کد خبر: ۶۵۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۱۶ آبان ۱۳۸۹
دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل‌ با بيان اينكه نخبگان و دانشجويان سهمي از رسانه‌ ملي ندارند، گفت: ‌همانطور كه به فوتبال در رسانه ملي بها داده‌ مي‌شود، ‌به جنبش دانشجويي نيز به عنوان بخشي از نخبگان كشور بايد توجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، ميزگرد «جنبش دانشجويي و رسانه» با حضور سينا زعيم‌زاده دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور، محمد ذوقي عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ و مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و رامين محمدي دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت در خبرگزاري فارس برگزار شد.

سينا زعيم‌زاده دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور در اين نشست با بيان اينكه براي دست يافتن به تعريف درست از نسبت جنبش دانشجويي و رسانه بايد يك تعريف درستي از وظايف و كاركردهاي هر كدام از اين دو داشته باشيم، اظهار داشت: من فكر مي‌كنم اساسي‌ترين كاركرد رسانه در هر جامعه‌اي تبديل ارزش‌هاي آن جامعه، به فرهنگ باشد و از آن جايي از جنبش دانشجويي خاستگاه روشنفكري ديني دارد و به دنبال مطرح كردن ارزش‌هاي ديني در فضاي آرمان‌گرايي است، نقطه مشترك رسانه و جنبش دانشجويي را مي‌توان در همين جا ديد.

وي با تاكيد بر اينكه يك سري از آرمان‌ها بايد توسط جنبش دانشجويي تبيين و توسط رسانه‌ها به فرهنگ تبديل شوند، افزود: الان دوره‌ رسانه‌هاي پست‌مدرن است، يعني آن چيزي كه اهميت دارد فارغ از محتوا، چگونگي رساندن آن محتواست، وضعيت رسانه‌اي بسيار پيچيده است و به همين دليل رسانه‌هاي ما نيز بايد نسبت‌شان با رسانه‌هاي جهان را مشخص كنند.

* رسانه‌ها پوشش خوبي از فعاليت‌هاي جنبش دانشجويي ندارند

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور با بيان اينكه در كشور ما نسبت به جنبش دانشجويي سه دسته رسانه قابل تعريف است، گفت: دسته نخست رسانه‌هاي تصويري هستند كه مهم‌ترين آنها هم صدا و سيما است، آن چيزي كه اكنون اتفاق مي‌افتد اين است كه پوشش مناسبي از جنبش‌هاي دانشجويي در رسانه‌هاي تصويري، به ويژه رسانه ملي وجود ندارد و شاهد آن هستيم كه بخش عمده‌اي از زمان برنامه‌هاي تلويزيون به پخش فوتبال و امثال آن مي‌گذرد.

زعيم‌زاده با بيان اينكه جنبش دانشجويي هيچ جايگاهي در تلويزيون و صدا و سيما ندارد، خاطرنشان كرد: نكته حائز اهميت آن است كه در رسانه ملي حتي آن ارزش‌هايي كه جنبش دانشجويي فرياد مي‌زند، مثل بحث عدالت هم چندان پررنگ نيست.

وي با انتقاد از اين موضوع كه رسانه ملي هيچ وقت كاركرد اصلي در بحث گسترش عدالت را نداشته است، اضافه كرد: دسته دوم رسانه‌هاي مكتوب اعم از مطبوعات و نشرياتي كه روزانه منتشر مي‌شوند، هستند كه در آنها هم جنبش دانشجويي جايگاه مطلوبي ندارد.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور دسته سوم را رسانه‌هاي سايبر دانست و تصريح كرد: جنبش دانشجويي در رسانه‌هاي سايبر كه چند سالي است در كشور ما جا باز كرده‌اند، نسبت به دو دسته قبل بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد و اين رسانه‌ها بيترين توجه را به جنبش دانشجويي دارند.

زعيم‌زاده با بيان اينكه البته با فضاي مطلوب فاصله زيادي داريم، اظهار داشت: در اين بخش سايت‌ها و خبرگزاري‌ها فعاليت موثر و خوبي داشته‌اند كه در نتيجه گاهي مشاهده مي‌شود تصويرسازي‌هاي خوبي در رسانه ملي يا مطبوعات از روي همين رسانه‌ها سايبر اتفاق مي‌افتد.

* رسانه‌ها بايد ارزش‌ها را به فرهنگ تبديل كنند

وي در ادامه به مهم‌ترين كاركردهاي رسانه‌هاي سايبر اشاره كرد و گفت: كاركرد رسانه‌هاي سايبر از جمله خبرگزاري فارس و امثال آن، فرهنگ كردن آن ارزش‌هايي است كه جنبش دانشجويي را تبيين كرده يا درآن راستا حركت مي‌كند.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور در بخش ديگري از سخنان خود به انتخابات رياست جمهوري در سال 88 اشاره كرد و يادآور شد: واقعه‌اي كه در انتخابات 88 اتفاق افتاد و نمي‌توان از آن گذشت، اين بود كه بين كانديداي توده مردم و آن قشري كه خود را نخبه مي‌دانست فاصله‌هايي وجود داشت، يعني عملكرد دولت نهم با آن فضاسازي‌هايي كه عليه آن شده باشد، اين طور به نظر مي‌آيد كه اين دولت فاصله‌اي با نخبگان دارد.

زعيم‌زاده با بيان اينكه نخبگان ما خصوصاً دانشجويان سهمي از رسانه‌ ملي ندارند، اضافه كرد: به نظر مي‌رسد كه همانطور كه به فوتبال در رسانه ملي بها داده‌ مي‌شود، بايد به جنبش دانشجويي به عنوان بخشي از نحبگان كشور هم توجه شود، مثلاً يك برنامه هفتگي داشته باشيم كه در آن فارغ از بحث تشكل‌هاي دانشجويي، به بحث دانشگاه‌ها بپردازد.

وي بي‌توجهي به اين موارد را زمينه‌ساز ايجاد فاصله بين نخبگان و توده‌هاي جامعه دانست و اظهار داشت: نتيجه اين فاصله‌ها را بعضا در شكاف‌هاي اجتماعي و سياسي كشورمان شاهد بوده‌ايم و لازم است با برنامه‌ريي مناسب درصدد برطرف كردن آن برآئيم.

* مشكل موجود، ذهنيت تهديدمحور رسانه‌هاي كشور است

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور با اشاره به شكل‌گيري ذهنيت تهديدمحور در صدا و سيما و حتي رسانه‌هاي سايبر و سايت‌هاي خبري تصريح كرد: اگر روانشناسي رسانه در ايران انجام دهيم، ني‌بينيم كه اكثر رسانه‌هاي ما رسانه‌هاي تهديد‌محور هستند كه نمونه آن فتنه سال گذشته بود و با اتفاقاتي كه رخ داد، شاهد ايستادگي بسياري از رسانه هاي كشور بوديم، اما وقتي كه بايد موضع ايجابي داشته باشيم، عملكرد ما چندان مطلوب نبوده است.

زعيم‌زاده در ادامه به مسائل بين‌الملل و خارجي هم اشاره كرد و يادآور شد: اين موضوع با ضريب اهميت بيشتري مورد توجه قرار مي‌گيرد و متاسفانه ‌در اين موضوع هم شاهد هستيم كه دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي سهم‌شان در فضاي سايبر كمترين است.

وي با انتقاد از برخي كم‌كاري‌ها كه از سوي جنبش دانشجويي بوده است، اظهار داشت: بايد قبول كنيم كه كم‌كاري هم وجود داشته كه اگر تشكل‌هاي دانشجويي كم‌كاري نمي‌كردند، مقام معظم رهبري در ماه مبارك رمضان اشاره نمي‌كردند.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور با بيان اينكه وظيفه رسانه جهت‌دهي افكار عمومي است، اضافه كرد: با اين حال شاهد هستيم كه مثلاً اتفاقي در جنبش دانشجويي رخ مي‌دهد كه مورد پوشش رسانه‌ها قرار نمي‌گيرد، چون ضريبي كه رسانه‌هاي ما از نظر اهميت موضوع به آن مي‌دهند، ضريب پاييني است.

زعيم‌زاده با بيان اينكه اتفاقات مشابه اين مساله در عرصه بين‌المللي پررنگ‌تر است، گفت: اين يك فرصت ايجابي براي ما است، به هر حال كاملاً مشخص است كه اگر ما بتوانيم مسائل‌مان را با خارج از كشور خوب حل كنيم، در داخل هم بسياري از مسائل‌مان حل مي‌شود.

وي به اتفاقات اخير كشور فرانسه اشاره و خاطرنشان كرد: اين شوخي نيست كه در فرانسه 3 ميليون نفر به خيابان‌ها آمدند، اين اتفاق در كنار بسياري از تحولات جهاني ديگر، نشان مي‌دهد كه در معادلات بين‌المللي شاهد تغييراتي هستيم كه تشكل‌هاي دانشجويي ما در خصوص آن يا موضع نمي‌گيرند و يا اگر موضعي هم بگيرند، موضع‌گيري آنها در رسانه‌هاي كشور به خوبي پوشش داده نمي‌شود.

* «فارس» نسبت به ساير رسانه‌ها توجه بيشتري به جنبش دانشجويي دارد

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور در همين زمينه به تقدير از عملكرد خبرگزاري فارس در پوشش اخبار و فعاليت‌هاي دانشجويي در كشور پرداخت و تصريح كرد: با وجود اين شرايط در مورد خبرگزاري فارس بايد بگويم كه يك مقداري نسبت به فضاي ساير رسانه‌ها، در پوشش فضاي دانشگاه مطلوبيت بيشتري دارد.

زعيم‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ما با موضوعي مثل عدالت روبرو هستيم كه يك دولت توانسته دو دوره با آن راي بياورد، اظهار داشت: با وجود اين شرايط و اهميت موضوعي چون عدالت، مي‌بينيم كه در اين 5 سال هيچ فيلمي در رسانه ملي با موضوع عدالت ساخته نمي‌شود تا اين ارزش‌ در فضاي جامعه همچنان برجسته باشد.

وي افزود: اين كم‌كاري در فضاي دانشگاهي كمرنگ‌تر بوده و در اين سال‌ها شاهد بوديم كه دانشجويان در فضاي دانشگاهي با برنامه‌هاي مختلف مثل ميزگرد، نشست و يا حتي مصاحبه از تشكل‌هاي دانشجويي در اين حوزه ايفاي نقش كرده‌اند.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور با بيان اينكه اين مساله نقد جنبش دانشجويي بر صدا و سيما است، اضافه كرد: در اين ميان بعضا نقاط مثبتي هم وجود دارد مثل اينكه هنوز صورت انقلاب از بين نرفته است هرچند كه به سيرت آن خدشه وارد شده است.

* برخي فقط "نرم " بودن جنگ نرم را قبول دارند، نه "جنگ " بودن آن را

زعيم‌زاده با بيان اينكه برخي در جنگ نرم موجود، فقط بخش "نرم " را باور كرده و اعتقادي به "جنگ " ندارند، تصريح كرد: من فكر مي‌كنم اگر جنگ نرم را به درستي باور كنيم و قبول كنيم كه يك جبهه‌اي آن طرف است، بايد ابتدا جبهه خودي را تعريف كنيم.

وي با طرح ين سوال كه آيا رسانه ما اين توانايي را دارند كه در رسانه‌هاي بين‌المللي تاثيرگذار باشد؟ يادآور شد: ظاهراً در فضايي كه از موضع اپوزيسيون صحبت كنيم، حرف‌مان بهتر شنيده مي‌شود، شريعتي در قبل انقلاب هم از موضع اپوزيسيون حكومت خيلي بُرد داشت.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور با بيان اينكه ما بايد نسبت خودمان را به لحاظ رسانه‌اي تعريف كنيم، اظهار داشت: در اين ميان بايد مشخص كنيم كه چه رسالتي در داخل داريم و رسالتي كه در خارج داريم چيست؟

زعيم‌زاده در ادامه تصريح كرد: اگر باور كنيم جنگي هست، باور مي‌كنيم جبهه‌اي هم هست، آن وقت عناصر را هم مي‌شناسيم و تقسيمات را در بين خودمان انجام مي‌دهيم.

* جنبش دانشجويي مصرف‌كننده خوب توليدات فرهنگي تربيت كند

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه حوزه فرهنگ يك حلقه توليد، حلقه توزيع و مصرف دارد، يادآور شد: نقش جنبش دانشجويي اين است كه تربيت كننده مصرف كننده خوب در دانشگاه‌ها باشد و يكسري مصرف كننده پاي كار براي مصرف توليدات جبهه خودي باشند و در گام بعد بتواند يك توزيع كننده خوب باشد.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور در همين زمينه افزود: بايد مشخص شود كه جنبش دانشجويي در بخش توزيع چقدر مي‌تواند مؤثر باشد، يعني رسانه ما در فرهنگ كردن استفاده از محصولات فرهنگي نظير فيلم سينمايي خوب، كتاب خوب، حرف خوب، مناظره خوب، باد عملكرد خوبي داشته باشد.

زعيم‌زاده با بيان اينكه نبايد در اين زمينه سياه‌نمايي يا بزرگ‌نمايي كرد، تصريح كرد: اكنون در فضاي بينابيني قرار داريم و رسالت ما پس از سالي كه از فتنه گذشت خيلي جدي‌تر است، به هر حال حرف ايجابي زدن و كار ايجابي كردن خيلي سخت تر است، هم جنبش دانشجويي و هم رسانه‌هايي كه آن را پوشش مي‌دهند، كارشان خيلي سخت‌تر است، اما بايد بتوانيم اين كار را انجام دهيم.

وي در ادامه با يادآوري سال‌هاي 81 و 82 كه دولت اصلاحات سركار بود و مقام معظم رهبري گفتمان عدالت را مطرح كردند، اظهار داشت: جنبش دانشجويي اين مساله را مطالبه كرد و گفتمان عدالت در كشور در سال 84 با پيروزي احمدي‌نژاد در انتخابات به ثمر رسيد و اين گفتمان عدالت در سال 88 هم رأي آورد.

* جنبش دانشجويي بايد پرچم گفتمان عدالت را بالا نگاه دارد

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور همچنين به وظايف جنبش دانشجويي و رسانه‌ها در خصوص تداوم گفتمان عدالت در كشور تصريح كرد: ما به عنوان جنبش دانشجويي و رسانه‌ها دو وظيفه داريم؛ يكي اينكه اين گفتمان عدالت را همچنان بالا نگه داريم و دوم اينكه گفتمان استراتژيك "عدالت و پيشرفت " را به خوبي تبيين كنيم تا مشخص شود كه به چه شكلي مي‌توانيم گفتمان پيشرفت را از آن خود كنيم.

زعيم‌زاده اضافه كرد: نگاه استراتژيك و رو به جلوي ما در جنبش دانشجويي و رسانه‌ها بايد اين باشد كه بحث پيشرفت را كه از طريق جنبش نرم‌افزاري و نهضت علم اتفاق مي‌افتد، از طريق نظارت بر طرح مفاسد اقتصادي اتفاق مي‌افتد، پيگيري كنيم.

وي كار بعدي جنبش دانشجويي و رسانه را تعريف نقش هر بخش در اين جبهه براي انجام وظيفه دانست و اضافه كرد: رسانه‌هاي ما بايد درجاي خودشان قرار بگيرند، اول حرف خودمان را محكم بزنيم كه البته مردم هم به اين اقبال دارند.

دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي كشور جنبش دانشجويي چاره‌اي جز رسانه بودن ندارد، گفت: در اين شرايط هر فرد و هر وسيله‌اي يك رسانه است.

زعيم‌زاده در پايان اظهار داشت: در آخر هم بايد يك تشكر ويژه از خبرگزاري فارس به خصوص قسمت دانشجويي آن داشته باشم كه نسبت به خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي ديگر، فضاي بهتري براي پوشش گفتمان انقلابي در جنبش دانشجويي را عرضه كرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها