزومی به بازداشت نبود.

موسوی موضوع منطقی را نگهداری آنها در زندان خواند و افزود: آنها به روایتی در ماه اول و به روایت دیگر 5 سال پس از بازداشت در لبنان به فلسطین اشغالی منتقل شده‌اند.

وی از این دست موضوعات را مسبوق به سابقه خواند و اظهار داشت: در سال 1986، 6 تن از افراد حزب‌الله در بیروت ربوده شدند و هیچ خبری از آنها نبود تا اینکه سالها بعد در زمان تبادل اسرا بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی آنها که سر از زندانهای این رژیم در آورده بودند، نیز آزاد شدند.

فرزند دیپلمات ربوده شده ادامه داد: این روند که نیروهای جعجع افراد را ربوده و بعد به رژیم صهیونیستی تحویل دهند یک روند مسبوق به سابقه است.

موسوی با اشاره به دیدار خود با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ایشان نیز به من گفت که پس از آزادی این 6 عضو حزب‌الله به آزادی دیپلماتهای ایرانی بسیار امیدوار شده است، زیرا در همه مذاکرات صورت گرفته، مقامات صهیونیستی مدعی بودند که آنها کشته شده‌اند و در زمان تبادل اسرا بود که مشخص شد آنها زنده هستند.

وی در خصوص مذاکرات حزب‌الله و رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا پس از جنگ 33 روزه نیز اظهار داشت: یکی از بندهای اصلی این مذاکرات موضوع 4 دیپلمات ایرانی بوده و رژیم صهیونیستی نیز خلبان مفقود شده خود را دنبال می‌کرد. چرا که از نگاه این رژیم این دو موضوع هم‌سنگ هم قرار دارند.

فرزند دیپلمات ربوده شده با اشاره به تفاهمی که بین آنها صورت گرفت، اظهار داشت: حزب‌الله قرار بود در مورد ران‌آراد خلبان مفقود شده اسرائیلی تحقیق جامعی داشته و به مقامات این رژیم اعلام کند و آنها نیز در مورد چهار دیپلمات ایرانی گزارشی را به حزب‌الله تحویل دهند. حزب‌الله گزارش خود در مورد ران‌آراد را تحویل اسرائیل داد اما آنها گزارش خود در مورد چهار دیپلمات را یک هفته بعد به حزب‌الله دادند و بهتر این بود که این تبادل پایاپای صورت می‌گرفت.

موسوی ادامه داد: در فاصله‌ای که حزب‌الله گزارش خود را ارائه داد، روزنامه شرق‌الاوسط مطلبی را منتشر کرد که در آن آمده بود گزارش حزب‌الله در هیئت دولت اسرائیل بررسی شده و آنها اعلام کردند که این گزارش اطلاعات قابل توجهی ندارند و اسرائیل نیز در مورد 4 دیپلمات اطلاعات جدیدی را ارائه نکرد.

فرزند دیپلمات ربوده شده، شرق‌الاوسط را نشریه‌ای خواند که معمولاً نظرات و دیدگاه‌های مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد منطقه را منتشر می‌کند و یادآور شد: شاید این گزارش یک پیغامی بود برای طرف مقابل و آنها با گوشه و کنایه تلاش داشتند بگویند که این دیپلمات‌ها زنده هستند و در قبال ران‌آراد آزاد می‌شوند.

 

ارسال 6 هزار درخواست پیگیری مردمی به سازمان ملل

 

موسوی با اشاره به راهپیمایی روز قدس سال گذشته که در آن راهپیمایان در نامه‌های خود به دبیر کل سازمان ملل خواستار تلاش برای آزادی این دیپلمات‌ها شده بودند، گفت: حدود 6 هزار نامه دریافت شد که به سازمان ملل ارسال کردیم.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل و دیدار وی با "بان کی‌ مون" یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد موضوع دیپلمات‌های ایرانی را به طور ویژه در دیدار با بان کی مون پی‌گیری کردند و وی نیز خواستار مستندات ایران برای پی‌گیری موضوع شده بودند.

موسوی ادامه داد: باید بحث حقوقی را به جایی برسانیم تا با حکم قضایی پی‌گیری‌های بین‌المللی را دنبال کنیم چرا که برای شهادت شاهدان نیاز به یک دادگاه است و دادگاه قضایی لبنان در این زمینه راهگشا است.

وی در خصوص این تغییر رویه از پی‌گیری سیاسی به حقوقی نیز گفت: سال گذشته در مراسم برگزار شده برای دیپلمات‌ها، آقای صالحی اعلام کرد که نیاز است این پرونده به صورت جدی‌تر و از منظر حقوقی دنبال شود و از آن زمان این پروسه آغاز شده و وکلای لبنانی در این زمینه به کار گرفته شده‌اند.

وی نکته مهم در این زمینه که موضوع پی‌گیری را کمی سخت کرده است، عدم اقدام حقوقی در زمان ربایش این دیپلمات‌ها خواند و یادآور شد : در آن زمان مستندسازی قضایی صورت نگرفته که این موضوع پی‌گیری را کمی با مشکل روبرو می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها